Ezt az egyszerű, olcsó és megbízható szerkezetet még mindig számos modellbe beépítik, és a gyártók nem is terveznek lemondani róla. A kézi váltóknál azonban gyakorlatilag nincs fejlődés: a szerkezetük évtizedek óta változatlan. Nézzük meg, miért alakult ez így.

Ha megvizsgáljuk az automata váltók fejlődési tendenciáit, határozott irányvonalakat fedezhetünk fel. A 2000-es években a legtöbb autót négyfokozatú automatával szerelték, amelyek nem biztosítottak kellő rugalmasságot a hajtásláncnak. Később megjelentek a hatfokozatú váltók, manapság pedig már sok modellbe kilenc- vagy tízfokozatú automatát építenek.
Ez a megoldás hatékonyabbá és kényelmesebbé tette a váltók használatát. A négyfokozatú váltó nagy sebességnél jelentősen korlátozta a lehetőségeket, de a fokozatok számának növelése megoldotta ezt a gondot. A kézi váltóknál azonban nem ez a helyzet: a gyártók továbbra is öt- vagy hatfokozatú szerkezeteket építenek be, ennél többet nem. Pedig bizonyos helyzetekben a hetedik, sőt akár a nyolcadik sebességfokozat is hasznos lehetne.

Ez a helyzet nagyrészt a mechanikus váltók szerkezeti sajátosságaiból adódik. Minden egyes plusz sebességfokozathoz a gyártónak be kell építenie egy újabb fogaskerékpárt, szinkrongyűrűt és egyéb alkatrészeket. Ez elkerülhetetlenül megemeli a váltó előállítási költségét. Mivel sok vásárló éppen a takarékosság miatt választja a kézi váltós kivitelt, az ilyen változtatások döntő jelentőségűek lehetnek.
A váltó további alkatrészekkel való bővítése érezhető méretnövekedéshez vezet. A keresztmotoros, elsőkerék-meghajtású autóknál ez komoly gondot okozhat, mivel a váltó egyszerűen nem férne el a karosszériában.

Szereltek már hétfokozatú kézi váltót néhány sorozatgyártású autóba, de a gyakorlati tapasztalatok jelentős kényelmetlenségekre világítottak rá. A sebességfokozatok hagyományos elrendezése mellett a hetedik olyan messze esik, hogy a sofőrnek nyújtózkodnia kell a kapcsolásához. Azoknak, akik vezették a múlt század kevésbé ergonomikus autóit, ez talán nem tűnik nagy gondnak, de a mai világban az ilyesmi már elfogadhatatlan.
Egy plusz hetedik sebességfokozat hasznos lehetne az autópályán, de a valós körülmények között a bevezetése nem térülne meg. Az esetek túlnyomó többségében a kézi váltót kisköbcentis autókba szerelik, amelyeknek korlátozottak a képességei nagy sebességnél. Éppen ezért nem számíthatunk arra, hogy tömegesen megjelennek majd a hétfokozatú kézi váltók.

