HIRDETÉS BEZÁRÁS

Kitérő vs. egyenes út: Miért építenek gyűrűt, ha egyenesen is lehet?

Nem, a tervező nem volt részeg. Elmagyarázzuk, miért zseniális ez a látszólag értelmetlen felüljáró.

HIRDETÉS
biztonság, érdekességek, infrastruktúra, közlekedés, logika, megoldások, technológia, tervezés, város, várostervezés
Felüljáró Lahore-ban (Pakisztán)

Miért kell ehhez a felüljáróhoz egy kör alakú kerülőutat építeni, ami megnöveli az útfelület hosszát és a költségeket is, amikor egy rövid, egyenes utat is lehetne?

Egy népszerű mém, ami ezt a fura közlekedési helyzetet illusztrálja, így hangzik:

biztonság, érdekességek, infrastruktúra, közlekedés, logika, megoldások, technológia, tervezés, város, várostervezés
Csak egy kérdés: Miért?

Az ok meglehetősen egyszerű és gazdaságilag is indokolt.

Ha jobban megnézed, láthatod, hogy a híd alatt vasúti sínek vannak. A sínek felett pedig, országtól függően, 7-10 méteres szabad teret kell hagyni.

HIRDETÉS

A hídnak elég magasnak kell lennie ahhoz, hogy egy emeletes konténerszállító vagon is átférjen alatta, és még maradjon is hely. Ez megmagyarázza, miért kell a hídnak egy adott magasságban futnia.

Itt jön azonban a probléma: a jobbra lévő városi út sokkal alacsonyabban van, mint a híd. Emiatt a hídnak nagyon meredek lejtésszöge lenne. Ez pedig balesetveszélyes helyzeteket teremtene. A fentről érkező autók túl nagy sebességgel csapódnának be a főútra, és nem mindegyik tudna időben lefékezni. A kockázat különösen a teljesen megpakolt, nehéz tehergépjárművek esetében lenne magas.

A projekt mérnöki dokumentációjából:

Az útnak 10 méterrel kell a vasúti sínek fölé emelkednie. Egy egyenes nyomvonal esetén a lejtő meredeksége meghaladná a 8%-ot, ami már túl meredek lenne.

Egy ehhez hasonló kör alakú megoldás pedig csökkenti a lejtő meredekségét.

Így néz ki ez a hely a Google Térképen:

biztonság, érdekességek, infrastruktúra, közlekedés, logika, megoldások, technológia, tervezés, város, várostervezés
HIRDETÉS

A felüljárón akár 110 km/h-s sebességgel is lehet közlekedni. A városi úton ezen a szakaszon viszont 50 km/h a sebességhatár. Egy egyenes és meredek felüljáró esetén az autók hirtelen, nagy sebességgel érkeznének meg erre az útra.

A köríven haladva viszont van idejük jelentősen lelassítani.

Az ehhez hasonló kerülők tehát nagyszerű mérnöki megoldások!

biztonság, érdekességek, infrastruktúra, közlekedés, logika, megoldások, technológia, tervezés, város, várostervezés
Eshima Ohashi Bridge, Japán

Ennél a japán hídnál például nem tartották fontosnak a fentihez hasonló kör alakú lassító kerülőút létrehozását, az eredmény pedig még így fotón keresztül is meglehetősen rémisztő.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni