Sok autótulajdonos hallotta már vagy olvasta a használati útmutatóban azt az „ijesztő” szabályt, hogy az automata váltós autót tilos, vagy csak nagyon rövid távolságra szabad vontatni.
Ma ezt a kérdést járom körül részletesebben, de nem csak üres locsogás formájában, ahogyan azt néhány „szakértő” teszi, hanem tisztán a szerkezetek műszaki felépítését vizsgálva.

Mit ír általában az autó használati útmutatója?
Általában azt, hogy az autót lehet vontatni, de csak egy bizonyos sebességhatár alatt és egy meghatározott távolságon belül.
Ezeknek a korlátozásoknak a műszaki magyarázata a következő:
Amikor a motor jár és az automata sebességváltó működik, a váltó olajszivattyúja is üzemel. Ez biztosítja az olaj keringését, a megfelelő nyomást és az olaj eljutását minden olyan alkatrészhez, amely kenést igényel. A szivattyú akkor indul be, amikor a motor főtengelye forogni kezd.
Fontos megjegyezni, hogy az automata sebességváltóban az olajnyomásra vonatkozó követelmények sokkal szigorúbbak, mint például a motorban.
Míg a motorban az olajnyomás általában a motor fordulatszámától függ, addig az automata váltóban a nyomást egy külön nyomásszabályozó vezérli. A modern automata váltókban pedig az olajnyomást külön-külön szabályozzák a különböző körök számára.

Mi történik, ha az autót leállított motorral vontatják?
Az automata sebességváltó egyes alkatrészei forogni fognak, mivel a mozgást a kerekek hajtótengelyei átadják.
Az olajszivattyú viszont nem fog működni, mivel azt jellemzően a motor forgása hajtja meg a hidrodinamikus nyomatékváltón keresztül.
Így az a helyzet áll elő, hogy a váltó „üresben” forog, de állandó olajellátás nélkül.
Milyen folyamatok zajlanak ilyenkor az automata váltóban?
A váltó tengelyei perselyeken (csúszócsapágyakon) forognak. A perselyek kenéséhez szükséges olajat a szivattyú nyomás alatt juttatja el. Ez természetesen nem történik meg, ha a motor nem jár.
A váltó kuplunglamella-kötegei oldott állapotban vannak, de a tárcsák elég szorosan helyezkednek el, így mindenképpen súrlódnak egymáson. Járó motornál állandó olajköd van jelen, és a tárcsák folyamatosan olajban állnak. Ha nincs állandó olajellátás a váltó elemeihez, a forgó tárcsák „elveszítik” a kenőanyagot.
A bolygóműveket szintén olaj keni, amely folyamatosan csorog le a különböző alkatrészekről. Ugyanez a hatás érvényesül, ha nincs állandó olajnyomás.

Mit kapunk tehát?
Minden alkatrészen van egy vékony olajfilm. Vontatás közben a váltó alkatrészei ezen az olajfilmen kezdenek forogni. Friss olaj utánpótlás nincs. A súrlódó párok hűtése szintén nem történik meg. A váltó alkatrészei fokozatosan felmelegszenek.
Hűtés nélkül nem lehet sokáig menni. Pontosan ezért korlátozott a leállított motorral történő vontatás.
Néhányan úgy gondolják, hogy a használati útmutatóban megadott sebességek és távolságok csak hozzávetőleges értékek. Ugyanakkor lehetséges, hogy az autógyártók vagy az automata sebességváltók gyártói terheléses teszteket végeznek ezen ajánlások közzététele előtt.
Mindenesetre egy automataváltós autót LEHET vontatni, de a váltó extra kopása szempontjából nem ajánlott.
Legfeljebb csak egy rövid távolságra, alacsony sebességgel vontasd.
De mi van, ha vészhelyzet adódik, és olyan körülmények közé kerülsz, hogy például a mező közepén állsz, az autómentő nem elérhető, és az autót messzire és sokáig kell húzni?
Létezik egy mechanikai trükk.
Fizikailag le kell választani a sebességváltót a hajtott kerekekről. Ehhez elegendő a féltengelyeket lekötni a váltóról és a kerékagyakról, vagy kiiktatni a kardántengelyt a kapcsolatból.
Persze ez a művelet nem egyszerű, és egy sima villáskulccsal nem fogod tudni megcsinálni.
De amikor ez az egyetlen lehetőség, akkor a sebességváltó megóvása érdekében jobb egy kicsit megizzadni, mint később az automata váltó javítására költeni.

Végezetül pedig nézzük meg, hogy egy automata sebességváltóval felszerelt autó vontathat-e egy másik járművet?
Ebben a kérdésben a gyártók általában nem állítanak szigorú korlátozásokat. Azt javasolják, hogy használd a sebességváltó kézi kapcsolási módját, kerüld a hirtelen elindulásokat és a meredek emelkedőn való haladást. Kíméletes üzemmódban egy másik jármű vontatása megengedett, ahogyan a megrakott utánfutóval való közlekedés is. Tehát ha egy másik autót kell elvontatnod, az automata váltó nem fog ebben megakadályozni.