HIRDETÉS BEZÁRÁS

Milyen sebességgel kell haladni, hogy soha ne menjen tönkre a motor?

A motor állandó optimális fordulatszámon történő működtetése növeli az élettartamát, és megkíméli az autótulajdonost a felesleges kellemetlenségektől.

HIRDETÉS

Egyszerűbben fogalmazva, vannak olyan működési módok, amelyeknél a motor kopása a legkisebb.

alacsony fordulatszám, detonáció, fordulatszám, hűtőrendszer, kenés, kokszosodás, magas fordulatszám, motor, motor élettartama, motor kopás, nyomatékcsúcs, optimális fordulatszám, szívómotor, turbómotor

Nézzük meg, milyen szinten kell tartani a fordulatszámot ahhoz, hogy az autó „tüzes szívének” a lehető legkisebb kárt okozzuk.

„Alacsony fordulatszámú” közlekedés

Alacsony fordulatszám alatt a benzines motoroknál 2500-nál, dízelmotoroknál pedig 1100-1200-nál nem magasabb értéket értünk.

Érdekes módon a motor túlságosan kímélő használata nem növeli az élettartamát, azaz „döcögni” sem érdemes.

Az alacsony fordulatszámon, terhelés alatt, erősen lenyomott gázpedállal történő haladás robbanáshoz vezethet a motorban, ami belülről teszi tönkre az egységet.

HIRDETÉS
alacsony fordulatszám, detonáció, fordulatszám, hűtőrendszer, kenés, kokszosodás, magas fordulatszám, motor, motor élettartama, motor kopás, nyomatékcsúcs, optimális fordulatszám, szívómotor, turbómotor

Ráadásul ez a fajta vezetési stílus akkor is növeli a motor kopását, ha maga a detonáció nem történik meg.

Alacsony fordulatszámon a terhelt súrlódó elemek nem kapnak elegendő kenést, ami minden ebből adódó következménnyel jár. Emellett fokozott a motor kokszosodása is.

„Magas fordulatszámú” közlekedés

A magas fordulatszám a benzines motornál nem haladja meg a maximálisan lehetséges érték körülbelül 70%-át.

A dízelmotornál pedig a „magasság” a nyomatékcsúcs után van.

alacsony fordulatszám, detonáció, fordulatszám, hűtőrendszer, kenés, kokszosodás, magas fordulatszám, motor, motor élettartama, motor kopás, nyomatékcsúcs, optimális fordulatszám, szívómotor, turbómotor

És most a következményekről. A motor „csillagászati” magasságokba történő pörgetése komolyan megnöveli az összes alkatrész terhelését. A hőmérséklet emelkedésétől a hűtőrendszer is túlterhelődik.

Végeredmény: fokozott motor kopás és megnövekedett kockázata a szerkezet kritikus felmelegedésének.

HIRDETÉS

Optimális fordulatszám a motor élettartamának meghosszabbításához

A motor hosszú és zavartalan működéséhez ideális esetben a közepes és az azt kissé meghaladó fordulatszámot kell tartani.

alacsony fordulatszám, detonáció, fordulatszám, hűtőrendszer, kenés, kokszosodás, magas fordulatszám, motor, motor élettartama, motor kopás, nyomatékcsúcs, optimális fordulatszám, szívómotor, turbómotor

Tehát, ha a fordulatszámmérő biztonságos zónája 6000-ig van jelölve, akkor a legésszerűbb megoldás a 2500-4500 közötti érték tartása.

A szívómotoroknál a fejlesztők arra törekednek, hogy a nyomatékcsúcsot is a fent említett tartományba helyezzék.

A modern turbómotorok viszont már alacsonyabb fordulatszámon is magabiztos nyomatékot adnak le (a nyomatékcsúcs szélesebb).

A szakértők szerint a legtöbb motor számára a legkedvezőbb működési tartomány a maximális fordulatszám 30-70%-a. A motor kopása ilyenkor a legkisebb.

alacsony fordulatszám, detonáció, fordulatszám, hűtőrendszer, kenés, kokszosodás, magas fordulatszám, motor, motor élettartama, motor kopás, nyomatékcsúcs, optimális fordulatszám, szívómotor, turbómotor

Hozzá kell tenni, hogy néha érdemes „felpörgetni” a megfelelően bemelegedett és jól működő, minőségi kenőanyaggal ellátott motort a maximális fordulatszám 80-90%-ára sík útfelületen haladva.

A tapasztalt autótulajdonosok azt tanácsolják, hogy 4-5 ezer kilométerenként egyszer pörgessük fel a motort majdnem a maximális értékre. Például azért, hogy a hengerek falának kopása egyenletesebb legyen.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni