HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért nem rozsdásodnak a tengeralattjárók?

Elgondolkodtál már azon, hogy a tengeralattjárók hogyan képesek ellenállni a folyamatosan korrozív környezetnek, a sós tengervíznek?

    HIRDETÉS

    Egy tengeralattjárón, különösen egy haditengeralattjárón, a folyamatos szolgálat miatt nehezebb észrevenni a korróziót. Ennek ellenére ezek a járművek rendkívül ellenállóak a rozsdásodással szemben.

    acél, áldozati anód, alumínium, bevonat, fém, festés, gumi, hajó, karbantartás, katódos védelem, korrózió, rozsda, tengeralattjáró, tengervíz, titán, védelem

    Vajon miért?

    Először is nézzük meg, mi is az a korrózió, és hogyan alakul ki:

    A korrózió a fémeknek a környezettel való kölcsönhatás következtében történő lebomlási folyamata. A korróziót elsősorban az oxigén okozza, amely kémiai reakcióba lép a fémmel, oxidokat képezve.

    Az oxigén a vízben is jelen van. A víz fokozza a korróziót, mivel vezeti az elektromos áramot, és közeget biztosít az elektrokémiai reakciókhoz. A közönséges édesvízben ez a folyamat viszonylag lassan megy végbe, de a tengervízben felgyorsul. Érdekes módon minél gyorsabban halad a hajó, annál jobban ki van téve a korróziónak az oxigéndiffúzió felgyorsulása miatt!

    HIRDETÉS
    acél, áldozati anód, alumínium, bevonat, fém, festés, gumi, hajó, karbantartás, katódos védelem, korrózió, rozsda, tengeralattjáró, tengervíz, titán, védelem
    Egy elhanyagolt tengeralattjáró, a Bentoc300, amelyet teljesen tönkretett a rozsda.

    Hogyan védik a hajókat a vízben a korróziótól?

    Úgy tűnhet, hogy csodára van szükség ahhoz, hogy egy ilyen agresszív környezetben a fém ne rozsdásodjon el egy szempillantás alatt. Vajon kit kell feláldozni a tengeralattjáró megmentéséért?

    A válasz: egy áldozati anódot. Ez a katódos védelem egyik módszere:

    A katódos védelem a korrózió megelőzésének egy olyan módszere, amely a fém elektrokémiai potenciáljának megváltoztatásával működik. A tengeralattjáró teste katóddá válik (negatív töltésű elektródává), ami megakadályozza a pusztulását.

    Az egyik legelterjedtebb módszer az áldozati anódok használata. A tengeralattjáró testére olyan fémekből készült anódokat szerelnek fel, amelyeknek alacsonyabb az elektrokémiai potenciálja. Ezek a fémek a hajótest helyett oxidálódnak, így védve azt a korróziótól. Az anódokat az elhasználódásuk után kicserélik.

    acél, áldozati anód, alumínium, bevonat, fém, festés, gumi, hajó, karbantartás, katódos védelem, korrózió, rozsda, tengeralattjáró, tengervíz, titán, védelem
    Néhány katódos védelmi rendszerben további elektródákat is csatlakoztatnak, amelyekhez egyenáramot vezetnek. Ez az áram fokozza a hajótest védelmét.

    Egyszerűbben fogalmazva, képzeld el, hogy a tengeralattjáró féme és a tengervíz egy elektromos áramkört alkot. Ebben az áramkörben a hajótest féme anódként viselkedhet (elektronokat ad le), és így elpusztulhat.

    HIRDETÉS

    Ennek megakadályozása érdekében a hajótestre olyan speciális fémdarabokat adnak, amelyek könnyebben tönkremennek, mint maga a hajótest. Ezeket a darabokat áldozati anódoknak nevezik. Az áldozati anódok olyan fémekből készülnek, amelyek könnyebben adják le az elektronokat, mint a hajótest acélja vagy titánja. Például alumíniumból.

    acél, áldozati anód, alumínium, bevonat, fém, festés, gumi, hajó, karbantartás, katódos védelem, korrózió, rozsda, tengeralattjáró, tengervíz, titán, védelem
    A tengeralattjáró felülete általában „mozaikszerű” a többrétegű szerkezete miatt. Ez magában foglalja a hangszigetelést, valamint a korrózió- és a bevonatellenes bevonatokat. Egyes tengeralattjárókat gumival borítanak be.

    A probléma az, hogy ebben az esetben gyakran kell karbantartani a fémet, újra és újra fel kell vinni az anódokat. Különben a fém, és nem az „áldozat” fog tönkremenni.

    Standard módszerek

    A korrózió elleni küzdelem alapját azonban a hajótest felületére felvitt bevonatok jelentik.

    acél, áldozati anód, alumínium, bevonat, fém, festés, gumi, hajó, karbantartás, katódos védelem, korrózió, rozsda, tengeralattjáró, tengervíz, titán, védelem

    A hajótestet speciális védőrétegekkel vonják be, amelyek minimalizálják a fém érintkezését az agresszív környezettel:

    • Alapozók. Ez az elsődleges bevonatréteg, amely gátat képez a fém és a víz között. Az alapozók korróziógátlókat tartalmaznak, amelyek lassítják a romboló folyamatokat.
    • Lerakódásgátló bevonatok. Ezek az anyagok megakadályozzák a tengeri élőlények, például algák és kagylók megtapadását. Ez nemcsak a hajótestet védi, hanem csökkenti a mozgás közbeni ellenállást is, ami javítja a hajó hidrodinamikai tulajdonságait.
    • Polimer bevonatok. A modern anyagok, mint például az epoxi vagy poliuretán bevonatok, nagy ellenállást mutatnak a mechanikai sérülésekkel és a kémiai hatásokkal szemben. Tartós és megbízható védőréteget hoznak létre.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni