HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért locsolják tengervízzel a hadihajókat?

A hadihajókat úgy tervezték, hogy a legszélsőségesebb körülmények között is hosszú ideig szolgálatban maradjanak, de a karbantartásuknak vannak olyan pontjai, amelyek komoly kérdéseket vetnek fel.

HIRDETÉS

Például az üzemeltetésük egyik legvitatottabb és legkülönösebb mozzanata a hajótest lelocsolása tengervízzel. Azt gondolhatnád, miért kell egy acél hajótestet locsolni a tenger közepén? Ezen egyszerű és rejtélyesnek tűnő művelet mögött technikai és taktikai feladatok egész sora húzódik meg, amelyek segítenek a hajót hadrendben tartani, sőt, akár a legénység életét is megmenthetik.

álcázás, hadihajó, haditechnika, Haditengerészet, hajózás, hűtés, karbantartás, korrózió, technológia, tűzvédelem

Miért van szüksége a hadihajóknak tengervízre?

Fedélzeten kívüli víznek azt a tengervizet nevezik, amelyet a hajó speciális szelepeken és szivattyúkon keresztül szív be a hajótesten kívülről. Számos rendszerben felhasználják – a motorok hűtésétől kezdve a tűzoltáson át a higiéniai szükségletekig.

A hadihajókon a tengervíz létfontosságú erőforrás, amelyet egyenesen a tengerből nyernek, és a hajó, valamint a technikai berendezések működőképességének fenntartásával kapcsolatos számos feladat megoldására használnak.

álcázás, hadihajó, haditechnika, Haditengerészet, hajózás, hűtés, karbantartás, korrózió, technológia, tűzvédelem
Maga a folyamat önmagában is lenyűgöző, ha nem ismered a teljes hátterét.
HIRDETÉS

Az ok, amiért éppen a tengervizet választják, egyszerű: a hadihajót folyamatosan víz veszi körül, így annak műszaki célokra való felhasználása gazdaságos és kényelmes. A vízbevezető rendszerek a hajótestbe vannak beépítve, és biztosítják a hűtéshez, a hidraulikához, valamint a speciális védő vízfüggönyök létrehozásához szükséges stabil vízáramlást. A hajótest tengervízzel való locsolása pedig a napi rutin és a megszokott munka része, aminek köszönhetően a hajó képes ellenállni a szélsőséges terhelésnek és a nehéz üzemi körülményeknek.

Küzdelem a túlmelegedés ellen és a műszaki rendszerek megóvása

álcázás, hadihajó, haditechnika, Haditengerészet, hajózás, hűtés, karbantartás, korrózió, technológia, tűzvédelem
Az elsődleges cél a hajó hűtése.

A hadihajókat nagy teljesítményű motorokkal, generátorokkal és elektronikával szerelik fel, amelyek működés közben jelentős mennyiségű hőt termelnek. Ez különösen fontos a gázturbinás hajtóművekkel vagy sugárhajtóműves rendszerekkel rendelkező harci hajók esetében, ahol az aggregátok belsejében a hőmérséklet kritikusan magas értékeket is elérhet.

álcázás, hadihajó, haditechnika, Haditengerészet, hajózás, hűtés, karbantartás, korrózió, technológia, tűzvédelem
Egy hajó a sós permet és gőz felhőjében.

A működő berendezések által termelt energia jelentős részét a hajótest nyeli el, a tengervíz pedig elvezeti a hőt a hajótesttől és a hűtőrendszerekből, ezzel megelőzve a túlmelegedést. A külső locsolás segít a hajótestet és a berendezéseket biztonságos hőmérsékleti tartományban tartani, csökkentve a balesetek és meghibásodások kockázatát.

HIRDETÉS

Harci körülmények között, amikor a hajtóművek maximális fordulatszámon üzemelnek, ez a folyamat a túlélés kérdésévé válik. Megfelelő intézkedések nélkül a túlmelegedés fontos egységek meghibásodásához és a hajó harcképességének elvesztéséhez vezethetne. A történelem során ismert olyan eset, amikor a túlmelegedés és a megfelelő hűtés hiánya miatt a hajók súlyos, néha helyrehozhatatlan károkat szenvedtek. A tengervízzel való locsolás nem csupán egy technikai fogás, hanem egy életmentő intézkedés.

Álcázás, tűzvédelem és korrózió

álcázás, hadihajó, haditechnika, Haditengerészet, hajózás, hűtés, karbantartás, korrózió, technológia, tűzvédelem
Hátránya a fokozott korrózió.

A hajótest tengervízzel való locsolása nemcsak a hűtésben segít, hanem csökkenti a hajó láthatóságát az infravörös tartományban is. A modern technológiák óriásit léptek előre, és a hadihajókon széles körben alkalmaznak hőérzékelőket és hőkamerákat, amelyek segítségével a legénység más hajókat, köztük potenciális célpontokat is felderíthet. Amikor a hajótestet vízzel hűtik, az infravörös kisugárzás csökken, ami megnehezíti az ellenség dolgát és a célzást.

álcázás, hadihajó, haditechnika, Haditengerészet, hajózás, hűtés, karbantartás, korrózió, technológia, tűzvédelem
A korrózió és a sólerakódások elkerülhetetlen velejárók.

Ezenkívül a víz segít lehűteni a hajótestet, ha az a napsugárzástól felmelegszik, vagy vészhelyzetben, ha tűz üt ki a fedélzeten. A folyamatos nedvesítés segít megelőzni a károsodást, de ennek van egy árnyoldala is: a tengervíz nagy mennyiségben tartalmaz sókat és ásványi anyagokat, amelyek gyorsítják a korróziós folyamatokat.

HIRDETÉS

Így maga a hajó az ilyen eljárások során hosszú távú veszélynek van kitéve. A fém védelmére a hajókon speciális bevonatokat alkalmaznak és rendszeres karbantartást végeznek. A vízzel való locsolás tehát egyszerre védelem a szélsőséges helyzetekben és fenyegetés is a hajó számára.

Érdekes tények és részletek a „vizes eljárásokról”

álcázás, hadihajó, haditechnika, Haditengerészet, hajózás, hűtés, karbantartás, korrózió, technológia, tűzvédelem
A vízfelhasználás valóban óriási.

1. A felhasznált tengervíz mennyisége intenzív locsoláskor elérheti a percenkénti több tonnát is – ez egyfajta „élő pajzs”, amelyet a hajó maga körül hoz létre. Egy ilyen vízáram hatékonyan hűti a hajótest felületét, és további gátat képez a magas hőmérséklettel és vegyi anyagokkal szemben, ha a hajót lövedék vagy gyújtóanyag találja el. Harci helyzetben ez segít minimalizálni a károkat és megőrizni a berendezések működőképességét.

álcázás, hadihajó, haditechnika, Haditengerészet, hajózás, hűtés, karbantartás, korrózió, technológia, tűzvédelem
A finom szemcséjű porlasztás hatékonyabb módszer.
HIRDETÉS

2. Néhány modern hajón a vizet rendkívül finom köd formájában permetező rendszereket alkalmaznak. Az apró vízcseppek a nagy párolgási felületüknek köszönhetően sokkal hatékonyabban vezetik el a hőt, mint a „tömör” folyadék. Ez a technológia lehetővé teszi a vízzel való takarékoskodást és a hajótest optimális hőmérsékletének fenntartását intenzív terhelés mellett is.

De ez még így sincs túl jó hatással a hajóra. A tengervíz számos sót és ásványi vegyületet tartalmaz, amelyek sólerakódásként rakódnak le a hajótesten. Ezek a lerakódások rontják a hajó hidrodinamikai tulajdonságait, és rendszeres tisztítást, valamint védőbevonatok alkalmazását igénylik. A folyamatos locsolás tehát egyszerre hűti a hajótestet és – ha a megelőző intézkedéseket nem tartják be – hozzájárul a korróziós folyamatok felgyorsulásához. Tehát a helyzet itt sem egyértelmű.

álcázás, hadihajó, haditechnika, Haditengerészet, hajózás, hűtés, karbantartás, korrózió, technológia, tűzvédelem
A hűtőrendszer hatékonyan oltja a tüzet.

3. Ha tűz üt ki a fedélzeten, a tengervíz válik a legkönnyebben elérhető és leghatékonyabb oltóanyaggá. A nagy mennyiségű víz lehűti a felületeket, megakadályozza a tűz terjedését, és csökkenti a lőszerek vagy az üzemanyag felrobbanásának kockázatát. Ilyen helyzetekben a locsolás megelőző intézkedésből a mentési művelet elengedhetetlen részévé válik, ahol a természeti erőforrásokat teljes mértékben kihasználják.

A modern hajókat hőmérséklet-érzékelőkkel és a tengervíz-ellátást automatikusan szabályozó rendszerekkel szerelik fel. Ezekben az esetekben az automatika önállóan figyeli a hajótest hőmérsékletét és a vízfelhasználást, szükség esetén növelve azt. Ez biztosítja az optimális hűtési üzemmódot.

álcázás, hadihajó, haditechnika, Haditengerészet, hajózás, hűtés, karbantartás, korrózió, technológia, tűzvédelem
A rendszer használata nem veszélytelen, különösen az északi szélességeken.

4. Ha a locsolási folyamat túl intenzív, a hajó fedélzetét nagy nyomású vízáradat önti el, ami önmagában is nagy veszélyt jelent. Emiatt a legénység képzésére különös figyelmet fordítanak, egészen a közös gyakorlatokig. Ellenkező esetben az összehangolatlan cselekvések súlyos sérülésekhez és a drága berendezések meghibásodásához vezethetnek, különösen alacsony hőmérsékleten.

A hideg éghajlati öveken a tengervíz ráfagyhat a hajótestre, jégpáncélt képezve. Ez további nehézségeket okoz a legénységnek és a karbantartó szolgálatoknak, mivel a jég növeli a hajó súlyát, rontja a manőverezőképességét és számos más problémát okoz. Ha ilyesmi történik, fűtőrendszereket és felületkezelő eljárásokat vetnek be.

álcázás, hadihajó, haditechnika, Haditengerészet, hajózás, hűtés, karbantartás, korrózió, technológia, tűzvédelem
A hűtő- és tűzoltórendszer mára már szabvánnyá vált.

5. Érdekes, hogy még az új hajók tesztelése is magában foglalja annak ellenőrzését, hogy a tengervízzel való locsolás különböző módszerei mennyire hatékonyak. Eközben a mérnökök kísérleteznek a víz adagolásának formájával, mennyiségével és nyomásával, mindezt más védelmi eszközökkel kombinálva, hogy növeljék a hűtés hatékonyságát és taktikai előnyöket érjenek el.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni