HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért nem repülnek a repülőgépek Tibet és az Antarktisz felett?

    Mint tudod, a modern repülés szinte nem ismer határokat. Mégis vannak olyan területek, amelyeket a pilóták inkább elkerülnek. Az egyik ilyen hely Tibet. Ez a Közép-Ázsiában található régió a világ legmagasabb fennsíkja, amelynek nagy része legalább 4 km-rel a tengerszint felett fekszik.

    HIRDETÉS

    A Tibeti-fennsík nagy részét hegyláncok és hegyrendszerek borítják. Például északi szélén húzódik a Kunlun hegység, kicsit délebbre a Tangla-hegység, amely szinte kettévágja Tibetet, délen pedig a Himalája, a világ legmagasabb hegyvonulata öleli körül. A bolygó tizennégy legmagasabb hegye közül kilenc a Himalájában található, és ez az, ami miatt Tibet légtere nehezen megközelíthető a legtöbb polgári repülőgép számára.

    Antarktisz, biztonság, földrajz, Himalája, kereskedelmi repülés, légitársaságok, magasság, oxigén, repülés, repülési útvonalak, repülőgépek, repülőterek, Tibet, turbulencia
    A Himalája topográfiai térképe / Wikimedia

    Elméletileg nem tilos a Himalája felett repülni. A légitársaságoknak elég egy különleges engedélyt beszerezniük a kínai hatóságoktól. Ez azonban nem olyan egyszerű, mert ehhez módosítani kell a repülőgép szerkezetét, nevezetesen a fedélzeti oxigénberendezéseket kell modernizálni. De miért követelik ezt a kínai hatóságok?

    Első a biztonság

    A lényeg az utasok biztonsága. Tudniillik a modern utasszállítók 10-12 km magasságban repülnek, és nem a gyönyörű kilátás miatt. Ebben a magasságban a légellenállás sokkal kisebb, ami lehetővé teszi a repülőgép számára, hogy gyorsabban elérje utazósebességét.

    HIRDETÉS

    A légellenállással együtt azonban ebben a magasságban a levegő sűrűsége is csökken, ami viszont az oxigénkoncentráció csökkenéséhez vezet. Annyira alacsony lesz, hogy ha a repülőgép burkolatán kívül lennél ilyen magasan, 15 másodperc elég lenne ahhoz, hogy elveszítsd az eszméletedet az oxigénhiány miatt.

    Antarktisz, biztonság, földrajz, Himalája, kereskedelmi repülés, légitársaságok, magasság, oxigén, repülés, repülési útvonalak, repülőgépek, repülőterek, Tibet, turbulencia
    Oxigénmaszk a repülőgépen. / Wikimedia, DemonDays64, CC BY 4.0

    Ezért van minden repülőgépen speciális oxigénmaszk, amely a kabin nyomáscsökkenése esetén segít az utasoknak lélegezni. A repülésbiztonsági előírások szerint a maszkokban lévő oxigénnek körülbelül 20 percre kell elegendőnek lennie. Úgy tartják, hogy ennyi idő elég ahhoz, hogy a pilóták le tudják vinni a gépet 2-3 km-es biztonságos magasságba, ahol már nincs szükség a maszkokra.

    Vészhelyzet esetén Tibet hegyvidéki területein a repülőgép egyszerűen nem tudna ilyen magasságba ereszkedni. A pilótáknak legalább 500 km-t kellene repülniük, mielőtt megkezdhetnék az ereszkedést. És persze ilyen körülmények között a 20 perc véletlenül sem elég. Ezért olyan szigorúak a kínai hatóságok követelményei.

    Antarktisz, biztonság, földrajz, Himalája, kereskedelmi repülés, légitársaságok, magasság, oxigén, repülés, repülési útvonalak, repülőgépek, repülőterek, Tibet, turbulencia

    A légitársaságoknak egyszerűbb kissé módosítani az útvonalukat, és elkerülni Tibetet, mint drága felszerelésekkel ellátni a repülőgépeiket, és az engedélyekkel bajlódni. Tulajdonképpen mindenki így csinál.

    Emellett van még egy technikai ok is: mivel a hegycsúcsok és a repülési útvonalak közötti magasságkülönbség kicsi, Tibet felett a repülőgépeknek nagyobb esélyük van a turbulencia zónába kerülni. És bár a turbulencia, mint jelenség, nem jelent komoly veszélyt a modern utasszállítók biztonságára, a repülés közbeni erős rázkódás még senkinek sem okozott örömet.

    HIRDETÉS

    Antarktisz

    A másik terület, amely felett szinte soha nem látni utasszállítókat, az Antarktisz. Ennek is megvannak a maga okai.

    Először is, Antarktiszon kevés a repülőtér. Az egész kontinensen csak három kifutópálya épült, amelyek kizárólag a tudósok és a kutatóexpedíciók résztvevőinek szállítására szolgálnak. Nem rendszeresen üzemelnek, és főként az éppen aktuális időjáráshoz igazodnak. Természetesen ilyen körülmények között egyszerűen nem lenne biztonságos állandó jelleggel az Antarktisz felett repülni.

    Antarktisz, biztonság, földrajz, Himalája, kereskedelmi repülés, légitársaságok, magasság, oxigén, repülés, repülési útvonalak, repülőgépek, repülőterek, Tibet, turbulencia
    Lehetséges repülési útvonalak a Déli-sark közelében.

    De a fő ok nem is ez. Valójában az Antarktiszon keresztüli repülések egyszerűen nem kifizetődőek kereskedelmi szempontból. A déli félteke földrajzi adottságai alapján nem sok olyan útvonalat lehetne kialakítani, amelyhez át kellene repülni a Déli-sarkon.

    Még ha meg is próbálnánk egyenes vonallal összekötni Dél-Amerika legdélibb pontját Ausztráliával vagy Új-Zélanddal, az útvonal akkor is a déli kontinens északi részén haladna. Tehát az Antarktiszon keresztül repülés csak mesterségesen meghosszabbítaná az utat, ami egyszerűen gazdaságilag nem kifizetődő.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni