HIRDETÉS BEZÁRÁS

A legendás Titanic film legnagyobb fizikai hibája

James Cameron 1997-es Titanic című kasszasikerében azt mutatják be, hogyan ad Murdoch parancsot a hajtóművek hátramenetbe kapcsolására.

    HIRDETÉS

    Tulajdonképpen ez logikus döntésnek tűnik, és az ütközés elkerülésének legegyszerűbb módjaként fogod fel. De a tengerészeti szakértők azt állítják, hogy maga a fizika akadályozta volna meg ezt a manővert, és hogy a hátramenetbe kapcsolás nemcsak kontraproduktív lett volna, hanem még veszélyesebb is. Nézzük meg, miért!

    biztonság, döntéshozatal, Elemzés, fizika, hajózás, katasztrófa, mítoszok, technika, Titanic, történelem

    A Titanic túlélő személyzetének vallomásai alapján elmondhatjuk, hogy valóban nem volt semmilyen hátramenetbe kapcsolás. Vagy legalábbis Murdoch azon kísérletei során nem, amelyekkel a jégheggyel való ütközést próbálta elkerülni.

    A források azt állítják, hogy abban a pillanatban a fő cél a közeledő jéghegy kikerülése volt, amely felé a hajó egyenesen tartott. És ez a fő ellentmondás.

    Ahhoz, hogy a kapitány megpróbáljon végrehajtani egy ilyen bonyolult manővert, teljes mértékben uralnia kellett volna a kormánylapátot. A hajó kormánylapátja mindig sajátos módon helyezkedik el: közvetlenül a hajócsavar közelében található. Körülbelül így néz ki. Sajnos, pont a Titanicról most gyorsan nem találtam képeket, de a logika nyilvánvaló.

    HIRDETÉS
    biztonság, döntéshozatal, Elemzés, fizika, hajózás, katasztrófa, mítoszok, technika, Titanic, történelem

    Amikor a hajócsavar működik, egy meghatározott típusú áramlás jön létre, és a víz mozgása az adott helyzetre jellemző lesz. Nem nehéz kitalálnod, hogy minél erősebben és intenzívebben „kavarja” a hajócsavar a vizet, annál jobban akadályozza a kormányzást. Amikor a rendszer „beállt” egy normál üzemmódba, az rendben van. De a forgásirány hirtelen megváltozásakor és az áramlási paraméterek átrendeződésekor ez az üzemmód felborul.

    Ha a kapitány hátramenetbe kapcsolta volna a Titanic hajtóműveit, teljesen blokkolta volna a kormánylapátot, és tökéletesen lehetetlen lett volna kitérni a jéghegy elől. Ha a Titanic két külső hajócsavarja (a középső hajócsavar nem tudott hátrafelé forogni) hátrafelé forgott volna, az áramló víz befelé lökte volna a kormánylapátot. A kormánylapát nem tudta volna ezt az erőt ellensúlyozni, és így gyakorlatilag semmilyen befolyása nem lett volna a hajó irányának meghatározására.

    De miért nem lehet egyszerűen megszüntetni a kormányzást, és megpróbálni simán csak megállítani a hajót, vagy ami még jobb, hátramenetbe kapcsolni? Minden elég egyszerű: Newton első törvénye. Egy ilyen hatalmas hajó egyszerűen fizikailag nem tudott volna „lefékezni” ilyen rövid idő alatt és ilyen távolságon belül.

    Ha nagyobb lett volna a távolság a Titanic és a jéghegy között, akkor a hajtóművek hátramenetbe kapcsolásának kísérlete kivitelezhető lett volna. Figyelembe véve, hogy a jéghegy észlelése és az ütközés között mindössze 37-39 másodperc telt el, a hajtóművek hátramenetbe kapcsolása valószínűleg ezt a teljes időt felemésztette volna, sőt, talán még többet is.

    HIRDETÉS
    biztonság, döntéshozatal, Elemzés, fizika, hajózás, katasztrófa, mítoszok, technika, Titanic, történelem

    Fontos észben tartanod, hogy egy ilyen óriási hajó hajtóművének hátramenetbe kapcsolása nem olyan, mint amikor egy autóban a fékpedálra lépsz. A legénységnek időben kellett volna reagálnia a kapitány parancsára.

    A Titanic próbajáratai (amelyeket mindössze két héttel korábban végeztek el) különböző terhelési tesztjei között szerepelt egy példa a vészmegállásra is, a hajtóművek teljes sebességnél történő hátramenetbe kapcsolásával. A teszteken a hajó 777 méter alatt állt meg teljesen, ami 3 perc 15 másodpercet vett igénybe. Az észlelés pillanatában a becsült távolság a Titanic és a jéghegy között körülbelül 400 méter volt. És ebbe még nem számoltuk bele, hogy a gépházban lévő legénység valószínűleg nem reagált volna olyan gyorsan, mint ahogyan azt a hajó próbajáratain tették.

    Logikusabb azt feltételezni tehát, hogy a Titanic tehetetlenségéből és fizikai paramétereiből fakadóan a valóságban az egyetlen lehetséges döntést hozták meg: megpróbáltak kitérni az ütközés elől. Igaz, erre is kevés esélyük volt. A valóságban azonban nem volt semmilyen hátramenetbe kapcsolás. Persze érdemes elgondolkodni azon, hogy mi lett volna jobb vagy rosszabb…

    Nekem úgy tűnik, hogy ha megpróbálták volna maximálisan csökkenteni a sebességet és inkább frontálisan nekivezetni a hajót a jéghegynek, az nem lett volna annyira pusztító, mint oldalról „belecsúszni” ebbe a hatalmas tömegbe. Hiszen ha csak a próbajáratokból indulunk ki, akkor ezzel is sikerült volna kb. közel a felére csökkenteni a sebességet. Figyelembe véve, hogy a szerkezet hosszirányú merevsége meglehetősen nagy volt, talán jobb esélyeik lettek volna. Persze, ezek csak az én találgatásaim.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni