HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért nem gyártanak 7 sebességes kézi váltókat, miközben az automata váltók már 10 sebességesek: Elmagyarázom egyszerűen

Az automata váltók rohamos fejlődése ellenére a klasszikus „kézi váltó” továbbra is aktuális maradt.

HIRDETÉS

Ezt az egyszerű, olcsó és megbízható szerkezetet még mindig számos modellbe beépítik, és a gyártók nem is terveznek lemondani róla. A kézi váltóknál azonban gyakorlatilag nincs fejlődés: a szerkezetük évtizedek óta változatlan. Nézzük meg, miért alakult ez így.

Autóipar, automata, autózás, Fejlesztés, Hajtáslánc, innováció, Jármű, Konstrukció, sebességváltó, technika

Ha megvizsgáljuk az automata váltók fejlődési tendenciáit, határozott irányvonalakat fedezhetünk fel. A 2000-es években a legtöbb autót négyfokozatú automatával szerelték, amelyek nem biztosítottak kellő rugalmasságot a hajtásláncnak. Később megjelentek a hatfokozatú váltók, manapság pedig már sok modellbe kilenc- vagy tízfokozatú automatát építenek.

Ez a megoldás hatékonyabbá és kényelmesebbé tette a váltók használatát. A négyfokozatú váltó nagy sebességnél jelentősen korlátozta a lehetőségeket, de a fokozatok számának növelése megoldotta ezt a gondot. A kézi váltóknál azonban nem ez a helyzet: a gyártók továbbra is öt- vagy hatfokozatú szerkezeteket építenek be, ennél többet nem. Pedig bizonyos helyzetekben a hetedik, sőt akár a nyolcadik sebességfokozat is hasznos lehetne.

HIRDETÉS
Autóipar, automata, autózás, Fejlesztés, Hajtáslánc, innováció, Jármű, Konstrukció, sebességváltó, technika

Ez a helyzet nagyrészt a mechanikus váltók szerkezeti sajátosságaiból adódik. Minden egyes plusz sebességfokozathoz a gyártónak be kell építenie egy újabb fogaskerékpárt, szinkrongyűrűt és egyéb alkatrészeket. Ez elkerülhetetlenül megemeli a váltó előállítási költségét. Mivel sok vásárló éppen a takarékosság miatt választja a kézi váltós kivitelt, az ilyen változtatások döntő jelentőségűek lehetnek.

A váltó további alkatrészekkel való bővítése érezhető méretnövekedéshez vezet. A keresztmotoros, elsőkerék-meghajtású autóknál ez komoly gondot okozhat, mivel a váltó egyszerűen nem férne el a karosszériában.

HIRDETÉS
Autóipar, automata, autózás, Fejlesztés, Hajtáslánc, innováció, Jármű, Konstrukció, sebességváltó, technika

Szereltek már hétfokozatú kézi váltót néhány sorozatgyártású autóba, de a gyakorlati tapasztalatok jelentős kényelmetlenségekre világítottak rá. A sebességfokozatok hagyományos elrendezése mellett a hetedik olyan messze esik, hogy a sofőrnek nyújtózkodnia kell a kapcsolásához. Azoknak, akik vezették a múlt század kevésbé ergonomikus autóit, ez talán nem tűnik nagy gondnak, de a mai világban az ilyesmi már elfogadhatatlan.

Egy plusz hetedik sebességfokozat hasznos lehetne az autópályán, de a valós körülmények között a bevezetése nem térülne meg. Az esetek túlnyomó többségében a kézi váltót kisköbcentis autókba szerelik, amelyeknek korlátozottak a képességei nagy sebességnél. Éppen ezért nem számíthatunk arra, hogy tömegesen megjelennek majd a hétfokozatú kézi váltók.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni