HIRDETÉS BEZÁRÁS

Egysínű vasút: egy elfeledett kísérlet, avagy a jövő közlekedése

Amikor a mérnökök megpróbálták újragondolni a vasút alapötletét.

HIRDETÉS

Ma az egysínű rendszerek (monorail) valami modern dolognak tűnnek – csendes kocsik, sima futás, futurisztikus állomások. De maga az ötlet sokkal régebbi: az első tervek már a 19. században megjelentek.

infrastruktúra, innováció, járművek, közlekedés, monorail, technológia, tömegközlekedés, történelem, városfejlesztés, vasút

A mérnökök egy olyan pályáról álmodtak, amely könnyebb, olcsóbb és biztonságosabb a hagyományos vasútnál. Egyesek egysínű kocsikat terveztek, mások függő kabinokat, megint mások pedig egyetlen sínre próbálták állítani a vonatot, de a stabilitás érdekében giroszkópokat használtak. A monorail nem egyszerűen csak egy közlekedési eszköz volt, hanem kísérlet a síneken való mozgás fogalmának újragondolására.

Az első monorail-ek közelebb álltak a vidámparki látványosságokhoz, mint a közlekedéshez.

infrastruktúra, innováció, járművek, közlekedés, monorail, technológia, tömegközlekedés, történelem, városfejlesztés, vasút
HIRDETÉS

A 19. században a mérnökök több tucat konstrukcióval álltak elő. Némelyikük ma már szinte fantasztikumnak tűnik. Voltak változatok, ahol a kocsi egyetlen, oszlopokra rögzített sínen lógott. Voltak olyanok is, ahol a kocsi felül haladt az egyetlen sínen, oldalról pedig stabilizáló kerekek tartották.

A legszokatlanabb verzió azonban a brit mérnök, Percy giroszkópos egysínű vasútja volt. A kocsi egy forgó lendkeréknek köszönhetően maradt meg az egyetlen sínen. Támaszték nélkül is képes volt megállni, sőt, a kanyarokban még „be is dőlt”.

Elméletben áttörés volt. A gyakorlatban viszont túl bonyolult technológia volt a maga korához képest.

Miért tűntek előnyösebbnek az egysínű vasutak a hagyományosnál?

infrastruktúra, innováció, járművek, közlekedés, monorail, technológia, tömegközlekedés, történelem, városfejlesztés, vasút

A fő előny a takarékosság volt. Az egysínű vasút kevesebb fémet, kevesebb előkészítő munkát és kevesebb földterületet igényelt. A függő rendszereket az utcák felett lehetett vezetni anélkül, hogy házakat kellett volna bontani.

A monorailnek kellett volna az ideális városi közlekedési eszközzé válnia, mert:

  • nem foglal sok helyet,
  • nem okoz dugókat,
  • az utak felett halad,
  • gyorsan megépíthető.

Ez tökéletesen hangzik – de a tervek és a valóság között hatalmas szakadék tátongott.

HIRDETÉS

Az első működő egysínű rendszer Németországban jelent meg.

infrastruktúra, innováció, járművek, közlekedés, monorail, technológia, tömegközlekedés, történelem, városfejlesztés, vasút

A legsikeresebb korai projekt a Wuppertali függővasút (Wuppertaler Schwebebahn) volt, amelyet 1901-ben adtak át.

Egzotikus jellege ellenére még ma, a 21. században is működik!

A kocsik egyetlen acélsín alatt függnek, és a folyó, az utcák, valamint a lakónegyedek felett haladnak. Ez bizonyította, hogy a monorail megbízható és tartós lehet.

A rendszer mégsem terjedt el tömegesen.

Miért nem váltotta le a monorail a vasutat?

A 20. század elejére a vasutak már kiforrottak és szabványosítottak voltak, és erős infrastruktúrával rendelkeztek. Az egysínű rendszerek viszont túlságosan széttagoltak voltak:

  • nincs egységes szabvány,
  • nehéz integrálni a hagyományos vonalakkal,
  • drága a javítása,
  • egyedi alkatrészektől függ,
  • baleset esetén nehéz az utasok kimentése.

A klasszikus vasút nem azért győzött, mert a monorail rossz volt, hanem azért, mert „idegen dolognak” számított – nem illeszkedett a rendszerbe.

21. századi monorail: az érdeklődés visszatérése.

infrastruktúra, innováció, járművek, közlekedés, monorail, technológia, tömegközlekedés, történelem, városfejlesztés, vasút
HIRDETÉS

Az egysínű rendszerek iránti érdeklődés csak a 20. század végén és a 21. század elején tért vissza, amikor a városok szembesültek a dugókkal és a helyhiánnyal.

A modern monorail már nem kísérlet, hanem egy olyan technológia, amelyet többek között Japánban, Kínában, a Dél-afrikai Köztársaságban, az Egyesült Arab Emírségekben, Brazíliában és az Egyesült Államokban is használnak.

Különösen fejlettek a japán egysínű vasutak – a tokiói, az okinavai és az oszakai. Emberek millióit szállítják, és évek óta stabilan működnek.

De a monorail itt sem vált univerzálissá: ott használják, ahol a metró túl drága lenne, a felszíni közlekedés viszont túl lassú.

infrastruktúra, innováció, járművek, közlekedés, monorail, technológia, tömegközlekedés, történelem, városfejlesztés, vasút

Oroszország is megpróbálkozott egy egysínű rendszer kiépítésével Moszkvában. Műszaki szempontból minden ígéretesnek tűnt: csendes, környezetbarát közlekedés az utak felett. A projekt azonban problémákba ütközött: alacsony sebesség, kényszerű korlátozások, alacsony utaskapacitás és magas üzemeltetési költségek. A vonalat végül gyakorlatilag leállították, és múzeumi vagy kiránduló üzemmódra állították át.

Miért nehéz a monorailnek tömegközlekedési eszközzé válnia?

Van néhány oka annak, hogy a monorail miért maradt meg rétegmegoldásnak:

  • Rosszul kombinálható a meglévő vasúthálózatokkal.
  • Bármilyen meghibásodás megbénítja a komplett vonalat – nincs kerülőút.
  • Hosszú nyomvonal esetén magasak az építési költségek.
  • Nehéz kimenteni az utasokat, ha a vonat az út vagy folyó felett áll meg.
  • A technológia egyedi, így a karbantartás drágább, mint a hagyományos metró esetében.

Ám ott, ahol a monorailt konkrét feladatra szánják – repülőtér, park, sűrű beépítés –, tökéletesen működik.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni