HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért zúzott kőre fektetik a vasúti síneket? És miért nem betonra, mikor az látszólag megbízhatóbb megoldás?

Laikus szemmel nézve kissé idejétmúlt technológiának tűnik, pedig valójában ma is ez a legjobb megoldás.
    HIRDETÉS

    Üdvözöllek titeket, kedves kíváncsi látogatók! Néha kapok olyan kérdéseket, hogy „Mire jó a zúzottkő a vasútnál?”, vagy „Miért nem lehet betont használni a zúzottkő helyett, hiszen az látszólag megbízhatóbb, mint egy kupac kavics?”. Ebben a cikkben most ezekre próbálok választ adni.

    Vasúti kövek 005

    Kezdjük azzal, hogy a vasúti pálya egy meglehetősen bonyolult mérnöki szerkezet, amely alsó és felső pályaszerkezetből áll. Vizsgáljuk meg a felső pályaszerkezetet: ehhez a sínek, a talpfák és azok rögzítőelemei mellett hozzátartozik a zúzottkő ágyazat és a homokágy is.

    vasuti-palya
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    Ebben a cikkben minket leginkább a zúzottkő ágyazat érdekel.

    A régi szép időkben, amikor a fű zöldebb volt, a sínek húszméteresek, a talpfák pedig fából készültek, a síneket és a talpfákat egy előkészített apró köves vagy földes frakcióra fektették, ami egy előkészített földfelületen pihent.

    Az ilyen, mondjuk úgy, régi módon épített vasúti pályákat többek között a nyomtávolságon belül és kívül növő „gyomról” lehet felismerni.

    Vasúti kövek 003

    Azonban idővel a vonatok nehezebbek lettek, a tengelyterhelés nőtt, valamint természetesen a sebesség is, és a vasúti pálya nem bírta ezeket a terheléseket, az idővel keletkező rezgések a pálya deformációjához és a sínek és talpfák elmozdulásához vezettek.

    Mire jó a zúzott kő?

    Végül idővel megjelentek a vasbeton talpfák, majd a hézagmentes pálya, és a fektetési technológiák is megváltoztak: a sínek és talpfák alá elkezdtek bőséges mennyiségben zúzottkő rétegeket szórni. Persze régen is szórtak valamennyit, de korántsem ekkora mennyiségben.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    Vasúti kövek 002

    Miért olyan jó a zúzottkő? Először is, ennek köszönhetően a sínek és a talpfák nem „kóricálnak el”, hanem szilárdan egy helyben maradnak. Persze, ha nem gondozzák megfelelően a vasúti pályát, akkor idővel ezek is elkóricálnak, de hát ezért vannak a vasúton pályamunkások. Másodszor, a víz sokkal jobban átfolyik a zúzottkövön, mint egy föld- vagy betonrétegen, és harmadszor, a zúzottkövön nem fog nőni semmi. Bizonyos ráadásul még a vonatok által keltett rezgést is csillapítja.

    Vasúti kövek 001

    Ami pedig azt a kérdést illeti, hogy miért nem öntik ki inkább betonnal a vonatsínek alapját, hogy aztán arra tegyék rá a pályát: először is, ez a technológia sokkal drágább lenne, másodszor pedig, a zúzottkő sokkal jobban bírja a mozgó és/vagy laza talajviszonyokat. Ha betonnal dolgoznának, akkor az ilyen helyeken nagyon mély és drága betonalapra lenne szükség.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Mi a reakciód?

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.