HIRDETÉS BEZÁRÁS

Bármelyik anya meglazul még 15 év után is: egy elfeledett trükk

Ha próbáltál már lecsavarni egy beragadt, rozsdás anyát egy öreg autó futóművében, akkor pontosan tudod, milyen az igazi kétségbeesés.

HIRDETÉS

Különösen télen, a hideg földön fekve, zseblámpával a szádban: a kulcs lecsúszik, az ujjaid elgémberednek, a tőcsavar recseg, a menet pedig megszakad. Ilyenkor aztán azon gondolkodsz: ki húzta meg ezt így? Tényleg nem jutott eszébe, hogy tíz év múlva valakinek majd le kell szednie ezt az anyát?

autószerelés, barkácsolás, garázs, karbantartás, korrózió, megelőzés, praktikák, retro, rozsda, trükkök

A rozsdás kötések örök problémája

Minden autó több száz csavarból és anyából áll. A futómű, a kormányösszekötők, a kipufogó, a lengéscsillapítók… mindez sárban, nedvességben, sóban és hőmérséklet-ingadozások közepette „él”. Még a legkeményebb fém is megadja magát a korrózió ostromának: a menetek szinte egybeolvadnak. A vége pedig az, hogy javításkor csak a levágás vagy a kifúrás marad.

HIRDETÉS

Modern „megmentők”

Van, aki literszámra locsolja a WD-40-et (ami, mellesleg, nem rozsdagátló szer), mások grafitos zsírral kenik be, de az már egy szezon után lemosódik. Léteznek divatos paszták is: réz, nikkel, mindenféle tömítőanyagok. Ezek viszont drágák, kényelmetlen a használatuk, és nem is mindig alkalmasak, ha azt akarjuk, hogy később is szétszedhető maradjon az alkatrész.

Szovjet trükk

A Szovjetunióban szó sem lehetett import „vegyszerekről”. Az autók viszont ugyanúgy elromlottak! A szerelők így azt használták, ami éppen kéznél volt. Az egyik ilyen módszer annyira egyszerű, hogy szinte már nevetséges.

autószerelés, barkácsolás, garázs, karbantartás, korrózió, megelőzés, praktikák, retro, rozsda, trükkök

Gyerekkoromban apám gyakran kért tőlem… gyurmát. Igen, a legegyszerűbb iskolai gyurmát. Azt hittem, valamit barkácsol otthon. Aztán egyszer megláttam a garázsban, mit csinál: amikor meghúzott egy csavart, egyszerűen körbetapasztotta a menetet egy réteg gyurmával.

HIRDETÉS

Miért működik?

A gyurma hermetikusan elzárja a menetet a nedvességtől és a levegőtől. Nem árt neki a só, a sár, az olaj, nem szárad ki, nem repedezik meg, és magától nem esik le. Még 10–15 év elteltével is, amikor eljött a szétszerelés ideje, elég volt leszedni a gyurmát, és a csavart kézzel ki lehetett tekerni, mintha csak tegnap húzták volna meg.

Az idő igazolta

Ez nem valami garázslegenda, hanem valós gyakorlat. A gyurma fillérekbe került, mindenhol kapható volt, és jobban megoldotta a korrózió problémáját, mint a drága kenőanyagok. A lényeg csak annyi, hogy ne legyél lusta, és összeszereléskor fedd be vele a menetet.

autószerelés, barkácsolás, garázs, karbantartás, korrózió, megelőzés, praktikák, retro, rozsda, trükkök

A zseniális megoldások nem mindig drágák és bonyolultak. Néha ezek csak elfeledett fortélyok. A menetre kent gyurma apróság, mégis időt, pénzt és idegeskedést spórol meg neked.

Te ismerted ezt a módszert? Esetleg vannak saját műhelytitkaid? Oszd meg kommentben.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni