HIRDETÉS BEZÁRÁS

Mi történne, ha egy hajót túl strapabíróra építenének?

Első pillantásra az ötlet zseniálisnak tűnik: egy elsüllyeszthetetlen hajó, amely nem fél sem a hullámoktól, sem a viharoktól, sem a jéghegyektől.

Egy ilyen hajó könnyedén legyőzné azt a jéghegyet, amely egykor a legendás Titanicot elsüllyesztette. A valóságban azonban minden sokkal bonyolultabb. Egy túlságosan erős hajó nemcsak haszontalannak, de kifejezetten veszélyesnek is bizonyulhat.

HIRDETÉS

Kezdjük a legnyilvánvalóbbal. Az erősség többlettömeget jelent. Ahhoz, hogy egy hajó ellenálljon a nagy terhelésnek, meg kell erősíteni – vastagítani kell a hajótest acéllemezeit, növelni kell a gerendák merevségét, és további tartóelemeket kell beépíteni. Mindez elkerülhetetlenül növeli a hajó súlyát. Minél nehezebb a szerkezet, annál mélyebbre merül a vízbe, és annál nagyobb a merülése. Lassabban halad és több energiát használ fel az ellenállás leküzdésére. Az eredmény egyértelmű: csökken a sebesség és a manőverezőképesség, miközben nő az üzemanyag- és karbantartási költség.

anyagtudomány, biztonság, fizika, hajóépítés, hajózás, Mérnöki, rugalmasság, statika, szilárdság, technológia
Vihar

Egy ilyen hajó egyszerűen nem lenne praktikus. Nem tudna behajózni a sekély vizű kikötőkbe, nehezebben lenne irányítható, és valószínűleg nem tudná ellátni azokat a feladatokat, amelyekre eredetileg tervezték.

De nem is ez a legfontosabb. A legmeglepőbb hatás az, ahogyan egy merev hajótest viselkedik a hullámokon.

A tengeri hajó nem egy mozdulatlan szerkezet, hanem egy élő, rugalmas test, amely folyamatosan kölcsönhatásban van a dinamikus környezettel. A hullámok hajlítják a hajót, csavarodást és rezgéseket okozva. Ahhoz, hogy ezeknek az erőknek ellenálljon, a hajótestnek nemcsak erősnek, hanem rugalmasnak is kell lennie.

A túlzott merevség a hajót egyfajta deszkává változtatja, amely képtelen alkalmazkodni a terheléshez. Azokon a helyeken, ahol a feszültség felhalmozódik, mikrorepedések keletkezhetnek. Ezek eleinte észrevehetetlenek, de fokozatosan növekedni kezdenek, és egy ponton a hajótest szó szerint kettétörhet. Így alakul ki az anyagfáradás. A nem túl nagy, de állandó terhelés végül a szerkezet tönkremeneteléhez vezet.

HIRDETÉS

Ráadásul egy nagyon erős hajó megépítése gazdaságilag is értelmetlen. A falvastagság növelése, a drága ötvözetek használata, a bonyolultabb hegesztési technológiák – mindez megdobja az építési és karbantartási költségeket. Eközben ennek az „erősségnek” semmilyen gyakorlati haszna nem lehet. A hajó nem fog olyan körülmények között dolgozni, ahol ilyen védelemre lenne szükség, de a drágasága és a hatékonyság hiánya minden nap érezhető lesz.

anyagtudomány, biztonság, fizika, hajóépítés, hajózás, Mérnöki, rugalmasság, statika, szilárdság, technológia
SS Schenectady

Így történt például, hogy az SS Schenectady tanker nem sokkal a vízre bocsátása után, miközben egyszerűen csak a kikötőben állt Schenectady városában, hirtelen, hangos reccsenéssel kettétört. Az ok egyszerű volt: a merev, hegesztett hajótestet nem a helyi hajlító feszültségekre és a hőmérséklet-ingadozásokra tervezték. Bár a hajótest erős volt, nem rendelkezett a ridegtöréssel szembeni megfelelő ellenállással. A hullámok egyszerűen meglazították a szerkezetet, és az erősség csak károsnak bizonyult.

anyagtudomány, biztonság, fizika, hajóépítés, hajózás, Mérnöki, rugalmasság, statika, szilárdság, technológia
MS Explorer

Létezett egy hajó, az MS Explorer. Ez egy antarktiszi expedíciókra épített tengerjáró volt. És bár megerősítették a jeges vizeken való közlekedésre (úgynevezett „jégtörőnek” számított), a hajóteste nem felelt meg a modern jégosztály-szabványoknak.

HIRDETÉS

2007-ben a hajó egy úszó jégtáblával ütközött a Déli-Shetland-szigetek térségében, és a vízvonal alatt léket kapott. A megerősített szerkezet nem mentette meg – a hajó kevesebb mint egy nap alatt elsüllyedt. Sok szakértő rámutatott, hogy a felső fedélzetek erősségére helyezték a hangsúlyt, de a hajótest alsó részén hiányzott a jéggel szembeni valódi alkalmazkodóképesség. A végeredmény még rosszabb lett. A szerkezet úgy viselkedett, mint egy harmonika, amely az egyik oldalon nyúlik, a másikon pedig nem.

Az interneten sok érdekes videó kering, amelyeken látható, ahogy a többtonnás monstrumok vihar közben úgy hajlonganak, mint egy papír gyümölcsleves doboz. Gyakran éppen ez menti meg őket a pusztulástól.

Amikor a viharos hullámok a hajótestnek csapódnak, az nem marad teljesen egyenes, hanem éppen ellenkezőleg, hajlik és görbül, mint egy hosszú fémlemez. A hajótest rugalmassága a hajóépítés egyik legfontosabb paramétere.

HIRDETÉS

Hosszú hullámokkal találkozva a hajó testét a felhajtóerő változása irányítja: ha a hullámhegy a hajó közepén van, akkor a közepe felfelé hajlik, a két vége pedig lefelé. Ha a hullámhegy az orron és a taton van, akkor a közepe lesüllyed, a hajótest pedig meghajlik. Ezeket a ciklikus hajlásokat csavarodással járó hajlás kíséri, ami olyan feszültségeket okoz, mint amilyenek a hidakat vagy a repülőgépszárnyakat érik turbulenciában.

Néha a hajó szó szerint „ringatózik”, az egész hajótest többször fel-le hajlik, és még a belső folyosók – például a szervizfolyosók – is hullámzónak tűnnek, jellegzetes jobbra-balra és előre-hátra görbülettel.

anyagtudomány, biztonság, fizika, hajóépítés, hajózás, Mérnöki, rugalmasság, statika, szilárdság, technológia
Képkocka egy videóból, amiben a kapitány megmutatja a tankerét, amelyet a vihar szó szerint minden irányba hajlítgat, de az nem süllyed el.

Ha a hajótest túl merev, nem fog meghajolni, és eltörhet. Éppen ezért, az intuícióval ellentétben, a mérnöki tervezés alapja nem a maximális szilárdság, hanem a szilárdság, a képlékenység és a rugalmasság egyensúlya. Más szavakkal: egy számított kompromisszum az összes mechanikai tulajdonság között.

A hajónak nem kell abszolút erősnek lennie. Pontosan annyira kell erősnek lennie, amennyire a rendeltetése megköveteli. A túlzott szilárdság nem előny, hanem tervezési hiba.

Ezért a hajóépítésben, mint minden mérnöki területen, nem a maximalizálás, hanem az optimalizálás a fontos.

Minden, ami túllép az ésszerűség határain – még ha szupererő is –, az gyenge láncszemmé válhat.

HIRDETÉS

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni