HIRDETÉS BEZÁRÁS

Hogyan kanyarodik egy vonat a 800 méteres sínek szállítása közben, és miért nem törnek el?

Azt hinnénk, hogy lehetetlen, de a gyakorlat mást mutat.

Szeretnéd lenyűgözni a beszélgetőtársaidat egy vasúti érdekességgel? Akkor mondd nekik: „Tudtad, hogy a sínek hajlanak, de nem törnek el?”

HIRDETÉS

Majd mutass nekik egy videót arról, hogyan kanyarodik egy vonat, amely 800 méteres síndarabokat szállít. Biztosan le fog esni az álluk!

800 méteres síndarabok, deformáció, érdekességek, hajlékonyság, hézagmentes pálya, hőtágulás, kanyar, mikrorepedések, rugalmasság, sínek, sínfektetés, súly, vasút

Valószínűleg mindenki látott már fényképeket arról, mi történik a sínekkel földrengések után. Például a 2023. február 6-i törökországi földrengés súlyosan megrongálta a helyi vasútvonalakat:

800 méteres síndarabok, deformáció, érdekességek, hajlékonyság, hézagmentes pálya, hőtágulás, kanyar, mikrorepedések, rugalmasság, sínek, sínfektetés, súly, vasút
800 méteres síndarabok, deformáció, érdekességek, hajlékonyság, hézagmentes pálya, hőtágulás, kanyar, mikrorepedések, rugalmasság, sínek, sínfektetés, súly, vasút

A sínek nem csak a földkéreg mozgása, de a túl magas hőmérséklet hatására is hajlanak. Ezt nevezzük „hőtágulásnak”.

A sínfektetést követően a sínek illesztései között kis hézag marad. Ez lehetővé teszi a sín hosszának változását a hőmérséklet-ingadozások során. Ha a pályát nem megfelelően tartják karban, akkor a rendkívül forró időben a sínben olyan erősen próbálnak tágulni, melynek következtében a sín egyszerűen elhajlik.

HIRDETÉS

A vasúti pályamunkások valószínűleg nem örülnének ennek a magyarázatnak, de egyszerű szavakkal nem lehet másképp fogalmazni.

A vasúti pálya kilökődése egy hirtelen, éles mozgás, nem pedig egy lassú deformációs folyamat, mint amilyennek gondolhatnánk. A következő videón jól látható, hogyan zajlik ez a jelenség. Igaz, hogy ebben az esetben munkálatok közben történt:

Ezek a videók egyúttal a sínek hajlékonyságát is demonstrálják.

A hajlékonyság a sín egy nagyon fontos tulajdonsága. Ha nem lenne kellően rugalmas, hamarosan mikrorepedésekkel lenne tele és deformálódna.

Manapság a pályaátépítések során már nem a régi, 25 méteres síneket fektetik le, hanem a modern, hézagmentes pályát, 800 méteres síndarabokkal. Ennek köszönhetően a vasúti kocsik kerekei már nem kopognak olyan gyakran és ritmikusan, mint régen.

HIRDETÉS
800 méteres síndarabok, deformáció, érdekességek, hajlékonyság, hézagmentes pálya, hőtágulás, kanyar, mikrorepedések, rugalmasság, sínek, sínfektetés, súly, vasút

Régen 25 méterenként volt egy illesztés, most pedig 800 méterenként!

A 800 méteres síndarabokat vonattal szállítják a fektetési helyre. Így jönnek létre ezek a lenyűgöző szerelvények.

800 méteres síndarabok, deformáció, érdekességek, hajlékonyság, hézagmentes pálya, hőtágulás, kanyar, mikrorepedések, rugalmasság, sínek, sínfektetés, súly, vasút

A síndarabokat szállító vonat ugyanúgy közlekedik a vasúton, mint bármelyik másik vonat. Ez azt jelenti, hogy simán be tudja venni a kanyarokat. A sínek közben nem törnek el, nem lógnak ki a vagonokból, stb. Egyszerűen csak kissé meghajlanak, majd visszaegyenesednek.

HIRDETÉS
800 méteres síndarabok, deformáció, érdekességek, hajlékonyság, hézagmentes pálya, hőtágulás, kanyar, mikrorepedések, rugalmasság, sínek, sínfektetés, súly, vasút

Ezen a videón láthatjuk, hogyan fordul egy vonat, amely két sínt szállít.

A sínek a helyükre rakodáskor is meghajlanak.

800 méteres síndarabok, deformáció, érdekességek, hajlékonyság, hézagmentes pálya, hőtágulás, kanyar, mikrorepedések, rugalmasság, sínek, sínfektetés, súly, vasút

Ez egy valódi csoda!

És végül még egy lenyűgöző szám: egy 25 méteres sín tömege körülbelül másfél tonna (a tömeg a sín típusától függően változhat). Ez körülbelül egy személygépkocsi súlyának felel meg.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni