- Az egyszeres záróvonal általában az úttest felezővonalát jelzi, vagy a két forgalmi irányt, a forgalmi sávokat egymástól, vagy a nyílt villamospályát a forgalmi sávtól választja el. Alkalmazható kétirányú, irányonként két vagy több forgalmi sávos úton az ellenkező irányú forgalmi sávra való ráhajtás, vagy az útkereszteződésen kívül balra kanyarodás (megfordulás) megtiltására.
- A dupla záróvonal alkalmazása kötelező a párhuzamos közlekedésre kijelölt lakott területen kívüli úton az ellenirányú forgalom elválasztására; ahol a forgalmi sávval ellentétes irányú autóbusz-forgalmi sáv van; illetve olyan utakon, amelyeken csak az egyik irányban van párhuzamos közlekedés.
A záróvonalak az egyik legfontosabb elemei a közúti biztonságnak. Ezek korlátozzák a járművek helyzetét, aminek köszönhetően biztonságosan el lehet osztani a forgalmi sávokat.
Ennek a témának a tanulmányozása során felmerülhet egy érdekes kérdés: miért van szükség különböző típusú záróvonalakra? Mind az egyszeres, mind a dupla záróvonal tiltja az átlépést, és a szabály megsértése esetén ugyanolyan büntetés jár. Nézzük meg, hogy akkor mégis miben különböznek egymástól.

A KRESZ nem teszi lehetővé a záróvonal átlépését. Még az akadály kikerülése a szembejövő sávban sem elegendő ok a szabály megsértésére, bár ilyenkor a manőverért bizonyos esetekben enyhébb büntetés jár.
Valójában csak a közlekedési rendőr engedélyezheti a sofőröknek a záróvonal átlépését, akinek az utasításai elsőbbséget élveznek a jelzőlámpákkal, a záróvonalakkal és a táblákkal szemben.
A KRESZ szerint két fő típusa van a záróvonalaknak: az egyszeres és a dupla.

Szóba került egy esetleges harmadik típus, a tripla vonal bevezetése is, amelyet a fokozottan balesetveszélyes helyeken alkalmaznának, de ez az ötlet egyelőre nem jutott el a gyakorlati megvalósításig. Számos más országban hasonló megoldást alkalmaznak: a veszélyes helyeken élénk színű dupla folyamatos vonalat festenek fel.
Az egyszeres záróvonal és a dupla záróvonal alkalmazásában van különbség.

A dupla záróvonal átlépése esetén a sofőrt minden esetben komoly büntetés fenyegeti, mivel a jármű a szembejövő sávba kerül. Első szabálysértés esetén bírságot szabhatnak ki (a bírság mértéke a hatályos jogszabályokban meghatározottak szerint változik) vagy eltilthatják a vezetéstől. Az ismételt szembejövő sávba hajtás esetén hasonló bírság jár, vagy eltilthatják a vezetéstől.
Miért van szükség dupla záróvonalra?
A szimpla záróvonaltól eltérően a dupla záróvonal mindig a szembejövő forgalmat választja el egymástól, és ezért különösen fontos.
A dupla záróvonal emellett fokozottan figyelemfelhívó szerepet tölt be, és pszichológiai jelentősége van. Látványosabban választja el a közlekedési partnereket, forgalmi irányokat. Főleg az olyan útszakaszokon fontos a nagyobb figyelemfelkeltés, ahol nagyobb sebességgel lehet közlekedni, vagy ritkábban alkalmazott forgalmi rend van érvényben.

A büntetés mértéke
A záróvonal átlépéséhez kapcsolódó büntetési tétel a szabálysértés körülményeitől függ, főként a cselekmény közlekedésbiztonsági veszélyességétől. Kisebb fokú szabálysértés esetén (pl. sávváltáskor a záróvonal elcsípése) 2 büntetőpont és alacsonyabb szabálysértési bírság szabható ki. Azonban egy előzésnél, ami sokkal veszélyesebb manőver, magasabb szabálysértési bírság, a vezetői engedély bevonása, sőt akár utánképzési kötelezettség is kiszabható.
Fontos megjegyezni, hogy a fenti információk tájékoztató jellegűek, a pontos és aktuális szabályozásért mindig érdemes a hatályos jogszabályokat (KRESZ, Útburkolati jelek szabályzata) tanulmányozni.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK