Vagy pont az ellenkezőjét, miszerint nem szabad alacsony fordulaton autózni, mert úgy nagyobb terhelést kapnak a dugattyúk és a hengerek, ráadásul a fogyasztás is magasabb lesz? Kinek higgyél, és milyen fordulatszámon vezess, hogy a motorod a lehető legtovább kibírja?
Nekem meg van erről a saját véleményem. Lássuk, egybeesik-e a tiéddel…

Valóban nem érdemes alapjárathoz közeli, 1000-1400-as percenkénti fordulat környékén autózni. Rögtön leszögezem, hogy most kizárólag a benzines motorokról írok: a dízelek általában alacsonyabb fordulatszámon működnek, így azok már ezer környékén elkezdenek húzni.
De egy benzinesnél 1500 fordulat/perc alatt járatni a motort nincs értelme: erről a fordulatról biztosan nem fogsz tudni hirtelen gyorsítani, pedig a közlekedési helyzet néha ezt kívánja. Ráadásul alacsony fordulaton az olajszivattyú legfeljebb félgőzzel dolgozik, és így alacsony olajnyomást hoz létre.
Minél jobb kenést kapnak a súrlódó alkatrészek (nem csak a motorban, hanem bárhol), annál kisebb lesz a kopásuk. Ehhez jön még az égéstérben képződő koromlerakódás, ami jellemző az alacsony fordulatszám-tartományra.
Összességében tehát semmi jó nem sül ki abból, ha túlságosan óvatosan bánsz a motorral…

Nagyjából 1500-2000-es fordulattól a motor fokozatosan eléri az üzemi tartományát. Hosszú utakon, autópályán tarthatod a fordulatot kétezer körül, ami elegendő a megfelelő kenéshez, ha a motor terhelése nem túl nagy: kétezres fordulaton általában a hőmérséklettel sincs gond, még akkor sem, ha a hűtőrendszer nem a legjobb, vagy ha a hűtő kissé eldugult.
Ezután kezdődik az úgynevezett nyomatékplató. A turbómotoroknál ez 2000-2500-as fordulattól kezdődik, míg a szívómotoroknál általában 3500-as fordulat környékén indul. Ebben a tartományban adja le a motor a legnagyobb forgatónyomatékot, ami azt jelenti, hogy az autó itt gyorsul a legjobban.
Tulajdonképpen ez az egyik oka annak, hogy a turbómotorok gazdaságosabbak a szívómotoroknál: nem kell feleslegesen üzemanyagot égetniük ahhoz, hogy a fordulatszámot 3000-3500-ra emeljék. Már kétezres fordulattól is egészen jó gyorsulást biztosítanak az autónak.

A nyomatékplató alsó határa fölé pörgetni a motort nyugodt, egyenletes haladásnál szintén nincs értelme. Előzésnél vagy hirtelen gyorsításnál persze felkergetheted a fordulatszámmérő mutatóját a piros zónába, és akkor sem fog történni semmi baj: legfeljebb az égéstér tisztul ki a koromtól – ettől csak jobb lesz. De ha ezt állandóan így csinálod, akkor azzal már némileg csökkentheted a motor élettartamát.
Ha az autódnak nincsenek gondjai a hűtőrendszerrel, és a motor nem fő meg a túlmelegedéstől, az állandó magas fordulatszámon való használat akkor is átlagosan 20-25%-kal rövidíti meg az élettartamát. Tehát, ha a motor kibírt volna mondjuk 200 000 km-t a nagyjavításig, de te állandóan leszabályozásig pörgeted, akkor lehet, hogy csak 150 000-et fog.

Tehát a legjobb, bármennyire banálisan is hangzik, a 2000 és 3000 közötti közepes fordulatszám-tartományban autózni, miközben időnként kitisztítod az égésteret azzal, hogy autópályán mondjuk meghajtod a piros zóna határáig egy-egy előzés közben.
És te mit gondolsz, melyik fordulatszám-tartomány a legoptimálisabb egy benzines motornak? Kíváncsi vagyok a véleményedre!
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK