HIRDETÉS BEZÁRÁS
Érdekességek

9 érdekes tény a fekete dobozról, amit ma megtudhatsz

Ez nem egészen olyan, mint amilyennek az emberek képzelik.

    Bármennyire meglepő is, de a repülőgépek a világ egyik legbiztonságosabb közlekedési eszközei, a légi katasztrófák pedig rendkívül ritkák.

    HIRDETÉS

    A statisztikák alapján egymilliárd megtett kilométerre vetítve 0,07 ember hal meg repülőgép-balesetben, míg motorkerékpáron ez a szám például 212, autóban pedig 7,2.

    Azonban a ritka katasztrófák esetén egy kulcsfontosságú eszköz adhat támpontokat ahhoz, hogy mi is történt valójában a pilótafülkében és a repülőgép belsejében: ez pedig nem más, mint a „fekete doboz”.

    Íme néhány érdekes tény róla.

    1. Nem doboz

    Fliight recorder from TU M3
    A Tu-22M3-as feketedoboza. wikipedia

    A „fekete doboz” kifejezést a média kedveli, de a szakértők többsége fedélzeti adatgyűjtőnek nevezi. A „fekete doboz” elnevezés eredetére vonatkozóan többféle elmélet is létezik, beleértve azt, hogy a korai modellek belseje teljesen sötét volt, de utalhat egy leégett eszköz újságírói leírására is, sőt, a benne lévő információk titkosságára is.

    Valójában a „fekete doboz” gömb alakú vagy hengeres, mivel a kerek forma ellenállóbbnak bizonyul és jobban ellenáll a külső behatásoknak.

    A „doboz” elnevezés még abból az időből származik, amikor a rögzítést mágneses szalagra végezték, amit azóta digitális rögzítőeszközökkel váltottak fel. Bár még léteznek régi modellek, a legtöbbjüket már lecserélték.

    2. Nem fekete, hanem narancssárga

    Ennek oka, hogy könnyebben észrevehető legyen a baleset helyszínén. A „fekete doboz” az úgynevezett „nemzetközi narancssárga” árnyalatot viseli, amely három szín kombinációja, és az űrrepülőgépiparban, illetve a gépgyártásban használják a tárgyak kiemelésére a környezetükből.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    3. Két típus létezik

    Feketedoboz 004

    A „fekete doboz” valójában két, egymástól független adatrögzítőből áll:

    • Repülési adatrögzítő (FDR): Ez rögzíti a repülőgép műszaki és repülési paramétereit, mint például a sebesség, a magasság, a koordináták, a függőleges gyorsulás, a hajtóművek adatai, a légköri viszonyok, stb. Több mint 88 paramétert rögzít.
    • Pilótafülke hangrögzítő (CVR): Ez rögzíti a pilótafülkében zajló beszélgetéseket a pilóták között, a légiforgalmi irányítást, a figyelmeztető jelzéseket és egyéb hangokat. A háttérzajok (hajtóművek zaja, kapcsolók hangja) is rögzítésre kerülnek, amelyek fontos információkat szolgáltathatnak a balesetvizsgálók számára. A pilóták privát beszélgetései is rögzítésre kerülnek, de ezeket szigorúan csak a baleset okainak feltárására lehet felhasználni.

    4. A pilótafülke beszélgetésének rögzítése 2 órára korlátozódik

    A digitális adatrögzítők 25 óra repülési adat tárolására elegendő tárhellyel rendelkeznek, de a pilótafülkei beszélgetésekből csak az utolsó 2 óra hanganyagát rögzítik. Az ennél régebbi hanganyagok automatikusan törlődnek.

    A régebbi, mágneses szalagos adatrögzítők még ennél is kevesebb, csak 30 percnyi beszélgetést és zajt tudtak rögzíteni, majd felülírták a korábbi felvételt.

    5. A farokrészben helyezik el

    Feketedoboz 003

    A fedélzeti adatgyűjtő minden kereskedelmi és magánrepülőn kötelező, és általában a repülőgép farokrészében helyezik el. Ennek oka, hogy a farokrész sérül a legkevésbé a balesetek során, így nagyobb esély van arra, hogy a „fekete doboz” sértetlen marad.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    6. Víz alatti jeladóval van felszerelve

    A fedélzeti adatgyűjtő elején egy víz alatti ultrahangos jeladó található. Baleset esetén, ha a repülőgép vízbe zuhan, a jeladó 37,5 kHz frekvenciájú jelet küld, és akár 4200 méteres mélységben is képes hangot továbbítani. A jeladó 30 napon át, másodpercenként egy jelet küld.

    7. Hihetetlenül strapabíró

    Feketedoboz 002

    A fedélzeti adatgyűjtőnek meg kell felelnie egy speciális szabványnak. Általában titánból vagy rozsdamentes acélból készült dupla burkolattal rendelkeznek, és ellenállnak a legzordabb körülményeknek is.

    Mielőtt üzembe helyeznék, a „fekete dobozt” különböző teszteknek vetik alá. Ellenáll:

    • 3400 G-s ütésterhelésnek (azaz gyakorlatilag bármilyen magasságból történő leejtésnek),
    • 2,25 tonna nyomásnak 5 percig,
    • 1100 °C-os hőmérsékletnek 1 órán át,
    • 6 km mélységű vízbe merülésnek (vízbe zuhanás esetén).
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    8. Sok időbe telhet megtalálni

    Feketedoboz 001

    A keresőcsoportoknak a jeladó hatósugarában, azaz körülbelül 25 km-es körzetben kell tartózkodniuk. Azonban a jeladó leszakadhat a becsapódás erejétől.

    Ha a baleset a tengeren történik, a „fekete doboz” megtalálása nem függ annyira a víz mélységétől. Fontosabb, hogy milyen gyorsan találják meg a roncsokat, és mennyire közel van a jeladó a becsapódás helyéhez.

    Minél több időbe telik a roncsok megtalálása, annál több ideje van a szélnek és az áramlatoknak arra, hogy elvigyék a „fekete dobozt”.

    Ezenkívül a balesetek gyakran régebbi repülőgépekkel történnek, amelyek nem olyan modern adatgyűjtővel vannak felszerelve, és ezeket még nehezebb megtalálni.

    9. A fedélzeti adatgyűjtő meglehetősen drága

    A „fekete doboz” ára 10 000 és 15 000 dollár között mozog.

    A fedélzeti adatgyűjtők nem mesélik el a teljes történetet, pusztán fontos nyomokat és bizonyítékokat szolgáltatnak a szakértők számára, melyek segítenek megérteni, hogy mi és miért történt a baleset során.

    A jövőben a „fekete dobozok” valószínűleg videofelvételi funkcióval is bővülnek, de a bevezetésüket a adatvédelmi aggályok miatt egyelőre felfüggesztették.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Mi a reakciód?

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.