Kevés sofőr hallott erről a helyzetről, és még kevesebben találkoztak vele a gyakorlatban. A valóságban minden úgy néz ki, mint az alábbi fotón. Az ajtókilincset enyhén meghúzzák kézzel maguk felé, hogy kiküszöböljék a holtjátékot, de a zár eközben zárva marad.

A keletkezett résbe behelyeznek egy teljesen átlagos pénzérmét, majd mindent ebben a helyzetben hagynak. Mivel az ajtózár nem nyílt ki, a riasztó (a közhiedelem szerint) nem fog bekapcsolni. És állítólag, ha a tulajdonos (kicsit később) odamegy az autóhoz, kinyitja az autót, elmegy vele valahova pl. bevásárolni, és a parkolóban újra be akarja majd zárni, az elektronika nem fogja engedni a kilincsnél lévő érme miatt.
Az elkövetők céljai
Magától értetődő, hogy az érmét a kilincsbe nem a sofőr vagy valamelyik utasa teszi be, hanem az elkövető, aki az autó ellopását tervezi. Méghozzá egy olyan autótolvaj, aki tökéletesen ismeri az adott konkrét autó zárjának működési sajátosságait. Az elkövető soha nem fog bele egy ilyen kényes és veszélyes dologba anélkül, hogy biztos lenne a „hadművelet” sikerében.

Vagyis, ha látsz egy érmét az ajtó kilincsében, akkor tudd, hogy a közeljövőben egy bűnöző valószínűleg megpróbálja majd feltörni a kocsidat. Direkt írtam „feltörést”, mivel az elkövető célja ilyenkor lehet, hogy nem is az autó ellopása, hanem például az utastérből való lopás, vagy valamilyen drága alkatrész megrongálása, illetve eltulajdonítása.
Az internetes felhasználók beszámolói szerint a legelterjedtebb módszer, hogy az érmét a tulajdonos munkahelyének parkolójánál csempészik a kilincshez. Méghozzá leggyakrabban télen, amikor kint elég korán sötétedik. Kevés autós van, aki hazainduláskor körbejárja és átvizsgálja az autóját a céges parkolóban. Egyszerűen csak beül és hazamegy, az autót pedig éjszakára pl. a panelház előtt hagyja.

A trükk működési mechanizmusa
Hogyan működik ez a ravaszság? Logikailag így: a riasztó bekapcsolásakor vagy egyszerűen a zár lezárásakor a retesz szó szerint csak néhány millimétert csúszik be a horonyba. Ám ha eközben meghúzzák a kilincset, a retesz behatolási mélysége még kisebb lesz, mivel annak tolórúdja megakadályozza, hogy a retesz teljesen becsússzon a horonyba. A mechanizmus kopásával pedig a zárás minősége és megbízhatósága tovább romlik.
Mi lesz a végeredmény?
A kopás előrehaladtával a zár elveszíti azt a képességét, hogy teljesen lezárjon. Néha odáig fajul a dolog, hogy ha nagyon erősen meghúzzák a kilincset, erővel is ki lehet nyitni az ajtót. Egy másik vélemény szerint, ha az autó beriasztásának pillanatában az ajtókilincs érmével van blokkolva, akkor nem történik meg a teljes értékű zárás – ahogy azt már fentebb említettem.

Az interneten rengeteg vita folyik ezzel a kétes módszerrel kapcsolatban, és sok sofőr, aki hasonló kísérleteket végzett a saját autójával, megjegyezte, hogy az ő autójukon azonnal megszólal a riasztó. Ezért ennek az eljárásnak a hatékonysága erősen kétséges, de ha te mégis észrevettél egy érmét az autód ajtajának kilincse alatt, jobb ha azonnal cselekszel.
Mit tegyél, ha ilyet észlelsz
Ilyen helyzetben a lényeg, hogy ne ess pánikba. Ha érmét találsz a kilincs alatt, vagy felfigyelsz az ajtózár hibás működésére, akkor itt az ideje szakemberhez fordulni és megjavíttatni a mechanizmust. És legalább egy további riasztót vagy kamerát szereltess a kocsidra.
Véletlenül se legyints, hogy „áhh, ezt az érmét a kilincs alatt biztos csak a gyerek vagy valamelyik utasom hagyta ott”. Az elkövető pont erre számít, és azért használ érmét, hogy ne keltsen felesleges gyanút.

