HIRDETÉS BEZÁRÁS
Érdekességek

Miért csak pipázhattak régen a tengerészek cigaretta helyett?

Ezt nem csak a hollywoodi filmek találták ki.

    A történelmi filmekben gyakran látjuk, hogy a „tapasztalt” tengerészek pipával a kezükben járkálnak és gondolkodnak. De vajon tudtad, hogy ez nem csupán a filmekben van így?

    HIRDETÉS

    A régi időkben a tengerészeknek valóban csak pipázni volt szabad, a cigarettát, a papíros cigarettát és a sodort cigarettát pedig tiltották. Sőt, ha egy tengerész megszegte ezt a szabályt, akár 8 napra is bilincsbe verhették.

    De miért volt ez a szabály a hajókon?

    Egy kis történelem

    Kalózok pipa cigaretta 003

    Az európaiak Kolumbusz Kristófnak köszönhetően ismerték meg a dohányt és a cigarettát 1492-ben, amikor először találkozott egy öreg, dohányzó indiánnal a Tobago szigeten (ahonnan állítólag a „dohány” szó is ered). A dohányt megismerő tengerészek hamarosan utánozni kezdték az indiánok szokását, és szárított, őrölt dohányleveleket tekertek pálmalevélbe, majd meggyújtották és elszívták.

    Például Kolumbusz társát, Rodrigo de Xeres kapitányt, aki rászokott a dohányra, hazatérve Spanyolországba még le is tartóztatták és börtönbe vetették, mert az őrt álló katonák azt hitték, hogy a kapitányt megszállta az ördög, amikor füstöt eregetett a szájából.

    Az indiánok évszázadok óta banánhéjba, fakéregbe és kukorica levélbe tekerték a dohányt, és ez a fajta sodrás volt a legelterjedtebb a maja indiánok körében.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    Később a spanyolok behozták ezeket a „sodort cigarettákat” Európába, és a kukoricahéjat vékony papírral helyettesítették. Az első szivarokat, amelyeket ma is ismerünk, a spanyol Tabacalera cég gyártotta Sevillában a 17. század végén. Ekkoriban alakult ki a szivar szerkezete is: töltőanyag, kötőanyag és burkolóanyag.

    Így a szivargyártás tulajdonképpen a spanyolok találmánya. A 18. század közepén már Hollandiába is exportáltak szivarokat, majd hamarosan Oroszországba is, amely az egyik első olyan ország volt, ahol adót vetettek ki a dohánytermékekre. A század végére a szivargyártás Spanyolországból Franciaországba, Németországba, majd Angliába is elterjedt, ahol az első cigarettagyár is megnyílt.

    Miért tiltották a cigarettázást a tengerészeknek a hajókon?

    Kalózok pipa cigaretta 002

    A tengerészek körében a dohányzás szigorú szabályozása nem a dohányzás egészségügyi kockázatai miatt alakult ki (ezek akkoriban még nem voltak ismertek), hanem a fedélzeten fennálló tűzveszély miatt.

    Bizonyított tény, hogy a 16. században legalább egy súlyos baleset történt, amikor egy spanyol hadihajón a lőpor véletlenül meggyulladt a közelben cigarettázó matróz miatt. Ez robbanáshoz és tűzhöz vezetett, ami olyan gyorsan elborította a hajót, hogy a fedélzeten tartózkodók közül sokan a füstben és a lángokban vesztették életüket. A tűz elől menekülni próbáló tengerészek a vízbe ugrottak, de megfulladtak.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    pipazo kaloz

    Azonban a régi hajónaplókban gyakran említenek hajókon keletkezett tüzeket.

    • Ezért a legrégebbi holland tengerészeti dohánytörvény, amelyet a karibi kalózflották 1627-ben fogadtak el, kimondta, hogy a tengerészek csak a fedélzeten kijelölt helyen, a boveneten, a nagyárbóc előtt, nappal egy erre a célra szolgáló égő kanóc mellett dohányozhattak.

    A 18. század végén a legtöbb hajón betiltották a sodort cigaretták használatát. Ha egy tengerész cigarettát szívott a fedélzeten pipa helyett, akár egy hétre is bilincsbe verhették. (A pipákról később lesz szó.)

    • Az első szabályszegésért, a kijelölt helyen kívüli dohányzásért a szerencsétlen dohányost nyolc napra bilincsbe verték, és hivatalos megrovást kapott. Ha ismételten megsértette a szabályokat, megkorbácsolták, és elvesztették egy havi fizetését.
    • Éjszaka a dohányzás teljesen tilos volt, és a szabályszegésekért még súlyosabb büntetéseket szabtak ki. Összehasonlításképpen a részegeskedésért a tengerészeket „csak” 14 nap kenyérre és vízre ítélték.

    A 16. század végén az európaiak feltalálták az agyagpipát, és ez a találmány hatással volt szinte minden európai tengerészre.

    Logikus tehát, hogy sok országban tiltották a cigarettázást a kereskedelmi és hadihajókon, helyette pedig előnyben részesítették a pipát.

    Kalózok pipa cigaretta 001
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    A pipa kényelmesebb, biztonságosabb és megbízhatóbb volt a tengeri környezetben.

    Lehetővé tette a füstfogyasztás pontosabb ellenőrzését, és nem okozott a hajóra veszélyes baleseteket, amit gyakran a parázsnak a gyúlékony felületre (olajra vagy lőporra) esése okozott.

    Végül is a múltbeli tengerészek fából készült hajókkal, ágyúkkal és lőporral dolgoztak. A cigaretták hozzáadása meglehetősen robbanékony kombinációt eredményezett, amit könnyen el lehetett kerülni a cigaretták betiltásával és a pipa preferálásával.

    De ne csak a múltbeli hajókra gondoljunk! A 21. században is leégett egy egész Star Princess nevű tengerjáró hajó egyetlen cigaretta miatt.

    pipazo tengeresz

    Ezenkívül a pipázás képét nem ok nélkül társítják a nyugalommal és az elmélkedéssel.

    Köztudott, hogy a pipázás segít elnyújtani a dohányzási folyamatot, ami a nyugalomhoz, az elmélkedéshez és akár a meditációhoz is hozzájárul a hosszú tengeri utazás során.

    A spanyol tengerészek gyakran idéztek egy indiai mondást: „A pipa a nyugtalan lélek számára ugyanaz, mint az anya simogatása a síró gyermekének.”

    Így tehát a pipa a tengerészek számára nélkülözhetetlen volt. A tengeri életmódban ez volt a legbiztonságosabb, legpraktikusabb és legkényelmesebb módja annak, hogy a tengerészek élvezzék a dohányzást a tengeren.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Mi a reakciód?

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.