HIRDETÉS BEZÁRÁS

Rogue-hullám: meglepetés és 25-30 méteres magasság. 1995-ig nem hitték el a létezésüket

1995. január 1-je nehéz napnak bizonyult a „Draupner” olajfúró platformon az Északi-tengeren. De nem azért, amire gondolsz.

    A viharos természetéről ismert tengeren erős vihar tombolt 12 méteres hullámokkal: mindenütt ordított a szél, a levegő pedig permetfüggönnyé változott.

    HIRDETÉS

    Nem mondhatni, hogy ez különösebben érdekelte volna a dolgozókat. A vihar még kapóra is jött nekik: tiszta lelkiismerettel abbahagyták a munkát, elhagyták az „E” blokkot, és a másikban pihenhettek.

    galéria, Hullámok, jelenség, kutatás, Óceán, Óriáshullám, tengerészet, természet, tudomány, veszély, vihar
    Maga a „Draupner”. Előtérben a lakóblokk, ahol az emberek menedéket találtak.

    A „Draupner” olajfúró platform két blokkból – a „C”-ből és az „E”-ből – állt, amelyeket egy híd kötött össze, és egy innovatív technológiával rögzítettek a tengerfenékhez 70 méteres mélységben: szívó keszonokkal, amelyek negatív nyomás révén tartanak, és úgy működnek, mint egy tapadókorong, nem pedig hagyományos, rögzített cölöpökkel vagy horgonyokkal.

    Ezt a technológiát nemrég találták fel, éppen az olyan nyugtalan vidékekre, mint az Északi-tenger; ezért a „Draupner” részben kísérleti konstrukció volt. És hogy jobban megismerjék a sajátosságait, a platformot teleaggatták érzékelőkkel és kamerákkal. Figyelni akarták, hogyan reagálnak a keszonok az erős viharokra.

    galéria, Hullámok, jelenség, kutatás, Óceán, Óriáshullám, tengerészet, természet, tudomány, veszély, vihar
    Illusztrációként: az olajfúró platformokon való munkához vasidegek kellenek.

    Nem tudni, hogy a platform az új rögzítési módnak köszönhetően állt-e ellen. De egy dolog biztos: éppen az alapos megfigyelés bizonyította az úgynevezett „Rogue-hullámok” (Zsivány-hullámok) létezését.

    1995. január 1-jén este furcsa adatok érkeztek a Norvég Geotechnikai Intézetbe a „Draupner” érzékelőiről. A platformra a 12 méteres átlagos hullámokkal járó vihar közepette egy 25,59 méter magas óriáshullám csapott le. A szerkezet szilárdságát úgy tervezték, hogy kibírjon egy ilyen találkozást, azzal a hivatalos kitétellel, hogy egy ilyen esemény úgy is csak 10 000 évente egyszer következik be. De ez már mindössze 6 hónappal a platform üzembe helyezése után megtörtént.

    HIRDETÉS

    „A Draupner E alig fél éve működött az Északi-tengeren, amikor az óriási hullám úgy csapott le a platformra, mint egy kalapács. Amikor először láttuk az adatokat, meg voltunk győződve róla, hogy technikai hibáról van szó.”

    Per Sparrevik, a norvég NGI tengeralatti technológiákért, műszerekért és megfigyelésért felelős vezetője.

    galéria, Hullámok, jelenség, kutatás, Óceán, Óriáshullám, tengerészet, természet, tudomány, veszély, vihar
    Illusztráció.

    De ez nem hiba volt.

    Minden műszer (a jelentés nyomásmérőt, gyorsulásmérőt és lézeres távolságmérőt említ) ugyanazt mutatta: egy 25 méteres hullám elborította a platform felső részét, és még alulról is megpróbálta megemelni. De a keszonok kitartottak, csupán 1 cm-t mozdultak el. A platform dolgozói biztonságban voltak: amikor a hullám az „E” blokknak csapódott, ők szerencsés véletlen folytán éppen a „C” blokkban pihentek.

    Sokáig a zsivány-hullámok afféle mendemondának számítottak, amit a tengerészek meséltek egymásnak egy csésze tea mellett a kikötői kocsmákban. Mindez azért volt így, mert a velük való találkozások tapasztalatai nem illettek bele a meglévő matematikai modellekbe. A képletek szigorú világa nem engedte meg hatalmas víztömegek spontán megjelenését, amelyek teljesen elborítják a hajókat. Tehát a „zsivány-hullámok”, ahogy a francia tengerészek nevezték a jelenséget, hivatalosan nem léteztek.

    Azt az északi-tengeri olajfúrónál észlelt hullámot „Újévi hullámnak” nevezték el a megjelenése dátuma alapján, vagy „Draupner-hullámnak” a helyszín alapján. Nemcsak a műszerek rögzítették, hanem egy térfigyelő kamera is.

    galéria, Hullámok, jelenség, kutatás, Óceán, Óriáshullám, tengerészet, természet, tudomány, veszély, vihar
    A zsivány-hullám közeledik az olajfúró platformhoz. Képernyőképek a norvég intézet által biztosított videóból.

    A videó nagyon rossz minőségű. A tenger feletti pára a vihar miatt szintén nem teszi tisztábbá a képet, de megpróbálok kivágni belőle olyan képkockákat, amelyeken legalább valamelyest látszik a legendás hullám mérete.

    galéria, Hullámok, jelenség, kutatás, Óceán, Óriáshullám, tengerészet, természet, tudomány, veszély, vihar
    Készítettem egy animációt a videó kulcsfontosságú pillanataiból.

    A videót és a műszerek adatait megnézve a tudósok rájöttek: „Hűha! Akkor tehát a Rogue-hullám nem kitaláció?”.

    HIRDETÉS

    Mi lehet ez?

    És lelkesen belevetették magukat a tanulmányozásba, még egy külön „MaxWave” („Maximális hullám”) projektet is létrehoztak, amelyet teljes egészében ezeknek a hullámoknak és a keletkezési mechanizmusuknak a keresésére szenteltek. Egyúttal más szemmel vizsgálták át azon hajótörések listáját, amelyek okai között fehér foltok voltak.

    A bolygó megfigyelésének első 3 hetében a radaros műholdak 10 darab, 25 méternél magasabb zsivány-hullámot észleltek a Föld különböző pontjain.

    galéria, Hullámok, jelenség, kutatás, Óceán, Óriáshullám, tengerészet, természet, tudomány, veszély, vihar

    Ha röviden összegezzük az ismert tényeket, akkor a lényeg a következő:

    • Elméletileg egy hullámot akkor sorolnak az „óriás és zsivány” kategóriába, ha kétszer magasabb a környező tenger hullámzásánál.
    • De a „műfaj klasszikusai” – azok a példányok, amelyekre különös figyelmet fordítanak – 25-30 méter magasak (más adatok szerint akár 34-40 méteresek is lehetnek, de erre nincsenek megdönthetetlen bizonyítékok).
    • Gyakrabban jelenik meg egyedül (szoliton), ritkábban csoportosan (hullámcsomag).
    • Olyan objektív okok nélkül jelenik meg, mint a cunamit kiváltó földrengés vagy földcsuszamlás.
    • Míg a cunami csak a parthoz közeledve növeli a magasságát, addig a zsivány-hullám alapból magas, akár több száz kilométerre is a szárazföldtől.
    • Még a nagy teherhajókra és tankerekre is veszélyes, hiszen amellett, hogy a víz átcsap felettük, hatalmas nyomást is gyakorol a hajóra: akár 745-1000 kPa-t (102 tonna / négyzetméter).
    • Más hullámoktól függetlenül mozog, ezért néha a szomorú „számkivetett hullám” elnevezést használják rá.

    Összefoglalva: hatalmas, pusztító, hirtelen, idegenszerű, a semmiből tűnik elő.

    A legfőbb, legérdekesebb paraméteren – a végső magasságon – kívül figyelmet fordítanak a környező átlagos hullámoktól való eltérésre is. Egy ilyen rekord tanúja volt a „Grouper” tengeralattjáró, amely a nyugodt óceánon váratlanul találkozott egy 30 méter magas hullámmal.

    Felejthetetlen találkozások

    Ha eltekintünk a középkori és folklór említésektől, akkor az óriáshullámok első, többé-kevésbé dokumentált megjelenései közé sorolhatjuk a magas sziklákon álló világítótornyok sérüléseiről szóló feljegyzéseket. Ezek története a 19. században kezdődik.

    galéria, Hullámok, jelenség, kutatás, Óceán, Óriáshullám, tengerészet, természet, tudomány, veszély, vihar
    1900-ban egy vihar után eltűntek a Flannan-szigeteki világítótorony őrei, a berendezéseket pedig kidobta a víz az épületből.

    1966-ban az olasz flotta zászlóshajója, a „Michelangelo” óceánjáró az Atlanti-óceánt átszelve New York felé tartott, amikor találkozott egy zsivány-hullámmal. A víz olyan erővel csapódott neki, hogy lyukat ütött a fedélzeti felépítményen, és betörte a 2 cm vastag, nehéz üveget, amely 24 méter magasan volt a vízvonal felett.

    HIRDETÉS

    „A hajó, amely addig képes volt meglovagolni a hullámokat, orral belefúródott ebbe a leküzdhetetlen és ijesztő vízfalba… egyikünk sem értette, mi történt…”

    Claudio Suttora, első tiszt.

    A „Michelangelo” ezután javításra szorult, amelynek során rájöttek, hogy a hajótest alumíniumlemezeit acélra kell cserélni. A „Michelangelo”-val történt esetnek köszönhetően több más nagy hajón is elvégezték ugyanezt a cserét.

    galéria, Hullámok, jelenség, kutatás, Óceán, Óriáshullám, tengerészet, természet, tudomány, veszély, vihar
    Az első fénykép egy zsivány-hullámról a történelemben: egy kereskedelmi hajó találkozott vele a Vizcayai-öbölben (Atlanti-óceán).

    Egy másik első tisztnek, Philippe Lijournak azonban sikerült összeszednie magát, sőt, a fényképezőgépét is kézbe vennie azonnal, amint az Esso Languedoc szupertanker találkozott az óriással Dél-Afrika partjainál 1998-ban.

    Az ő lélekjelenlétének és ügyességének köszönhetően rendelkezünk ma a zsivány-hullámról készült azon kevés, szemtanú által készített fényképek egyikével. Általában váratlanul érkezik, és Poszeidón a tanúm rá, hogy egy ilyen szörnyeteg láttán az utolsó dolog, amire gondolsz, hogy a kamerádat erre a dologra irányítsd a hajócska orra előtt.

    galéria, Hullámok, jelenség, kutatás, Óceán, Óriáshullám, tengerészet, természet, tudomány, veszély, vihar
    A zsivány-hullám utoléri a tankerhajót.

    A magyarázó feljegyzés szerint ennek a szupertankernek az árbocai a fedélzeten általában 25 méterrel emelkednek a tengerszint fölé. Abban a pillanatban, amikor a vándorló hullám megérkezett, a többi hullám magassága nem haladta meg az 5-10 métert.

    Egy kutatóbója, amelyet Kanada partjainál, a Nova Scotia-félszigettől 3 km-re délre rögzítettek az Atlanti-óceánban, rögtön két felejthetetlen találkozást is átélt zsiványhullámokkal.

    galéria, Hullámok, jelenség, kutatás, Óceán, Óriáshullám, tengerészet, természet, tudomány, veszély, vihar
    Egy norvég tanker legénysége az óriáshullámmal való találkozással magyarázta a hajó siralmas állapotát. 1974, Dél-Afrika.

    1991 októberében a „Tökéletes vihar” idején (egy valós időjárási katasztrófa, amelynek kronológiája egy könyv és egy film cselekményének alapjául szolgált) a bójának megadatott, hogy egy 30,69 méter (az eredetiben 100,7 láb) magas hullámot regisztráljon.

    2019-ben a történet megismétlődött. Kanada partjaihoz elértek a nemrég még erős „Dorian” hurrikán maradványai, és a bója ismét egy 30 méteres hullámot észlelt.

    HIRDETÉS

    Honnan jönnek a zsivány-hullámok?

    A tudósoknak, akiket foglalkoztat ezeknek az óriáshullámoknak az eredete, amelyek kilógnak a tengerből és általában a világról alkotott ismert elképzelésekből, 3 fő elméletük van.

    1. A „mátrixhibát” a tengerfenék domborzatának sajátosságai okozzák.

    2. Amikor az áramlat egy irányba halad, a szél pedig ellenkező irányba fúj és fékezi a vizet, energia halmozódik fel, és a szembejövő hullámok egyetlen naggyá egyesülhetnek. Ez magyarázza, miért észlelnek gyakran zsivány-hullámokat Dél-Afrika partjainál, ahol az áramlattal nyugati szél szegül szembe.

    3. Laboratóriumi körülmények között bizonyították: amikor 2 hullám meghatározott szögben (60-120°) találkozik, egyetlen nagy hullámot alkotnak. Egy egész medencét létrehozva egy számítógép által vezérelt lapátolóval, 2012-ben a tudósoknak sikerült olyan hullámot előállítaniuk, amelynek magassága ötszöröse volt a medence többi fodrozódásának. Ezeket a hullámokat „a nemlineáris Schrödinger-egyenlet speciális esetének” nevezték el.

    galéria, Hullámok, jelenség, kutatás, Óceán, Óriáshullám, tengerészet, természet, tudomány, veszély, vihar

    Akárhogy is legyen – egyetlen tényező nyilvánvalóan nem elegendő egy ilyen hullám létrejöttéhez. Csak a hajók utasai tudják elképzelni, hogy milyen, amikor egy nyolcemeletes ház magasságú hullám jelenik meg hirtelen a hajó orra előtt.

    A természet, amikor ilyen szörnyeteget alkot, alaposan felkészül: események és körülmények egész láncolatának kell kialakulnia ahhoz, hogy a vízből egy 30 méter magas hullámtaraj emelkedjen ki.

    És nemcsak a taraj: ez a dolog fordítva is működik. Vannak jelentések hasonló mélységű „anomális mélyedésekről” is, amelyek a zsivány-hullám áthaladása előtt vagy után keletkeznek.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni