- a repülőgép megnövekedett költsége – ez jóval magasabb volt az eredeti becsléseknél;
- aggodalmak az üzemeltetési költségek, valamint a zaj és a környezetszennyezés miatt;
- a Boeing 2707 – a Concorde amerikai alternatívájának – projektjének törlése;
- a Boeing 747 megjelenése – egy modern, kényelmes repülőgép, amely több mint 300 utast képes szállítani jóval alacsonyabb költségek mellett.
A Concorde projektet két ország finanszírozta: Nagy-Britannia és Franciaország egyenként 1,44 milliárd dollárt fektetett bele. A világ minden tájáról 18 légitársaság adott le előrendelést a Concorde-ra, de ténylegesen csak a British Airways és az Air France üzemeltette a repülőgépet.
A Concorde nem csak Párizsból és Londonból repült New Yorkba. Az utasok szuperszonikus sebességgel eljuthattak Bahreinbe, Szingapúrba és Barbadosra is.
1. tény: A Concorde fejlesztését Nagy-Britannia és Franciaország finanszírozta.
Mindkét kormány 1,44 milliárd dollárt fektetett a tekintélyes projektbe. Más országok, elsősorban az Egyesült Államok és Oroszország szuperszonikus programjaihoz hasonlóan a Concorde-ot teljes egészében az állam finanszírozta. A repülőgépet a brit és a francia kormány közötti nemzetközi szerződés keretében fejlesztették ki.
A nevet nem véletlenül választották: az angol Concord és a francia Concorde szó jelentése „megállapodás”. Ez jól hangsúlyozza a együttműködés jelentőségét. A fejlesztés költsége, mint az gyakran előfordul, jelentősen meghaladta az eredeti becsléseket, és Nagy-Britannia és Franciaország fejenként mintegy 1,44 milliárd dollárt költött.
Egyébként ezeket az óriási összegeket végül nem sikerült „visszahozni”, ami nagyrészt annak a ténynek köszönhető, hogy más országok nem vásárolták a Concorde-ból. Viszont mindkét légitársaság nyereséget termelt a járatokból, méghozzá nem is keveset.
2. tény: 18 légitársaság pályázott a Concorde szállítására.
Valójában azonban a British Airways és az Air France kivételével az összes szerződést törölték. A Concorde elsősorban a British Airways és az Air France rendszeres transzatlanti járatairól vált híressé, mindkét légitársaság hét-hét repülőgépet kapott. Miért ilyen keveset?
Még a Concorde gyártásának megkezdése előtt az előzetes megrendelések száma meghaladta a 100 darabot. 18 légitársaság nyújtott be pályázatot – British Airways, Air France, Pan American World Airways, Continental, Trans World Airlines (TWA), American Airlines, Middle East Airlines (MEA), Qantas, Air India, Japan Airlines, Sabena, Eastern Airlines, United Airlines, Braniff, Lufthansa, Civil Aviation Administration of China (CAAC) és Iran Air. 14 légitársaság 1972-ben és 1973-ban úgy döntött, hogy lemond a Concorde-ról, a kínai CAAC és az Iran Air pedig 1980-ig „gondolkodott”.
Számos fő oka van annak, hogy az üzletek végül nem jöttek létre:
3. tény: A Concorde a világ számos országába repült, nem csak Párizsból és Londonból New Yorkba.
Kevesen tudják, de a British Airways és az Air France más utasszállító járatokat is üzemeltetett. Természetesen a két legismertebb és legaktívabban használt szuperszonikus útvonal a New York-i transzatlanti járat volt.
A Concorde menetrend szerinti járatainak hálózata azonban valójában meglehetősen széles volt. Voltak charterjáratok is, amelyeket egy bizonyos ideig üzemeltettek. A British Airways 1976 és 1980 között New York mellett Bahreinbe, Szingapúrba – ez a repülőgép egyik oldalon a Singapore Airlines festését viselte, a másikon pedig a British színeiben maradt – és Barbadosra is indított járatokat.
Az óceánon túl, az Egyesült Államokban a Concorde-ot a Washington Dulles, a Miami és a Dallas repülőterek is fogadták. Az Air France viszont Dakarba, Rio de Janeiróba, Washington Dullesbe, Caracasba és Mexikóvárosba is repült.
4. tény: A Concorde-on utasként legtöbbet repülő ember rekordja 718 alkalom.
A szuperszonikus sebességgel legtöbbet repülő utas még mindig az angol Fred Finn. Munkája a nemzetközi licenceléshez kapcsolódott, ezért gyakran járt az Egyesült Államokba a technológiaátadási kérdések megoldása érdekében.
Mr. Finn rendszeresen repült az Atlanti-óceánon keresztül utasként, többek között 718 alkalommal repült Concorde-járaton 1976 és 2003 között, ami hivatalos világrekord, és a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült. Érdekes módon maga a rekorder azt állítja, hogy mindig ugyanazon a helyen ült – 9A. Ez azért van, mert mindig itt kezdődött az étel- és italszolgáltatás.
5. tény: A Concorde tartja a transzatlanti utasszállító repülések rekordját.
A leggyorsabb, utasokkal történő transzatlanti repülés rekordját a British Airways Concorde légitársasága állította fel, amely New York és London között működtetett járatot. 1996. február 7-én a Concorde 2 óra 52 perc 59 másodperc alatt teljesítette a távot. Ez az útvonal általában három és fél-négy órát vett igénybe.
Ugyanezt a távolságot a modern, normál, azaz szubszonikus sebességű repülőgépek ma átlagosan hét óra alatt teszik meg, de a tényleges repülési idő nagyban függ a széliránytól és a jet stream sebességétől.
A világrekordot itt a British Airways Boeing 747-400-asa tartja, amely 2020 februárjában 4 óra 56 perc alatt tette meg az 5 554 km-t London és New York között. Ebben a Ciara nevezetű észak-atlanti vihar segített neki.
Nagy valószínűséggel feltételezhető, hogy a Concorde rekordját a Boom Overture nevezetű repülőgép fogja megdönteni, amelynek első repülését 2026-ra tervezik.
A gyártó becslései szerint a London-New York repülőút költsége – ami egyébként a Concorde egyetlen nyereséges útvonala volt – 5 000 dollár lesz, míg a Concorde-on ugyanezért a repülésért a mai árfolyamon számolva négyszer ennyit kellett volna fizetni.
6. tény: A Concorde sokkal magasabban repült, mint ahogy a mai polgári repülőgépek repülnek.
A Concorde repülései nem csak a sebességükben különböztek a „normál” repülésektől. A repülési magassága is sokkal magasabb volt – több mint 18 000 méter. A legtöbb utasszállító repülőgép ma körülbelül 10 000 méteres magasságban repül.
A nagy magasságban történő repülést maga a Concorde konstrukciója indokolja, beleértve a motorokat és a merev delta szárnyat. Ráadásul a kisebb légellenállás a ritkább levegőben jelentősen csökkentette az üzemanyag-fogyasztást. A magasság a repülési útvonal optimalizálásában is segít: itt kisebb a forgalom – csak más Concorde-ok és katonai repülőgépek közlekedtek itt – és ennek megfelelően kevesebb a légiforgalmi korlátozás. A Concorde utasai könnyedén meggyőződhettek arról, hogy a Föld kerek, egyszerűen ki kellett nézniük az ablakon.
7. tény: A mai napig 18 Concorde példányt sikerült megőrizni
Összesen 20 Concorde repülőgépet építettek, köztük 14 utasszállító példányt, illetve hat prototípust és tesztmodellt. Az egyik repülőgép teljesen megsemmisült az Air France 2000-es légikatasztrófájában.
Egy másikat 1994-ben selejteztek le. A fennmaradó 18 repülőgép meglepő módon jó állapotban van, és különböző múzeumokban és más helyeken található szerte a világon.
Legtöbbjük Nagy-Britanniában és Franciaországban van kiállítva, egy repülőgép Németországban, három az Egyesült Államok múzeumaiban, egy pedig Barbadoson található. Annak ellenére, hogy ennyi repülőgép maradt, nincs esély arra, hogy akár egy is újra repüljön közülük.
Ennek számos oka van. Először is, a magas üzemeltetési költségek, az alkatrészek és az ilyen szuperszonikus technikát vezetni tudó pilóták hiánya, valamint a szabályozó hatóságokkal és a modern környezetvédelmi előírásokkal kapcsolatos problémák.
Ez nagy kár, mivel én személy szerint nagyon szeretném újra az égen látni ezt a páratlan technikai csodát.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK