HIRDETÉS BEZÁRÁS

7 halálos bűn: honnan jöttek, és még ma is aktuálisak?

A hét halálos bűn a vétkek egyik osztályozása a keresztény tanításokban.

    HIRDETÉS

    Nem azért nevezték őket „halálosnak”, mert halállal büntetnek értük, hanem azért, mert a lélek halálához vezetnek.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    Hieronymus Bosch, „A hét halálos bűn és a négy végső dolog”.

    A halálos bűnök a következők: kevélység (gőg), fösvénység (kapzsiság), harag, irigység, bujaság (paráznaság), torkosság és restség (jókedvtelenség/csüggedés). Ezekkel a bűnökkel szemben áll a hét erény.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    Szentlélek és a hét halálos bűn. Fólió a Walters W.171 kéziratból (XV. század).
    HIRDETÉS

    A halálos bűnök eredete visszavezethető János újszövetségi Első levelére: „Ha valaki látja, hogy testvére nem halálos bűnt követ el, imádkozzék, és Isten életet ad neki – mármint annak, aki nem halálos bűnt követ el. Van halálos bűn is: nem erről mondom, hogy imádkozzék érte.”

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    János Első levele.

    A halálos bűnökről alkotott elképzelés továbbfejlődött a sivatagi atyáknál is, különösen Evagriosz Pontikosznál, aki hét gonosz gondolatot nevezett meg, amelyeket le kell győzni. Tanítványa, Johannes Cassianus „A közösségi kolostorok szabályairól” című könyvének köszönhetően ismertté tette ezt az osztályozást Európában, ahol az a katolikus gyónási gyakorlat alapjává vált.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    Evagriosz Pontikosz
    HIRDETÉS

    Kevélység (gőg):

    Ebbe a bűnbe estek az első emberek a Paradicsomban, Ádám és Éva, amikor úgy döntöttek, hogy megszegik Isten parancsát, és esznek a jó és rossz tudásának fájáról. A kevélységet nemcsak a legsúlyosabb bűnnek tartják, hanem a többi halálos bűn forrásának is…

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    Tiziano Vecellio, „Bűnbeesés”. Kb. 1570.

    Az ókori Athénban a kevélységet (gőgöt) az egyik legnagyobb bűntettnek tartották, és annak a szemtelen megvetésnek a leírására használták, amely erőszakra késztethet egy embert. Arisztotelész a gőgöt (dölyfösséget) úgy határozta meg, mint az áldozat meggyalázását a saját öröm kedvéért. A szó jelentése idővel megváltozott. Dante például a kevélységet úgy határozta meg, mint „önmagunk szeretete, amely a felebarát iránti gyűlöletté és megvetéssé torzul”.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    Bábel tornyának építése Dante számára a túlzott kevélység (gőg) példája volt. Id. Pieter Bruegel képe.
    HIRDETÉS

    Fösvénység (kapzsiság):

    A fösvénység, más néven kapzsiság, mohóság vagy nyereségvágy, a vágyakozás bűne. A keresztény írásokon kívüli meghatározás szerint a fösvénység túlzott igény arra, hogy valaki többet birtokoljon, mint amennyire szüksége van, különösen az anyagi javak tekintetében.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    M. M. Antokolszkij, „A fösvény”.

    Dante Purgatóriumában a bűnbánókat megkötözik és arccal a földre fektetik, mert túlságosan a földi gondolatokra összpontosítottak. A felhalmozás, a lopás és a rablás, különösen erőszakkal vagy csalással elkövetve – mind olyan cselekedetek, amelyeket a fösvénység (kapzsiság) válthat ki.

    Az ilyen vétkek közé tartozhat a simónia is, amikor valaki szentségeket próbál adni-venni, beleértve a papságot és következésképpen az egyházi hierarchiában betöltött befolyásos pozíciókat is.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    Id. P. Bruegel, „Kapzsiság”.

    Harag:

    A harag egy másik, az emberre jellemző halálos bűn, amely kárt okoz a léleknek és a környezetnek. Olyan cselekedetekre adott reakcióként jelenik meg, amelyeket az ember helytelennek tart, és amelyek elégedetlenséget és felháborodást váltanak ki belőle.

    Azonban a harag nem mindig bűn. Létezik a haragnak egy olyan típusa, amelyet a Biblia helyesel, és „igaz felháborodásnak” nevez.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    „Harag”, Jacques de L’Ange.
    HIRDETÉS

    Irigység:

    Az irigységet, akárcsak a fösvénységet vagy a bujaságot, kielégíthetetlen vágy jellemzi. A hiúságból fakad, és elválasztja az embert felebarátjától. A szentatyák az irigységet mások boldogsága és jóléte feletti „siránkozásnak” nevezik.

    Az irigység volt az oka annak, hogy Káin megölte testvérét, Ábelt, mivel Káin irigykedett Ábelre, mert Isten Ábel áldozatát fogadta el, nem pedig Káinét.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    „Káin megöli Ábelt” (kb. 1600), Bartolomeo Manfredi.

    Az irigység hasonlíthat a féltékenységre abban az értelemben, hogy mindkettő elégedetlenséget jelent valakinek a tulajdonságai, státusza vagy képességei miatt. Az irigység közvetlenül kapcsolódik a Tízparancsolathoz is: „Ne kívánd… ami a felebarátodé.”

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    „Mózes a törvénytáblákkal”, Rembrandt, 1659.

    Dante az irigységet úgy határozta meg, mint „azt a vágyat, hogy másokat megfosszon attól, ami az övék”. Dante Purgatóriumában az irigyeket azzal büntetik, hogy szemüket dróttal varrják be, mert bűnös élvezetet találtak abban, ha másokat megalázva látnak.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    G. Doré, „Az irigyek”.
    HIRDETÉS

    Bujaság:

    A bujaság vagy kéjvágy erős vágyakozás. Általában az erős vagy féktelen szexuális vággyal társítják, amely paráznasághoz vezethet.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    Paolo és Francesca, akiket Dante „Pokla” úgy ír le, mint akiket házasságtörés miatt átkoztak el. (Ingres, 1819).

    Dante a bujaságot az emberek iránti rendetlen szeretetként határozta meg. A bujaságot tartják a legkevésbé súlyos halálos bűnnek, mivel ez olyan képességekkel való visszaélés, amelyek közösek az emberben és az állatokban, a testi bűnök pedig kevésbé súlyosak, mint a lelki bűnök.

    A „Purgatóriumban” a bűnbánó tűzben jár, hogy megtisztuljon a buja gondolatoktól és érzésektől. A „Pokolban” a bujaság bűnében vétkes, megbocsátást nem nyert lelkeket örökké nyughatatlan szelek sodorják, ami a földi életben tanúsított önuralom hiányát jelképezi.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia

    Torkosság:

    A torkosság valaminek a túlzott élvezete és fogyasztása. A szó a latin gluttire igéből származik, ami azt jelenti: nyelni.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    Csendélet „Mértéktelenség” (Albert Anker, 1896).

    A középkori tekintélyek (például Aquinói Tamás) tágabban értelmezték a torkosságot, azzal érvelve, hogy az magában foglalhatja az étel kényszeres várását, valamint a finomságok és drága ételek iránti túlzott rajongást is. Aquinói Tamás a torkosságnak öt formáját különböztette meg:

    • Laute – túl drágán enni
    • Studiose – túl válogatósan enni
    • Nimis – túl sokat enni
    • Praepropere – túl gyakran enni
    • Ardenter – túl mohón enni

    Ezek közül az ardenter-t tartják a legsúlyosabbnak, mivel ez az egyszerű földi örömök iránti szenvedély, amely impulzív evésre késztethet, vagy akár az élet céljait is az evésre és ivásra szűkítheti.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    „A torkosság bűne”, freskó, a lyoni Notre-Dame de Fourvière bazilika kriptájának oltárrésze, Franciaország.

    Példa erre Ézsau esete, aki eladta elsőszülöttségi jogát egy tál lencséért: „parázna vagy istentelen ember…, aki egyetlen tál ételért eladta elsőszülöttségi jogát”, és később „nem talált helyet a megbánásra, noha gondosan kereste, könnyek között” [Ter 25:30].

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    L. Giordano, „Ézsau és Jákob (az elsőszülöttségi jog eladása)”, 1695–1696.
    HIRDETÉS

    Restség (csüggedés, jókedvtelenség):

    A restség az apátia és a lehangoltság állapota, amelyben az embert nem érdekli a saját helyzete és a körülötte zajló események, és emiatt képtelen lehet ellátni a létfontosságú kötelességeit.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    Hieronymus Wierix metszete, „Restség” (XVI. század).

    A restség (csüggedés) akkor következik be, amikor az ember a negatív gondolatok csapdájában érzi magát. Úgy érzi, kilátástalan sötétség borult rá, és soha többé nem fogja meglátni a fényt.

    Bűnök és erények, Dante Pokol Purgatórium, Erkölcstan, galéria, Hét halálos bűn, Katolikus tanítás, kereszténység, Lelkiség, Teológia, Vallás és művészet, Valláspszichológia
    Restség (részlet Hieronymus Bosch „A hét halálos bűn és a négy végső dolog” című művéből).

    Aktualitás:

    Ha ma a hét halálos bűnön gondolkodunk, felfedezhetjük, hogy ezek az ősi fogalmak meglepő módon összecsengenek az emberi viselkedésről alkotott modern pszichológiai elképzelésekkel.

    Például az irigység bűne megfelel az alkalmatlanság érzésének, amely gyakran az alacsony önértékelésből fakad. A torkosságot pedig hagyományosan túlzott önkényeztetésnek tekintik, amely kényszeres viselkedéssel és függőséggel kapcsolatos.

    A fösvénység (kapzsiság), a kielégíthetetlen vágy, hogy többet szerezzünk, megfelel annak, amit a pszichológusok materialista értékorientációnak neveznek. A bujaságot, amelyet a fizikai vagy érzelmi kielégülés leküzdhetetlen szükséglete jellemez, pszichológiai szempontból impulzivitásként és kényszeres szexuális viselkedésként értelmeznek.

    A kevélységet (gőgöt), amelyet minden bűn gyökerének neveznek, pszichológiai megfelelőjét a nárcizmusban és az egoizmusban találjuk meg. A restség (csüggedés) összecseng a depresszió tüneteivel és a motiváció hiányával. A harag pedig szorosan kapcsolódik a dühkezelési problémák és az interperszonális konfliktusok modern értelmezéséhez.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni