HIRDETÉS BEZÁRÁS

Mi a teendő, ha a „nyíl” engedi a kis ívben jobbra kanyarodást, de a sofőrnek egyenesen kell mennie?

A kiegészítő nyíllal ellátott közlekedési lámpák olyan megoldások, amelyek lehetővé teszik a forgalom elosztását.

    HIRDETÉS

    De éppen ezek a nyilak okoznak gyakran vitákat a különböző irányba haladó autósok között.

    Előfordul, hogy egy autó megáll abban a sávban, amelyre a nyíl vonatkozik, és ezzel akadályozza a többi autót abban, hogy áthajtson a kiegészítő lámpa engedélyező jelzésén.

    Neked éppen a világító nyíl irányába kellene menned, de kénytelen vagy megvárni, amíg a közlekedési lámpa általános zöld jelzése felgyullad.

    Nézzük meg, hogy mi a teendő ilyenkor.

    autós, bírság, forgalmi rend, kereszteződés, kiegészítő lámpa, közlekedésbiztonság, közlekedési lámpa, közlekedési szabályok, kresz, nyíl, sávok, szabálysértés, vezetés

    A kiegészítő nyíllal ellátott közlekedési lámpákat kereszteződésekben telepítik, és az a céljuk, hogy az egyik irányban szabályozzák a forgalmat.

    Általában két állása van: zöld fény és inaktív.

    Az első lehetővé teszi a haladást abba az irányba, amerre a nyíl mutat, míg a nem világító kiegészítő nyíl vagy annak piros jelzése egyértelműen korlátozza a mozgást.

    Fontos, hogy a nyíl tiltó jelzésénél még akkor sem szabad arra kanyarodni, ha az általános lámpa egyébként zöld jelzést mutat.

    A vezetőnek meg kell várnia a kiegészítő nyíl zöld jelzését, és csak ezután szabad átlépnie a STOP vonalat.

    HIRDETÉS
    autós, bírság, forgalmi rend, kereszteződés, kiegészítő lámpa, közlekedésbiztonság, közlekedési lámpa, közlekedési szabályok, kresz, nyíl, sávok, szabálysértés, vezetés

    Gyakran lehet látni az utakon olyan autósokat, akik nem indulnak el a jobbra mutató nyíl engedélyező jelzésénél.

    Az ok egyszerű: nekik valószínűleg egyenesen kell menniük.

    Az ilyen helyzetek érthető felháborodást váltanak ki a többi autósból, akik éppen „a nyíl alatt” akarnak lekanyarodni.

    Azonban korántsem mindig szegi meg a szabályokat a kiegészítő lámpa ellenére egy helyben álló autó.

    Amikor egy nyíllal ellátott közlekedési lámpával felszerelt kereszteződéshez közeledsz, figyelj a „Sávok szerinti haladási irányok” tábla utasításaira. A jelzéseitől függően megértheted, hogy szabad-e megállni a kiegészítő lámpa zöld jelzésénél, vagy ez szabálysértésnek minősül.

    autós, bírság, forgalmi rend, kereszteződés, kiegészítő lámpa, közlekedésbiztonság, közlekedési lámpa, közlekedési szabályok, kresz, nyíl, sávok, szabálysértés, vezetés
    HIRDETÉS

    Ha egyáltalán nincs tábla, akkor a vezetőnek joga van megállni, mivel a sávok szerinti haladási irány nincsen meghatározva.

    Abban az esetben, ha abból a sávból, amelyre a kiegészítő nyíl vonatkozik, csak abba az irányba lehet haladni, amerre a nyíl mutat, a vezető köteles végrehajtani a manővert, vagyis tilos megállni.

    Például, ha az autó a szélső jobb oldali sávban halad, ahonnan csak jobbra lehet kanyarodni, a vezetőnek pedig egyenesen kell mennie, akkor kénytelen lesz jobbra fordulni vagy átsorolni a bal oldali sávba. Már csak azért is, mert ilyen esetekben legtöbbször a sáv, amiben tartózkodik, a kereszteződés után megszűnik.

    Ellenkező esetben pénzbírsággal sújtható.

    Egyetérthetünk persze abban, hogy gyakran azok a sofőrök csinálnak ilyet, akik türelmetlenek a dugóban és így próbálják megelőzni a sort és néhány extra métert nyerni a sűrű forgalomban.

    autós, bírság, forgalmi rend, kereszteződés, kiegészítő lámpa, közlekedésbiztonság, közlekedési lámpa, közlekedési szabályok, kresz, nyíl, sávok, szabálysértés, vezetés

    Vegyünk egy hasonló helyzetet a jobbra kanyarodással, de változtassunk meg egy tényezőt: most a szélső jobb oldali sávból lehet kanyarodni és egyenesen is haladni.

    Ebben az esetben a KRESZ nem tiltja, hogy a vezető megálljon és megvárja a fő zöld jelzést még a nyíl engedélyező jelzése mellett sem.

    A többi autósnak sajnos ilyen esetben meg kell állnia és várnia, amíg mindenkinek zöldre vált a lámpa. Ez gyakran felháborodást vált ki más autósokból. Innen a kérdés.

    Miért csinálták ezt így?

    Az ok egyszerű: néhány kereszteződésben (általában a kétsávosakban) csak így lehet megszervezni a forgalmat.

    Például, ha két sáv van egy irányban, ahol a bal oldali sáv csak az egyenesen haladásra szolgál, a jobb oldali pedig lehetővé teszi az egyenes és a jobbra kanyarodást is.

    Ha a közlekedési lámpa jobbra mutató kiegészítő nyíllal van felszerelve, akkor azok a vezetők, akiknek egyenesen kell menniük, mindenképpen meg kell állniuk és meg kell várniuk a fő lámpa zöld jelzését.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni