Közvetlenül ettől függ a fedélzeti áramkör elemeinek tápellátása, amelyek nélkül a hosszabb távú közlekedés lehetetlen. Azonban a generátor teljes leállása vagy meghibásodása esetén is képes az autó egy bizonyos ideig haladni. Azt, hogy meddig lehet áramforrás nélkül közlekedni, valós körülmények között végzett mérések mutatják meg.

A generátor leállását vagy meghibásodását a műszerfalon felvillanó, akkumulátort ábrázoló ikon jelzi. Ha ezt észleled, ne vesztegesd az időt, mert minden perc számít. Még ha messze is vagy a várostól, lehetőséged lesz eljutni a szervizig, különösen, ha betartod az energiatakarékosságra vonatkozó ajánlásokat.
Fontos megértened, hogy az ilyen meghibásodással megtehető potenciális távolság külső tényezőktől is függ: a környezeti hőmérséklettől, az akkumulátor állapotától és egyebektől. A mi esetünkben a méréseket egy 1,6 literes, 123 lóerős motorral és kézi sebességváltóval felszerelt autón végeztük. A külső hőmérséklet +22°C volt, a motor bemelegítve. Az akkumulátor meglehetősen „friss” (1 éve szerelték be), így a kapacitása megközelíti a maximális értéket. Ilyen körülmények között modelleztünk egy helyzetet, amelyben a generátor teljesen lekapcsolódik a fedélzeti áramkörről.

Az akkumulátor kapacitástartalékának köszönhetően a motor és a többi egység nem kapcsol ki azonnal. Fontos azonban, hogy takarékosan bánj a rendelkezésre álló erőforrással, és kövesd az alábbi ajánlásokat:
- kapcsolj ki minden energiafogyasztót, kivéve a legszükségesebbeket, például az első fényszórókat;
- haladj a lehető legalacsonyabb fordulatszámon, hogy a gyújtásrendszer kevesebb energiát fogyasszon;
- ne állítsd le a motort, mivel az akkumulátor kapacitása elegendő lehet a haladáshoz, de az indításhoz már nem biztos.
A mérések során minden ajánlást figyelembe vettünk, így generátor nélkül is sikerült elég sokáig haladni.
Kb. 40 percnyi országúti haladás után kezdtek megjelenni a fedélzeti hálózat feszültségcsökkenésének első jelei. A műszerfal világítása halványodni és villódzni kezdett, az irányjelzők lassabban működtek. Ez azonban nem befolyásolta az autó menettulajdonságait – továbbra is magabiztosan haladt az úton.

Újabb fél óra elteltével a problémák sokkal észrevehetőbbé váltak. Elkezdett fokozatosan leállni az elektromos szervokormány, a műszerfalon felvillant egy hibaüzenet, jelezve a menetstabilizáló rendszer (ESP) kikapcsolását. Érzésre csökkent a motor húzóereje, de alacsony fordulatszámon ez nem volt annyira kritikus.
Csupán 1,5 órával a generátor leállása után jelentkeztek komolyabb működési zavarok a motorban. Gyújtáskihagyások léptek fel, és kigyulladt a Check Engine lámpa a műszerfalon. Az egyik megállásnál a motor lefulladt, és már nem sikerült újraindítani. Ezalatt az idő alatt 80 kilométert tettünk meg, ami a legtöbb esetben elegendő ahhoz, hogy eljuss a szervizig.

