HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért van a kapitányi híd a tatban, ha az orrból jobb a kilátás?

Úgy tűnik, hogy a hajótervezők látszólag nem tudnak dűlőre jutni abban, hogy hol is van a legjobb helyen a hajó hídja – elöl vagy hátul.

    HIRDETÉS

    A világban mindkét megoldás létezik, és nem mindig egyértelmű, hogy miért döntenek úgy a tervezők, ahogy. Azt azért megfigyelhetjük, hogy a hadi- és utasszállító hajókon a híd általában elöl van, míg a tankereken, teherhajókon és konténerszállítókon hátul. De persze vannak kivételek.

    Frank Kilgore, galéria, gőzhajók, hadihajók, hajóhíd, hajók, hajótervezés, hajózás, konténerszállítók, kormányállás, Lykes Lines, navigáció, teherhajók, tengerészet, utasszállító hajók

    Ahol a kormány, ott a kormányos

    A hajóhidakat már régóta hátulra építették, amikor a kapitányt még kormányosnak hívták. Ennek oka tisztán technikai volt: a hajót irányító hajólapát hátul található, és ahhoz, hogy irányítani lehessen, a kormányosnak a közelben kell lennie. Ez még két előnnyel is járt. A kormányos mellett állva a kapitány egyszerre figyelhette a vitorlás legénységet és a kormányost. Viharos időben pedig a hajó farát sokkal kevésbé csapkodják a hullámok, mint az orrát.

    A hátránya viszont az volt, hogy a vitorlák eltakarták a kilátást előre, ezért mindig ki kellett állítani egy előre nézőt az orrba vagy az előárbocra.

    HIRDETÉS
    Frank Kilgore, galéria, gőzhajók, hadihajók, hajóhíd, hajók, hajótervezés, hajózás, konténerszállítók, kormányállás, Lykes Lines, navigáció, teherhajók, tengerészet, utasszállító hajók

    Amikor a vitorlásokat felváltották a gőzhajók, technikailag továbbra is kényelmesebb volt a hajó irányítása hátulról, mert mind a hajócsavar, mind a kormánylapát hátul található. Következésképpen itt célszerű elhelyezni a kormányművet és a gőzgépet is. Ha pedig így van, akkor logikus, hogy a kapitány vagy a helyettese is itt tartózkodjon, hogy vezényelje az egész „zenekart”.

    A hátsó hídról kényelmesen lehet irányítani mind a gépházat, mind a fedélzeti személyzetet.

    És ez még nem minden előny: kikötéskor és be- és kirakodáskor a tisztek a hídról gyakorlatilag az egész fedélzeti személyzetet átlátják, mint a tenyerüket.

    Végül vannak tisztán hétköznapi előnyök is: ha az egész legénység egy helyen van, kevesebb WC-re van szükség, és a kabinoktól is csak egy karnyújtásnyira van a munkahely.

    Miért helyezik néha mégis előre a hidat?

    Az utasszállító hajókon a magas felépítmény akadályozza a kilátást előre, ezért a hidat a felépítmény elején kell kialakítani. A hadihajók is sokféle építményt hordoznak, és ahhoz, hogy a kapitány kilásson előre, a hidat közelebb kell helyezni az orrhoz.

    Azonban ilyen esetekben a hajó „agya” nagyon messze van a fűtőktől, gépészektől és a kormánytól, és a hajó teljes hosszában egy alagutat kell építeni, amelyben hosszú vezérlőrudak és csövek futnak.

    HIRDETÉS

    Az orrban lévő híd sok nehézséget okoz

    Frank Kilgore, galéria, gőzhajók, hadihajók, hajóhíd, hajók, hajótervezés, hajózás, konténerszállítók, kormányállás, Lykes Lines, navigáció, teherhajók, tengerészet, utasszállító hajók
    Sokféle különböző célú hajó létezik.

    Először is, a kikötőben nehezebb a hajó irányítása az orrból. A kormány és a hajócsavarok hátul vannak, ezért amikor a hajó manőverez, a fara jobban kitör, mint az orra. A hídon lévő legénységnek folyamatosan hátra kell néznie, hogy figyelemmel kísérje a mozgását.

    Viharban az elülső hídon lévő emberek jobban szenvednek a hullámzástól és a hullámoktól.

    Napos időben egy kevésbé nyilvánvaló probléma merül fel – a víz csillogó felülete elvakítja a kormányost. Ha a híd hátul van, akkor a híd előtti kevésbé fényes fedélzet csökkenti ezt a hatást.

    Teherhajók híddal az orrban

    Frank Kilgore, galéria, gőzhajók, hadihajók, hajóhíd, hajók, hajótervezés, hajózás, konténerszállítók, kormányállás, Lykes Lines, navigáció, teherhajók, tengerészet, utasszállító hajók
    A képen látható hajónak van egy különlegessége – két daru, amelyek együttesen működve emelik fel a különösen nehéz rakományokat.

    A történelemben voltak olyan esetek, amikor a teherhajók hídjait előre helyezték. Például egyszer a Lykes Lines cég öt konténerszállítót rendelt, amelyeknél a maximális befogadóképesség érdekében a hidat a lehető legelőre tolták – oda, ahol a hajótest elkezd szűkülni, a gépházat pedig a lehető legjobban hátra. A kettő közötti összes helyet konténereknek szánták. De a tapasztalatot sikertelennek ítélték, és a Lykes többé nem tért vissza ehhez a megoldáshoz, meséli Frank Kilgore.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni