HIRDETÉS BEZÁRÁS
Egyéb

A világ legnagyobb repülőgépe megsemmisült, a helyreállítása 500 millió dollárba kerül

Ez a gép legalább olyan nagy szám volt, mint a Concorde. Talán még nagyobb is.

    Az An-225 Mrija, melynek neve ukránul „álmot” jelent, 1988 decemberében repült először.

    HIRDETÉS

    A Szovjetunióban építette az Antonov cég a Buran űrrepülőgép szállítására. 2022 februárjában, Oroszország ukrajnai inváziója során az egyedülálló repülőgép megsemmisült.

    mrija repcsi 027

    A szovjet korszakban megrendeltek egy második Mriját is, de az építkezés szünetekkel zajlott, és a Szovjetunió 1991-es felbomlása után leállt. 2009-ben a munka 70%-a elkészült, de a repülőgép még mindig nem volt befejezve.

    mrija repcsi 026

    Az egyetlen Mrija 1989-ben a Párizsi Légiparádéban debütált, a Buran űrrepülőgéppel a törzsén.

    A legendás repülőgép az 1990-es évek elején még néhány repülést végrehajtott, aztán főleg Ukrajnában állomásozott. Egészen addig, amíg 2001-ben kereskedelmi teherszállító repülőgépként nem kezdték el használni.

    Az An-225 több mint 21 éven át az Antonov Airlines hűséges munkalova volt.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    mrija repcsi 025

    A kolosszális An-225 hat ukrán gyártmányú Progress D-18T hajtóművel, kettős vezérsíkkal és egy hatalmas orrkúp-rakományajtóval rendelkezett.

    mrija repcsi 024

    Az Mrija a kisebb testvérén, az An-124 Ruslanon alapult, amelyből 55 darabot építettek az Antonov gyárban. Ez azt jelentette, hogy az An-225 sok közös vonást mutatott az An-124-gyel, ami lehetővé tette többek között például ugyanazon alkatrészek használatát szükség esetén.

    Az orrkúp-ajtó tovább fokozta a repülőgép lenyűgöző befogadóképességét, ami kétszerese volt a B747-esének.

    mrija repcsi 023

    A gyártó adatai szerint a repülőgép hasznos belső térfogata körülbelül 1300 köbméter volt, és akár 250 tonna rakományt is szállíthatott. A raktér hossza körülbelül 45 méter, szélessége 6,5 méter, magassága pedig 4,5 méter volt.

    Az Mrija teherbírása és hatalmas belső tere kiemelkedően alkalmassá tette nagyméretű tárgyak, mint például szélturbinák, autók, sőt akár tankok szállítására is.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    mrija repcsi 022

    A Mrija fennállása során több mint 100 világrekordot állított fel, az 1988-as első repülésével kezdve, amikor hivatalosan is a világ legnagyobb repülőgépévé vált.

    2009-ben megdöntötte a legsúlyosabb légi szállítmány rekordját egy 174 tonnás Alstom generátor szállításával, amelyet csak repülőgéppel lehetett eljuttatni a tengerparttal nem rendelkező Örményországba.

    A gigantikus repülőgép súlyát 32 kerék tartja – 28 a főfutóművön és 4 az orr alatt.

    mrija repcsi 021

    Ha megpróbáljuk elképzelni ennek a gigantikus madárnak a méreteit a farkától az orráig és a szárnyvégekig, akkor azt látjuk, hogy majdnem betölt egy futballpályát.

    mrija repcsi 020

    A gyártó eredetileg a 2030-ra remélte az An-225 újraindítását, „egyetlen név sem nyom annyit a latban” szlogennel dicsekedve, de 2022 februárja után hamarosan megjelentek a lesújtó valóságot mutató fotók.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    mrija repcsi 019

    Már az első képeken látszott, hogy a repülőgépből alig maradt valami.

    mrija repcsi 018

    A szárnyaktól a farokrészen és a hidraulikán át egészen az üzemanyagszivattyúkig minden megsemmisült.

    mrija repcsi 017

    A New York Times beszámolója szerint a helyreállítási munkálatok 2023 márciusában kezdődtek, és a áprilisi fotók alapján a törmeléket eltávolították, és a területet jelentősen megtisztították.

    mrija repcsi 016

    „Május elején döntés született az Mrija hangárjának helyreállításáról és a tető lebontásáról, hogy ne omoljon be” – mondta Dmitrij Antonov, a Mrija pilótája az Aerotime Hubnak adott interjújában.

    Tizenkilenc hónappal később friss képek tanúskodtak a „Mrija” megmaradt részeinek megőrzésére tett erőfeszítésekről.

    mrija repcsi 015

    Ihor Lesiv 2023. augusztusában meglátogatta a Hostomeli repülőteret, hogy felmérje az An-225 állapotát, és elmondta, hogy a repülőgépet „szétszerelik tárolás céljából”.

    A kettős vezérsík, a hajtóművek, a kerekek egy része és a szárnyak már eltávolításra kerültek a repülőgépről, így csak a „Mrija” hatalmas törzse maradt hátra.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    mrija repcsi 014

    A repülőgépet állványzat veszi körül.

    mrija repcsi 013

    Más fényképeken többek között a hajtóművek nélküli szárnyak és a sérült hajtóművek láthatók.

    mrija repcsi 012

    Szakértők szerint a repülőgép egyes alkatrészei, különösen a hajtóművek még menthetők.

    mrija repcsi 011

    „A D-18T hajtóműveket mindig cserélgették az An-225 és az An-124 között, így most a Ruslanokon használják őket” – mondta Ihor Lesiv.

    Maksym Savitsky, az Antonov vezérigazgató-helyettese 2023 áprilisában a Deutsche Welle-nek elmondta, hogy az An-225 hat hajtóművéből hármat felújítottak, kettőt pedig alkatrészként az An-124-es flottába szereltek be.

    A történtek ellenére Volodimir Zelenszkij elnök és az Antonov is kijelentette, hogy szándékukban áll helyreállítani a legendás „Mriját” – ebben talán segítségükre lehet a már megkezdett második An-225 építése is.

    mrija repcsi 010

    „Az embereknek reményre van szükségük” – nyilatkozta Vladislav Vlasik, az Antonov főmérnöke a New York Timesnak márciusban. „Mindenkinek tudnia kell, hogy ez a repülőgép nincs elfelejtve. Igen, rengeteg munka áll még előttünk, de meg fogjuk csinálni.”

    A gyártó a Timesnak a javítási költségek körülbelül 500 millió dollárra becsülte – de erre várni kell, amíg béke nem lesz.

    „A repülőgép korszerűsített hajtóműveket fog kapni” – nyilatkozta Valerij Kosztyuk, az Antonov tervezője a CNN-nek. „A repülőgépre új elektronikai berendezéseket szerelnek be, és ismert cégek fognak részt venni a projektben.”

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Mi a reakciód?

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.