HIRDETÉS BEZÁRÁS

„Holt víz”: Miért álltak meg a hajók a tenger közepén

Több mint 130 évvel ezelőtt a híres norvég sarkkutató, Fridtjof Nansen elindult, hogy meghódítsa az Északi-sarkot, de 400 kilométerrel előtte megállt.

    HIRDETÉS

    Nem messze a Tajmir-félszigettől a „Fram” nevű szkúner, amelyen a felfedező a célja felé tartott, különös helyzetbe került: úgy tűnt, mintha a hajó megfeneklett volna a vízben. A legénység minden erejével igyekezett elmozdítani a szkúnert, próbálták forgatni és manőverezni is, de a „Fram” mozdíthatatlanná vált.

    Dead water, földrajz, Fram hajó, Fridtjof Nansen, Holt víz, Sarki expedíció, Tengerészet története, Tengeri csaták, természeti jelenségek, tudomány

    Milyen különleges természeti jelenséggel találkoztak az utazók? És valóban igaz, hogy maga Kleopátra is ennek áldozata lett?

    A „Fram” szkúner hirtelen megállt, mintha gyökeret eresztett volna.

    A „Fram” szkúner Oslo múzeumának fő látványossága, mely a norvég sarki expedíciók történetét mutatja be. Ma bárki felmehet ennek a fából készült vitorlás-motoros hajónak a fedélzetére, amellyel Fridtjof Nansen 1893-ban az Északi-sark meghódítására indult. A szkúner különleges kialakítása lehetővé tette, hogy hosszú ideig sodródjon az arktikus jégmezők között.

    „A Framnak meglehetősen egyedi szerkezete volt, amely arra irányult, hogy a jeget maga alá gyűrje és kitolja. A Fram lekerekített formájú volt, és azért tervezték speciálisan így, hogy a jég ne tudja összeroppantani” – magyarázta Alekszej Szazonov földrajztudományok kandidátusa.

    Norvégul a „Fram” szó jelentése „előre”.

    De a sors iróniája, hogy ez a szimbolikus nevű szkúner hirtelen megállt, mintha gyökeret eresztett volna, nem messze a Tajmir-félszigettől, Eurázsia legészakibb szárazföldi pontjától. És nem is a jég miatt álltak meg, hiszen körülöttük tiszta víz volt. Úgy tűnt azonban, hogy valami ismeretlen erő akadályozza a hajót a mozgásban. Fridtjof Nansen ezt a jelenséget „holt víznek” nevezte el.

    HIRDETÉS
    Dead water, földrajz, Fram hajó, Fridtjof Nansen, Holt víz, Sarki expedíció, Tengerészet története, Tengeri csaták, természeti jelenségek, tudomány

    „Fridtjof Nansen gyakorlatilag az első részletes, tudományosan dokumentált beszámolót készítette a „holt víz” jelenségéről, amellyel szembesült. Megjegyezte, hogy a víz felszínén, egy vékony felső rétegben, amit akár kézzel is ki lehetett merni, a víz teljesen iható volt, szinte édesvíz. Ám a hajótest alatt már sós volt a víz. Vízmintákat is vettek” – mondta Anton Rizsenkov fizikus.

    Nansen jelentései felkeltették Vagn Walfrid Ekman svéd fizikus és oceanográfus érdeklődését. 1904-ben laboratóriumi kísérletet végzett, és megállapította, hogy az édesvíz és a sós víz rétegeinek találkozásánál valóban fékező hatás lép fel. A tudós arra a következtetésre jutott, hogy a jelenség oka a két vízréteg eltérő sűrűsége, de a jelenséget teljes mértékben nem sikerült megmagyaráznia.

    „A víz sűrűsége több tényezőtől is függ. Ilyen például a sótartalom, ami azt jelenti, hogy a tengervíz sokkal sűrűbb és nehezebb, ezért alul helyezkedik el. A hőmérséklet is befolyásolhatja a sűrűséget. A víz 4 Celsius-fokon a legsűrűbb. Mindezek eredményeként a vízrétegek olyanok, mint egy réteges sütemény, ahol felül a könnyű, édes folyóvíz, alul pedig a sűrűbb sós víz található” – magyarázta a geográfus.

    Dead water, földrajz, Fram hajó, Fridtjof Nansen, Holt víz, Sarki expedíció, Tengerészet története, Tengeri csaták, természeti jelenségek, tudomány

    Kleopátra flottáját a „holt víz” pusztította el?

    A tengerészek már az ókorban is tapasztalták a „holt víz” jelenségét. A középkorban az utazók azt gondolták, hogy a hajókat valamilyen gonosz erő tartja vissza. Hogy kiengeszteljék a természetfeletti lényeket, ajándékokat, érméket és finom falatokat dobtak a vízbe.

    „Nehéz megmondani, hogy ki fedezte fel először a „holt víz” jelenségét, de valószínűleg már a föníciai tengerészek is tapasztalták, akik a legrégebbi feljegyzések szerint a Földközi-tenger vizein hajózva szembesültek vele.

    De az ókori római csatákban is szerepet játszhatott, amikor evezős hajókkal harcoltak, és az egyik hajóval megtorpedózták a másikat. Ezeknek a hajóknak hatalmas, kihegyezett orruk volt rézborítással. Az egyik hajó felgyorsított és nekiment a másiknak, hogy elsüllyessze” – mesélte Rizsenkov fizikus.

    HIRDETÉS

    Az egyik ilyen ütközetre Kr. e. 31-ben került sor a Jón-tengeren, az Actium-fok közelében, Görögország nyugati partjainál. Ebben az időben polgárháborúk dúltak az ókori Rómában. Ebben a tengeri ütközetben dőlt el, hogy ki fogja irányítani a birodalmat. Körülbelül 500 hajó csapott össze a csatában.

    • Az egyik oldalon a leendő császár, Octavianus Augustus hajói álltak.
    • A másikon Marcus Antonius római hadvezér és Kleopátra egyiptomi királynő egyesített flottája.

    Gályáik méretben és fegyverzetben is jelentősen felülmúlták az ellenséges hajókat. De egy adott pillanatban a hatalmas hajók hirtelen megálltak, mintha gyökeret eresztettek volna, és nem tudtak elmozdulni. Végül Octavianus győzedelmeskedett.

    Dead water, földrajz, Fram hajó, Fridtjof Nansen, Holt víz, Sarki expedíció, Tengerészet története, Tengeri csaták, természeti jelenségek, tudomány

    „Az eredeti feltételezés az volt, hogy a hajók áramvonalasságát, hidrodinamikai tulajdonságait a rájuk tapadt halak és kagylók rontották el. De hogy mi történt valójában, azt már valószínűleg sosem fogjuk megtudni” – véli Alekszej Szazonov.

    Ennek ellenére a modern tudósoknak meggyőződésük, hogy Marcus Antonius és Kleopátra flottáját a „holt víz” pusztította el.

    Hogyan fejtették meg a tudósok a „holt víz” jelenségének titkát?

    Ennek a rejtélyes jelenségnek a titkát a Poitiers-i Egyetem francia fizikusai fedezték fel. Megvizsgálták azt a tengeri területet, ahol az actiumi csata zajlott, és rájöttek, hogy ott édes és sós víz keveredik. A tudósok felfedezték, hogy a különböző sűrűségű vízrétegek határán víz alatti hullámok keletkeznek, amelyek még a legnagyobb hajókat is képesek megállítani.

    „Az egyiptomi hajók sokkal hosszabbak és nehézkesebbek voltak. Abban a szűk térségben, ahol a csata zajlott, ez megakadályozta őket a gyors manőverezésben. És a manőverezési nehézségeket az a bizonyos jelenség okozta, ami a felszíni vízrétegek mozgásával függ össze” – hangsúlyozta Rizsenkov fizikus.

    Valószínűleg ilyen hullámok állították meg Fridtjof Nansen „Fram” szkúnerét is a Tajmir-félsziget közelében. Hiszen pontosan ott ömlik a Jenyiszej folyó a Kara-tengerbe.

    Dead water, földrajz, Fram hajó, Fridtjof Nansen, Holt víz, Sarki expedíció, Tengerészet története, Tengeri csaták, természeti jelenségek, tudomány

    „A Jenyiszej folyó édesvizet szállít, ami nem keveredik azonnal a tengervízzel, hanem szétterül a felszínen akár több tíz kilométer hosszan is. Ha egy hajó bekerül ebbe a határzónába, belső hullámokat kezd kelteni, tehát az édesvíz és a sűrű, sós tengervíz határán. És ez a sűrű, sós tengervíz hozza létre azokat a hullámokat, amelyek akadályozzák a hajó haladását és lelassítják” – magyarázta a geográfus.

    HIRDETÉS

    Hogyan alakul ki a „holt víz” jelensége?

    A tudósok kétféle belső hullámot különböztetnek meg, amelyek a különböző sűrűségű vízrétegek találkozásakor keletkeznek. Az egyik típusú hullám egyszerűen lelassítja a hajót, míg a másik futószalagként működik, amelyen a hajó hol előre, hol hátra mozog. Fontos, hogy ezek a hullámok a fedélzetről szinte teljesen észrevehetetlenek maradnak.

    Gyakran megfigyelnek hasonló jelenséget a gleccserek olvadási helyein, ahol az olvadékvíz a nagyon sós Északi-tengerbe ömlik. Ezenkívül sűrűségkülönbség alakul ki a meleg és hideg tengeráramlatok találkozásakor is.

    Dead water, földrajz, Fram hajó, Fridtjof Nansen, Holt víz, Sarki expedíció, Tengerészet története, Tengeri csaták, természeti jelenségek, tudomány

    „Jacques Piccard is találkozott ezzel a jelenséggel – ő a híres oceanográfus és tervező, Auguste Piccard fia, aki feltalálta a batiszkáfot, amellyel elsőként merültek le a Mariana-árok mélyére. Fia, Jacques Piccard batiszkáffal kutatta a Golf-áramlatot, az Atlanti-óceán meleg vizű áramlatát is. Ő is megfigyelte, hogy a batiszkáfja szó szerint több száz métert süllyed, majd emelkedik, annak ellenére, hogy a víz felszínén nem volt különösebb hullámzás” – osztotta meg a részleteket Szazonov.

    A fizikusok szerint a „holt víz” jelensége gyakorlatilag a világtenger bármely pontján kialakulhat. Még a víz alatti földrengések vagy az erős viharok is előidézhetik ezt a jelenséget. De a modern hajókat már nem fenyegeti a „holt víz” jelensége.

    Dead water, földrajz, Fram hajó, Fridtjof Nansen, Holt víz, Sarki expedíció, Tengerészet története, Tengeri csaták, természeti jelenségek, tudomány

    „A modern hajók gyorsabbak, erősebbek és nagyobb tömegűek lettek. Ez pedig mind ahhoz vezetett, hogy már képesek megbirkózni az olyan természeti jelenségekkel, mint a „holt víz” hatása. Egyszerűen csak növelik a sebességüket. Persze, az ellenállás továbbra is megvan, de már nem okoz olyan helyzetet, mint Nansen „Fram” hajójánál, ahol a hajó gyakorlatilag teljesen megállt” – hívta fel a figyelmet a földrajztudományok kandidátusa.

    Az úszókra viszont halálos veszélyt jelenthet ez a jelenség – állítja Leo Maas holland oceanográfus. Hiszen még egy profi sportoló sem tud ellenállni annak a láthatatlan erőnek, amely megakadályozza abban, hogy visszajusson a partra, ha „holt vízbe” kerül.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni