HIRDETÉS BEZÁRÁS

10 évig dolgoztam marketing területen: elárulom, milyen trükköket alkalmaznak a szupermarketek

Ezért van az, hogy beugrunk "egy kenyérért" és teli kosárral távozunk.

    Ahogy a cím is mondja, több mint 10 éve dolgozom marketing területen nagy nemzetközi vállalatoknál és kiskereskedelmi láncoknál. Sok trükköt ismerek, amiket a marketinges kollégáim bevetnek, hogy rávegyék arra az embereket, hogy sokkal többet vásároljanak, mint amennyire szükségünk van.

    HIRDETÉS

    Ebben a bejegyzésben elmagyarázom, hogy miért kínálnak bónuszprogramokat a nagy üzletláncok, hogy hogyan működik a sokak által csak „rózsaszín adó” néven ismert jelenség, és természetesen azt is, hogy miért rakunk ki annyi akciós reklámplakátot az üzletekben.

    12 A bejáratnál elhelyezett értékmegőrzők nem lopásmegelőző célból vannak.

    árképzés, áruházlánc, csomagolás, fogyasztói szokások, hűségkártya, kedvezmények, manipuláció, marketing, pszichológia, reklám, rózsaszín adó, szupermarket, termék elhelyezés, trükkök, vásárlás
    © media_retail / instagram

    Az üzletek bejáratánál nem azért helyeznek el zacskók és táskák megőrzésére alkalmas szekrényeket, mert az áruházláncok attól tartanak, hogy ezekben majd megpróbálnak ellopni és kicsempészni valamit az emberek. A valódi ok az, hogy a vásárlóknak szabad legyen a kezük. Elvégre egy nehéz táska nélkül sokkal nagyobb valószínűséggel vásárol több dolgot az ember.

    11 A bevásárlókocsik vásárlásra ösztönöznek.

    árképzés, áruházlánc, csomagolás, fogyasztói szokások, hűségkártya, kedvezmények, manipuláció, marketing, pszichológia, reklám, rózsaszín adó, szupermarket, termék elhelyezés, trükkök, vásárlás
    © AboveZero / pikabu

    „Itt töltsd fel telefonod”

    A kocsi formája úgy van kialakítva, hogy azt a benyomást keltse, hogy nem vettél eleget. Egészen addig, amíg a pénztárhoz érve rá nem jössz, hogy igenis sokat vásároltál. A szupermarketek bevásárlókocsijai évről évre nagyobbak. Szakértők szerint 2009 óta a méretük majdnem kétszeresére nőtt. Ez pedig mintegy 40 százalékos forgalomnövekedést eredményezhetett – derült ki egy szakértők által végzett kísérletből.

    Az sem véletlen, hogy a szupermarketekben leggyakrabban használt padlóburkolat miatt az üres kocsi zörög és nagy zajt csap. Ezt azért csinálják, hogy lassabb haladásra késztessenek, és minél gyorsabban megtöltsd a bevásárlókocsid, ami a benne lévő súly hatására egyre halkabb lesz.

    Vannak más trükkök is, hogy a vásárlókat az üzletben tartsák. Például mobiltelefon-töltőket kínálnak közvetlenül a bevásárlókocsiban – ez Magyarországon még kevésbé gyakori, de külföldön elterjedt technika.

    HIRDETÉS

    10 Ingyenes ajándékok, amikért valójában fizetni kell.

    árképzés, áruházlánc, csomagolás, fogyasztói szokások, hűségkártya, kedvezmények, manipuláció, marketing, pszichológia, reklám, rózsaszín adó, szupermarket, termék elhelyezés, trükkök, vásárlás
    © zakutkat / instagram

    Számos üzletlánc kínál például babákat, háztartási eszközöket és egyéb (főként gyerekeknek szánt) „ajándékokat” ingyen vagy rendkívül alacsony áron. Az emberek pedig beleszeretnek ezekbe az ajándékokba. Mondanom sem kell, hogy ez egy olyan hűségépítő technika, amely arra készteti a vásárlókat, hogy újra és újra visszatérjenek az adott szupermarketbe.

    9 A „rózsaszín adó”: miért drágább minden női termék?

    árképzés, áruházlánc, csomagolás, fogyasztói szokások, hűségkártya, kedvezmények, manipuláció, marketing, pszichológia, reklám, rózsaszín adó, szupermarket, termék elhelyezés, trükkök, vásárlás
    © argabibliotekstanten / instagram

    ,,Utazó szett férfiaknak / Utazó szett nőknek”

    „Rózsaszín adó” a beceneve annak a jelenségnek, hogy a nőknek szánt termékek általában drágábbak, mint a férfiaknak szánt termékek. Ezek az áruk gyakran feltűnő rózsaszínű csomagolással rendelkeznek, de tulajdonságaik és minőségük tekintetében megegyeznek a férfiaknak szánt termékekkel (pl. borotvák). Egy tanulmány szerint a női termékek átlagosan 7 százalékkal kerülnek többe, mint a férfiaknak szánt fogyasztási cikkek.

    HIRDETÉS

    8 Kedvezményre jogosító matricák, hogy megszerezzük, amit akarunk.

    árképzés, áruházlánc, csomagolás, fogyasztói szokások, hűségkártya, kedvezmények, manipuláció, marketing, pszichológia, reklám, rózsaszín adó, szupermarket, termék elhelyezés, trükkök, vásárlás

    Ki ne emlékezne matricás albumokra gyerekkorából? Ezek általában rágógumi és édesség csomagolásokban voltak. Nos, ezzel a stratégiával néhány kiskereskedelmi lánc a nosztalgiánkra játszik. Bár már mindannyian felnőttünk, a marketingszakemberek felmelegítik a régi emlékeinket, és továbbadják ezt a hagyományt a gyerekeinknek is. Élénk, figyelemfelkeltő matricákat készítenek. Csak annyi a dolgunk, hogy összegyűjtsünk belőlük egy bizonyos darabszámot, és máris kedvezményt vagy ingyenes terméket kapunk.

    És itt kezdődik a móka, mert ahogy elkezded gyűjteni a matricákat, egyre inkább jutalomérzeted lesz. És a fogyasztói ösztönöd elkezd arra késztetni, hogy egyre többet és többet vásárolj, hogy sikerüljön összegyűjteni még egy matricát és utána az érte járó kedvezményt. A nosztalgia és a játékélmény miatt még azt sem veszed észre, hogy a „kedvezményes ár”, amiért a matricák összegyűjtése után megvásárolhatod mondjuk azt a serpenyőt vagy késkészletet, annyi, mint amennyi az eredeti ára annak a terméknek egy másik, olcsóbb boltban.

    7 Hűségkártya a kiadási szokások nyomon követéséhez.

    árképzés, áruházlánc, csomagolás, fogyasztói szokások, hűségkártya, kedvezmények, manipuláció, marketing, pszichológia, reklám, rózsaszín adó, szupermarket, termék elhelyezés, trükkök, vásárlás

    A szupermarketek ajándék- vagy hűségkártyákat kínálnak, hogy a vásárlók kiváltságosnak vagy „prémiumnak” érezzék magukat. Igen, az ilyen kártyákkal történő vásárlás gyakran előnyös, mivel egyik céljuk a vásárlói hűség kialakítása. De van egy másik stratégia is mögöttük: információgyűjtés arról, hogy milyen típusú termékeket szokott vásárolni, és milyen a vásárlói profilja az adott illetőnek.

    Amikor kitöltöd a kártya kiváltásához szükséges űrlapot, megadod az életkorod, a telefonszámod, és legtöbbször feliratkozol arra, hogy e-maileket, szórólapokat és egyéb kedvezményes termékeket kapj. Ezek a személyes adatok garantáltan valósak (hiszen te magad írtad alá a szerződési feltételeket), és az üzletek arra használják fel őket, hogy többet tudjanak meg a Te és mindenki más vásárlási szokásairól.

    A marketingesek például tudják, hogy a terhes nők gyakran vásárolnak illatmentes kozmetikumokat, valamint bizonyos vitaminokat, kalciumot, magnéziumot és cinket. Mindezt a bevásárlólista alapján, amikor valaki használja a kártyáját. Így az algoritmusnak nem lesz nehéz kitalálnia, hogy terhes vagy. Ekkor jön el az ideje, hogy babatermékekkel kapcsolatos reklámokkal bombázzanak téged.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni