Egész sor feladatot képes ellátni, de a gyakorlat azt mutatja, hogy messze nem minden sofőr használja ezeket a mechanizmusokat. Egyes esetekben hasznosnak bizonyulhatnak, sőt, néha akár egy vészhelyzettől is megmenthetnek. Nézzük hát meg, mikor kell használnod a kormányváltó füleket, és hogyan kell ezt helyesen csinálnod.

A kormányváltó füleket eredetileg sportautókhoz fejlesztették ki, de elég gyorsan elkezdték őket a hétköznapi modellekbe is beszerelni. Sok, automata sebességváltóval felszerelt autó felépítésének részei: legyen az klasszikus automata váltó, variátor (CVT) vagy „robotizált” váltó. A fülek használatának elve minden esetben ugyanaz, és ezzel érdemes tisztában lenniük azoknak a sofőröknek is, akik nem vesznek részt gyorsasági versenyeken.
A kormánykerék mögött található mechanizmusokat általában „-” és „+” szimbólumokkal jelölik. Az előbbi lehetővé teszi a sofőrnek a kézi visszaváltást, az utóbbi pedig a felváltást. Így valósul meg a sebességváltó kényelmes vezérlése anélkül, hogy a váltó választókarjához kellene nyúlnod. Az autó átlagos városi használata során a kormányváltó fülek használata általában nem szükséges, de egyes helyzetekben előnyt jelenthetnek.

Az automata váltó kézi vezérlése lehetővé teszi a motorfékezést, vagyis a sebesség csökkentését a sebességfokozat visszakapcsolása révén. Ilyen esetben magas motorfordulatot kell tartanod, amelynél megnő a belső ellenállás a hengerekben. Motorféket használni hegyi utakon való haladáskor ajánlott, amikor a fékrendszer túlmelegedhet, ami a hatékonyságának csökkenésével jár. A sebességváltót helyesen kezelve fenn tudod tartani az optimális sebességet, miközben gyakorlatilag nem is érsz a pedálokhoz.
A fülekkel való váltás hasznos lehet csúszós úton. Ha jeges emelkedőn kell elindulnod, gyakran célszerű azonnal második vagy akár harmadik sebességfokozatba kapcsolni. Ebben az esetben csökken a kerekek kipörgésének valószínűsége álló helyzetből induláskor. Csúszós lejtőn is használhatsz motorféket, hogy hatékonyabban lassítsd az autót.

Sok sofőr használja a kormányváltó füleket előzéskor. Annak ellenére, hogy az automata váltók rendelkeznek „kick-down” (padlógáz) funkcióval – amikor a gázpedált padlóig nyomod, a váltó visszakapcsol egy-két fokozatot –, a kézi vezérlés kiszámíthatóbb. Lehetővé teszi, hogy előre visszaválts és megnöveld a motor fordulatszámát, így elérve a maximális teljesítményt még az előzés megkezdése előtt. Olyan helyzetekben, amikor minden másodperc számít, ez különösen hasznosnak bizonyulhat.
Természetesen a motorféket átgondoltan és csak a megfelelő esetekben kell használnod. Ez a sebességcsökkentési mód, habár csak kismértékben, de növeli az erőforrás (a motor) terhelését. Hétköznapi esetekben optimálisabb a klasszikus módon fékezned – vagyis a fékpedál lenyomásával.

Fontos megértened, hogy a kormányváltó fülek nem teszik lehetővé, hogy mechanikusan válts. Ezek csupán jelet adnak a sebességváltó vezérlőegységének, amely pedig kiadja a parancsot egy adott műveletre.
Éppen ezért sok autóban az ilyen váltásokat egy védelem korlátozza, amely nem engedi, hogy túlzottan megnöveld a váltó vagy a motor terhelését. Például a váltó nem fog visszakapcsolni, ha ennek eredményeként a motor fordulatszáma a „piros zónába” kerülne.


