Az automata sebességváltók gyorsan elterjedtek a sofőrök körében, és mára már sokan el sem tudják képzelni egy „manuális” autó kényelmes használatát.
Ennek ellenére a kuplungpedál nélküli váltók továbbra is számos kérdést vetnek fel a használatukkal kapcsolatban. Az egyik ilyen kérdés az, hogy mi történik, ha egyszerre nyomjuk a gáz- és a fékpedált. Nézzük meg, mihez vezet ez egy automata sebességváltóval szerelt autóban.

Az automata váltók egyik megkülönböztető jegye a „kúszó” üzemmód. Sík úton való elinduláshoz a sofőrnek elég felengednie a fékpedált, hogy az autó megmozduljon.
A gázpedálra csak akkor van szükség, ha gyorsabban vagy emelkedőn akarunk elindulni. Tehát a fékrendszer az, ami megakadályozza az autó mozgását, ha az automata váltó D állásban van.
Az „N” és a „P” állások nagyon hasonlóak egymáshoz. Az első az üres állás, amikor a motor és a kerekek nincsenek kapcsolatban egymással. Automata váltó esetén ez kivételes esetekben szükséges, például autó vontatásakor. A „P” állást sokkal gyakrabban használjuk, mivel parkolásra szolgál. Ez is egy üres állás, de a váltó blokkolója be van kapcsolva. Ez megakadályozza, hogy az autó elguruljon egyenetlen talajon.

A fent említett két állásban a gáz- és fékpedál egyidejű lenyomása semmilyen következménnyel nem jár. Mivel a motor és a kerekek nincsenek kapcsolatban egymással, a motor csak „pörög” a helyén. Ilyenkor a váltó nincs bekapcsolva, így nem éri semmilyen extra terhelés.
D állásban más a helyzet. Itt már közvetlen kapcsolat van a motor és a kerekek között, így a következmények a körülményektől függenek. Ha álló helyzetben egyszerre nyomjuk a gáz- és a fékpedált, akkor egyfajta „rajtprogram” effektus jön létre.
Ez lehetővé teszi a motor fordulatszámának növelését, és a nagyobb indulóerőnek köszönhetően a gyorsabb elindulást. Másrészt az automata váltó alkatrészei fokozott terhelésnek vannak kitéve, és az ilyen indítások gyakori ismétlése a váltó idő előtti meghibásodásához vezethet.

Azonban nem minden váltó teszi lehetővé az elindulást „két pedállal”. Egyes gyártók olyan algoritmust alkalmaznak, amely blokkolja a váltót, ha a fékpedál be van nyomva. Ezt a védelmet általában diagnosztikai berendezéssel lehet kikapcsolni.
Ha menet közben egyszerre nyomjuk a gáz- és a fékpedált, két egymással ellentétes jelenség lép fel. Egyrészt a megnövekedett nyomaték a kerekekre jut, ami növelné a forgási sebességüket. Másrészt a fékek visszatartják a kerekeket, megakadályozva a gyorsulást. Ilyenkor a nyomatékot átadó alkatrészek vannak fokozott terhelésnek kitéve.

Ha az autó használata során néhányszor egyszerre nyomjuk a gáz- és a fékpedált, akkor nem történik semmi baj. Sőt, egyes modern váltók védve vannak ettől a hibától, így a hidrodinamikai nyomatékváltót nem éri fokozott terhelés. A sofőrnek ilyenkor semmilyen további intézkedést nem kell tennie.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK