- A mérnökök a terep és a talaj részletes tanulmányozásával kezdték, majd kijelölték a leendő út irányát.
- Ezután két párhuzamos árkot ástak 2,5-5 méter távolságra egymástól, így meghatározva az út szélességét, és egyúttal megvizsgálva a talaj összetételét.
- Az út alapjának létrehozásához a „réteges torta” technikát alkalmazták: először egy nagyméretű kövekből és homokból álló tartóréteget fektettek le, majd egy zúzottkő réteget meszes és vulkáni kőzetből készült habarccsal, végül pedig döngölt kaviccsal vagy macskaköves burkolattal zárták le. A rómaiak már akkor felismerték az út domború profiljának fontosságát a víz elvezetése szempontjából.
- Fogadók és vendégfogadók – egynapi járóföldre egymástól,
- Kovácsműhelyek, műhelyek, raktárak, mauzóleumok és postaállomások,
- Nagy kőből készült útszéli oszlopok, amelyek az irányokat és a városokhoz való távolságokat írták le,
- A városi úttestekbe speciális csiszolt köveket illesztettek, amelyek visszaverték a holdfényt, hogy javítsák az út láthatóságát éjszaka.
- A szigorú építési normák és technológiák gondos betartása,
- Az útfelület rendszeres karbantartása és javítása, amit az akkori gazdasági feljegyzések is alátámasztanak,
- Az utak szilárd kőalapja, az úgynevezett opus quadratum, ami biztosította a tartósságukat,
- A víz hatékony elvezetését szolgáló vízelvezető rendszerek megléte, amelyek megakadályozták az utak erózióját és pusztulását,
- Szabályozott terhelés,
- A Földközi-tenger kedvező éghajlati viszonyai, amelyek hozzájárultak az útépítmények megőrzéséhez.
A „Minden út Rómába vezet” mondás sokaknak ismerős, és a Római Birodalom idején ez a közmondás a valóságot tükrözte. Kevesen gondolnak bele ma, hogy a szilárd burkolatú utak ötletét, ahogyan ma ismerjük, a rómaiak valósították meg először a hatalmas birodalmuk egész területén!
A rómaiak rengeteg ilyen utat építettek, amelyek közül sok már kétezer éves, és általánosságban elmondható, hogy jobb állapotban maradtak fenn, mint sok modern aszfaltozott út. Mi a titka a tartósságuknak és a kiváló minőségüknek? Próbáljuk meg kideríteni.
Minden Rómában kezdődött
A Római Birodalom megjelenése előtt nem léteztek szilárd burkolatú, hosszú utak a mai értelemben: voltak ösvények és csapások, tengeri útvonalak a part menti hajózáshoz, de nem szilárd burkolatú utak.
A rómaiak alkották meg először a szilárd burkolatú utak kiterjedt és hatékony hálózatát, amely behálózta a Földközi-tenger térségét és Európa jelentős részét. 700 éves történelmük során mintegy 300 ezer kilométernyi utat építettek, ami a római civilizáció egyik legfontosabb vívmányává vált.
Érdekes, hogy sok modern európai autópálya nagyjából ugyanazokat az útvonalakat követi, mint a rómaiak által épített utak. Így a Nagy Római Birodalom öröksége Európa életének és kultúrájának számos aspektusában nyomot hagyott.
Építők serege és a sereg építése
Hérakleitosz ókori görög filozófus szavai, aki azt mondta, hogy „a háború mindenek atyja”, visszaköszönnek a római utak építésének történetében, távolról emlékeztetve az újvilági inka utak helyzetére, bár valamivel kisebb léptékben.
Ezen utak létrehozásának fő oka az volt, hogy biztosítsák a légiók gyors mozgását a birodalom hatalmas területein, csak másodsorban járultak hozzá a római utak a gazdaság, a kereskedelem és a kulturális csere fejlődéséhez. Ma már értjük, hogy az úthálózat ugyanolyan jelentőséggel bír egy állam számára, mint a vérkeringés az emberi szervezet számára.
Az utakat katonai mérnökök és földmérők tervezték, a légiósok, és néha rabszolgák építették őket, különösen háborús időszakokban. A napi norma hat köbméter föld volt, a szerszám pedig fa ásó, ritkábban csákány, kalapács és a kőfaragó fejsze volt.
A szilárd burkolatú utak építésekor arra törekedtek, hogy azok egyenesek legyenek, hogy biztosítsák a csapatok maximális sebességű mozgását, ezért a dombokkal való találkozáskor vagy elvágták őket, vagy alagutakat fúrtak rajtuk keresztül, ahelyett, hogy ívben megkerülték volna őket, beillesztve a tájba, ahogyan az ma is gyakran történik. A hatalmas Róma serege nem engedhette meg magának, hogy időt veszítsen a dombokon és szurdokokon.
Az ókori római út építésének folyamata
Az ókori írásos forrásokban (például Marcus Vitruvius Pollio építész munkáiban) részletesen leírják a római utak létrehozásának folyamatát és az ehhez használt technológiákat.
A Római Birodalomban nemcsak az útfelület építésére, hanem az útszéli infrastruktúra fejlesztésére is figyelmet fordítottak. Az utakon voltak:
A római úthálózat annyira hatékonyan működött, hogy a kétlovas kocsi számára szabványosított út később a Szent Római Birodalomban az utak szabványosításának alapjául szolgált, majd később meghatározta az európai vasúti nyomtávolságot!
Összefoglaljuk? Az antik utak túlélték az évszázadokat, és fennmaradtak napjainkig, a rómaiak mérnöki tudásának köszönhetően. A több évszázados megpróbáltatásokat több kulcsfontosságú tényezőnek köszönhetően sikerült kiállniuk:
Ezen tényezők összessége tette lehetővé, hogy az antik utak túléljék az évszázadokat, és mind a mai napig a történelmi és kulturális örökség fontos részét képezzék.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK