HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért az anya alapján határozzák meg a zsidóknál a nemzetiséget?

Olyan világban élünk, ahol a legtöbb népnél a nemzeti hovatartozás hagyományosan apai ágon öröklődik, de a zsidó hagyomány kilóg a sorból ezzel az egyedi megközelítéssel.

HIRDETÉS

Az, hogy a zsidóságot anyai ágon határozzák meg, egy olyan halachikus szabály, ami az ősidőkbe nyúlik vissza, és a mai Izraelben is aktuális. Ez nem pusztán vallási törvény, hanem egyfajta túlélési mechanizmus is egy olyan nép számára, amely évezredeken át tartó szétszóratást és üldöztetést élt túl.

anyaság, család, hagyomány, Identitás, Kultúra, származás, Tóra, történelem, vallás, zsidóság

Ennek a több évszázados hagyománynak az alapja a zsidó vallási jogban, a Halachában rejlik, ami kimondja: zsidónak az számít, aki zsidó anyától született, vagy átesett a betérésen (a judaizmus felvételének folyamatán).

Eredetileg, a bibliai időkben a zsidó néphez való tartozást gyakran az apa határozta meg. A pátriárkák – Ábrahám, Izsák és Jákob – a nemzet ősatyjai, és a Tóra is úgy hivatkozik rájuk, hogy „Ábrahám nemzette Izsákot, Izsák nemzette Jákobot”. A babiloni fogság idején és azt követően azonban a helyzet gyökeresen megváltozott.

anyaság, család, hagyomány, Identitás, Kultúra, származás, Tóra, történelem, vallás, zsidóság
„Ábrahám kiköltözése”, Molnár József, 1850.
HIRDETÉS

A fordulópontot egy Tóra-idézet (5Mózes 7:3-4) értelmezése jelentette:

„Sógorságot se szerezz velük: leányodat ne add az ő fiának, és leányát ne vedd a te fiadnak; Mert elpártoltatja a te fiadat éntőlem”.

A Talmud bölcsei a Kiddusin traktátusban egy teljesen új magyarázatot adtak ennek. Arra hívták fel a figyelmet, hogy a szöveg itt valójában az unokáról szól – a lányodnak egy nem zsidó férfitól született fiáról. Az a tény, hogy a Tóra arra figyelmeztet, hogy a nem zsidó vő eltérítheti a hittől a „te fiadat” (azaz a lányod révén született unokádat), azt jelenti, hogy ez a gyermek eredendően zsidónak számít, máskülönben nem lehetne őt „eltéríteni”. Ebből vonták le a következtetést: a zsidó nő gyermeke zsidó marad, még akkor is, ha az apja nem zsidó.

anyaság, család, hagyomány, Identitás, Kultúra, származás, Tóra, történelem, vallás, zsidóság
Rembrandt: „A rabbi portréja”.

Ennek a szabálynak a végleges rögzítését Ezdrás törvénytanító munkásságához kötik (i.e. 5. század), aki a babiloni fogságból Júdeába visszatérve sokkoló látvánnyal szembesült. Rengeteg zsidó férfi házasodott össze a környező törzsekből származó nőkkel, akik nem követték a zsidó vallást.

Ezdrás ebben egzisztenciális fenyegetést látott az egész zsidó népre nézve. Felismerte, hogy a pogány anyák által nevelt gyermekek elvesznek a judaizmus és a zsidó kultúra számára, mivel az anya az, aki a legtöbb időt tölti a gyerekkel, és ő alapozza meg a világnézetét, hitét és a hagyományok ismeretét. Határozott válaszlépése az összes vegyes házasság felbontását elrendelő parancs volt. Ez a drámai esemény nemcsak megmentette a zsidók vallási és nemzeti identitását egy válságos pillanatban, hanem megszilárdította a zsidóság anyai ágon történő öröklődésének elvét is.

HIRDETÉS
anyaság, család, hagyomány, Identitás, Kultúra, származás, Tóra, történelem, vallás, zsidóság
Gustave Doré: „És kinyitotta Ezdrás a könyvet az egész nép szeme láttára”.

Az évszázadok során megszilárdult ez a hagyomány, a bölcsek pedig több okkal is magyarázták a létjogosultságát. A legpragmatikusabb érv a biológiai bizonyosság. Az anya személye mindig biztos, míg az apaság az ókorban – sőt, néha még ma is – kétséges lehetett. Ez a szabály tiszta vizet öntött a pohárba, és kizárta a vitákat arról, hogy valaki a közösséghez tartozik-e vagy sem.

Ezenkívül az anya a legfőbb nevelő. A fogantatástól kezdve az egész gyermekkoron át ő gyakorolja a legnagyobb hatást a gyermekre. Nemcsak a géneket adja át, hanem a nyelvet, a kultúrát, a hagyományokat és a hitet is. Ahogy a Példabeszédek könyve mondja: „És el ne hagyd a te anyádnak tanítását”. Ez a mondat is azt hangsúlyozza, hogy a zsidó világnézet alapjait az ember „az anyatejjel szívja magába”.

anyaság, család, hagyomány, Identitás, Kultúra, származás, Tóra, történelem, vallás, zsidóság
Gustave Doré: „Salamon”.
HIRDETÉS

Szétszakadt királyságok, perzsa uralom, a Hasmoneusok szabadságharcai, háború a rómaiakkal, Jeruzsálem lerombolása – a zsidó nép történelme tele van vérrel és áldozatokkal. A harcokban elsősorban a férfiak vesztették életüket. Annak érdekében, hogy a zsidók ne haljanak ki nemzetként, kialakult a zsidóság női ágon történő öröklődésének hagyománya. Ebben a felállásban születhetett a gyermek perzsától, rómaitól, európaitól vagy bárki mástól, akkor is a zsidó nemzet részének tekintették.

Egyes kutatók a római jog hatására is rámutatnak. A római uralom idején létezett egy törvény, mely szerint a hivatalos házasságon kívül született gyermek az anya státuszát örökölte. A zsidó közösségek ezt az elvet „tükrözhették”, hogy megvédjék az ilyen helyzetben született gyermekeket, és biztosítsák helyüket a nép körében.

anyaság, család, hagyomány, Identitás, Kultúra, származás, Tóra, történelem, vallás, zsidóság
Vaszilij Polenov: „Egy zsidó feje”.

A nemzetiség anyai ágon történő meghatározása nem pusztán egy archaikus szokás, hanem egy mélyen átgondolt mechanizmus, ami lehetővé tette a zsidó nép számára, hogy megőrizze egyedi arculatát, hitét és kultúráját az évezredes vándorlások, üldöztetések és asszimiláció során. Ez az elv tükrözi azt a bölcs felismerést, hogy az anya a családi tűzhely, a kultúra és a nemzet lelkének legfőbb őrzője.

anyaság, család, hagyomány, Identitás, Kultúra, származás, Tóra, történelem, vallás, zsidóság
Charles Landelle: „Tangiers-i zsidó nő”.
HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni