14 termék, amit a valós árának többszöröséért kínálnak nekünk a boltban

Sokan elfelejtik, de a termékek vagy szolgáltatások megvásárlásánál egyúttal nekünk kell fizetnünk a szállítási költségüket, a beléjük feccölt marketingköltségeket, és az ilyen-olyan rájuk kirótt adókat. Persze minden terméknek van egy bizonyos előállítási költsége, és teljesen érthető is, hogy nem adhatja nekünk ezen az áron a gyártó, máskülönben semmi haszna se lenne a termelésen, ám kétségkívül az sem indokolt, hogy sokszor az előállítási költség több százszorosáért jussunk hozzá bizonyos termékekhez.

Gondolnád például, hogy a nyomtatópatronokhoz használt tinta az egyik legdrágább folyadék a világon? Cikkünkben most összegyűjtöttük azokat a termékeket, melyek a leginkább túlárazva jutnak el a végső fogyasztókhoz.


  1. 1 Italok a repülőtereken és a fedélzeten.


    • 200-2600%-kal fizetünk érte többet

    Kutatási adatok szerint a repülőtereken átlagosan 200-300%-kal fizetünk többet a kávékért, italokért, vagy például a szendvicsekért. Egy csésze kávé ára azonban könnyen a valódi árának ezerszeresére is növekedhet, ha úgy döntünk, hogy repülés közben szeretnénk elfogyasztani, a fedélzeten.

  2. 2 Franchise-Lego figurák


    • 25%-kal fizetünk érte többet

    Egy Lego játék alapjában véve sem olcsó mulatság: a gyártó jócskán visszaél a monopol helyzetével a piacon. Ez pedig csak hatványozódik a leghíresebb szériák (például Star Wars, Harry Potter, Minecraft, stb.) esetében, amikor a Lego az értük fizetett jogdíjat is teljes egészében a vásárlókra hárítja.

  3. 3 Tinta és nyomtatópatronok


    • 300%-kal fizetünk érte többet

    A nyomtatógyártók egyedülálló marketingstratégiát dolgoztak ki: fillérekért árulják a nyomtatógépeket, míg a hozzájuk szükséges tintákat szó szerint csillagászati árakon. Egyes kutatások szerint a háztartási célra tervezett nyomtatógépekkel egyenesen veszteséget termelnek maguknak a gyártók, így például ezt a kiesést is az árának többszörösén kínált nyomtatópatronokkal igyekeznek kompenzálni. Érdekesség: a nyomtatópatronokhoz használt tinta az egyik legdrágább folyadék a világon.

  4. 4 Fogfehérítő krém


    • 400-500%-kal fizetünk érte többet

    A fogfehérítős fogkrémek előállítása nem egy bonyolult folyamat – ez esetben sokkal inkább a beléjük fektetett marketinget kell megfizetnünk, mintsem a tényleges terméket vagy annak eredményét. A fogorvosok szerint jobban járunk, ha a méregdrága fogkrémek helyett inkább kétszer egy évben felkeressük a fogorvosunk egy-egy professzionális tisztítás végett.

  5. 5 Matracok


    • 50%-kal fizetünk érte többet

    Felmérések szerint a legdrágább matracok nem érnek annyit, mint amennyiért vásároljuk őket. Az üzletek legalább 50%-kal drágábban kínálják őket, mint a tényleges áruk. Közgazdászok szerint a matrac-biznisz egy rendkívül jövedelmező üzlet, sokkal nagyobb pénz van benne, mint például a vendéglátásban vagy a ruhaeladásban.

  6. 6 A szállodai minibárok tartalma.


    • 350%-kal fizetünk érte többet

    A szállodatulajdonosok jól megszedik magukat a minibárokban kínált ételekből és italokból. Egy olcsóbb szálloda esetében átlagosan 300-400%-os áron kínálják ezeket a termékeket, míg a luxusszállodák 1000%-kal drágább árat sem félnek elkérni értük.

  7. 7 Húskészítmények a szupermarketekben


    • 200%-kal fizetünk érte többet

    A szupermarketek húsainak ára nemcsak a kiskereskedők által alkalmazott munkavállalók fizetését foglalja magába, de egyúttal beleépítik az árába annak a kockázatát is, hogy a hús esetlegesen megromlik, mielőtt megvenné azt valaki.

  8. 8 Pattogatott kukorica (moziban)


    • 1275%-kal fizetünk érte többet

    A mozik szinte semmit sem keresnek a levetített filmeken: a mozijegyek bevételének nagy részét teljesen elviszik a filmgyártók. Annak érdekében, hogy mégse menjenek csődbe, egy ravasz taktikát dolgoztak ki: a (viszonylag) olcsó mozijegyekhez képest horror áron kínálják a büfében kapható ételeket is italokat. Csak a pattogatott kukoricák például a mozik teljes bevételének 40%-át fedezik évről-évre.

  9. 9 Pisztácia


    • 90-1200%-kal fizetünk érte többet

    A pisztáciát nyugodtan nevezhetjük akár modern aranynak is: bár az ára évről-évre növekszik, az irántuk mutatott kereslet mégsem csökken. A pisztácia fák nagyon szeszélyesek: csak bizonyos területeken nőnek és évente csak egyszer adnak termést. Az elkerülhetetlen kézi feldolgozás szintén hozzájárul a horribilis árhoz.

     

  10. 10 Papírkönyvek


    • 400%-kal fizetünk érte többet

    A papírkönyvek előállítási költsége nem olyan magas, mint gondoltuk. A kiadók átlagosan 3,5 dollárt, vagyis valamivel több, mint ezer forintot költenek egy keménykötésű könyv nyomtatására, ám mi csak ennek sokszorosáért tudjuk megvásárolni őket a boltokban. Egy új könyv vásárlásával általában nem a szerzőt vagy a kiadót kell megfizetnünk, hanem a könyv jogdíjait és marketingköltségeit.

    Ebook formában jelentősen olcsóbban juthatunk hozzá a könyvekért, egyes művek pedig ingyenesen és legálisan letölthetők az internetről.

  11. 11 Divatos digitális technológia


    • 100%-kal fizetünk érte többet

    A gyártók legmodernebb termékei legtöbbször a rájuk fordított marketingköltségek miatt olyan magas – valójában nem jobbak, mint például egy jó öreg analóg kávégép, ráadásul biztos, hogy hamarabb tönkre mennek és több baj lesz velük, mint a "régimódi" készülékekkel.

  12. 12 Női fodrászok


    • 15-50%-kal fizetünk érte többet

    Egy nőnek átlagosan 30%-kal kell többet fizetnie a hajvágásáért, mint egy férfinak. A szakértők azt állítják, hogy nincs alapvető különbség a női és férfi hajvágás között, ami azt jelenti, hogy egy normális világban a nőknek és a férfiaknak ugyanannyit kellene fizetniük a hajvágásért.

  13. 13 Éttermi víz


    • 150%-kal fizetünk érte többet

    Az éttermek vendégei szépen lassan megszokták, hogy bizony nem olcsó mulatság borozgatni a vacsora közben, ezért sokszor inkább vizet rendelnek annak tudatában, hogy így biztos jobban járnak majd. Ez részben igaz, hiszen a számlán az 1000 forintos bor helyett mondjuk csak a 400 forintos víz szerepel majd, ám elfelejtik azt a tényt, hogy a vendéglátósok is felfigyeltek erre a fogyasztói szokásra, ezért szántszándékkal a többszörösére emelték az ásványvizek árát.

    Ha azt nézzük, hogy relatíve melyik az olcsóbb, akkor az kétségkívül a víz, de ha azt, hogy melyikkel járunk jobban, akkor az bizony még mindig a bor, mely esetében ténylegesen kapunk is valamit a pénzünkért.

  14. 14 Olívaolaj


    • 50-400%-kal fizetünk érte többet

    Az olívaolajak világa az egyik legátláthatatlanabb, legkeszekuszább dolog a világon. A gyártók imádnak a trükközni az „extra szűz” kifejezéssel, imádják hígítani és keverni a termékeiket, melynek végeredményeként a jó Isten se tudja megmondani, hogy mit is veszünk pontosan.

    Nagyon át kell bogarásznunk a termékek apró betűs részeit, ha azt szeretnénk, hogy az extra szűz olaj tényleg extra szűz legyen, első pillantásra ugyanis lehetetlen megkülönböztetni azokat a jól kidolgozott "hamisítványoktól" a boltok polcain. Legtöbbször egyébként nem is az olaj minőségét, hanem az azt forgalmazó cég nevét és a belefektetett marketingköltségeket kell megfizetnünk.

 

 

SZÓLJ HOZZÁ!


Mit készítsünk?!
Kép
Fotó vagy GIF.
GIF
GIF képek vagy MP4 formátumú videók.
Videó
Youtube, Vimeo vagy Vine.
Szöveg
Szöveg-orientált bejegyzés, beágyazásokkal, videókkal és képekkel.
Lista
Klasszikus internetes lista, számozással.
Szavazás
Véleménynyilvánítás az előre megadott kérdésekre.
Visszaszámlálás
Ugyanaz, mint a sima lista, csak fordított számozással.
Személyiség teszt
Egy sor kérdés, melyek végül lelepleznek valamit rólunk.
Kvíz
Tudáspróba, melyekre csak jó vagy rossz válasz van.
Nyílt lista
Egy lista, melyet a látogatók szabadon bővíthetnek.
Ranglista
Egy lista, melynek elemeire a látogatók szavazhatnak.