10 rafinált trükk, amivel még egy kis extra pénzt csikarnak ki a zsebünkből a marketingesek

Volt már úgy, hogy vásárolni mentél egy bizonyos dolgot, de végül rengeteg cuccal tértél haza? Ez nem véletlen, valószínűleg Te is áldozatául estél a rafinált marketingszakemberek csapdájának, akik mindent szántszándékkal úgy alakítanak ki az üzletekben és vendéglátó egységekben, hogy a lehető legtöbb pénzt csikarják ki a pénztárcánkból. Az alábbiakban 10 ilyen népszerű marketingtrükköt gyűjtöttünk össze, melyekkel nem árt, ha tisztában vagyunk.


  1. 1 A viszonosság érzése.


    Mindannyian szoktunk borravalót hagyni az éttermekben, ám nem mindegy, hogy mennyit. A marketingesek persze a borravaló jelenségére is különös hangsúlyt fektetnek, amit a viszonosság érzés keltésével igyekeznek elérni.

    Ha egy pincér például egy rágógumival kedveskedik a vendégeknek, akkor átlagosan 20%-al nagyobb borravalót kap, mint az a pincér, aki csak a számlát hozza ki nekik. Ez az apró figyelmesség persze bármi más is lehet: snapsz, harapnivaló, házi bor, stb…a lényeg, hogy a vendégben ezáltal olyan érzés keletkezzen, mintha „tartozna” a pincérnek és ezáltal önszántából akarjon extra borravalót hagyni.

  2. 2 ,,Mindenkinek van ilyen, én is szeretnék..."


    A szociális hálózatok nem csupán kommunikációs eszközök, hanem finomra hangolt kereskedelmi platformok is egyben, ahol a cégek könnyebben és pontosabban érik el az ügyfeleiket, mint bárhol máshol.

    A közösségi oldalakon történő hirdetésekre a már jól ismert „táncparkett effektus” a jellemző, (eleinte kevés ember táncol, de amikor valaki belekezd, utána mindenki sokkal bátrabb) vagyis eleinte viszonylag kevés embernek az érdeklődését keltik fel, de amikor elkezd terjedni és már az ismerőseinknek is van belőle, akkor akaratlanul is úgy érezzük, hogy nekünk is kell belőle, ami egyszerű pszichológiai okokkal magyarázható.

  3. 3 A gyermekkor ízei.

    pixabay

    A marketingesek kedvelt fegyvere a régi emlékeket felidéző emóciós támadás, mellyel legfőképpen a gyerekkorunkra, életünk legszebb időszakára próbálnak emlékeztetni bennünket. Az emberek általában nem szeretnek kísérletezni és új dolgokat kipróbálni, - legalábbis ami a mindennapi rutinjukat illeti - ezért egy gyerekkori emlékeket célzó reklámhirdetéssel akár 40%-al több vásárlót lehet elérni, mint alapesetekben.

  4. 4 Illatok a boltban.


    Egy átlagos vásárlónak talán meg sem fordul a fejében, de egy bevásárlóközpontba érve mindennek oka van, még a különféle illatoknak is.

    Hogyan működik: emlékszel az illatra, ami akkor kap el, amikor belépsz egy McDonald’s-ba? Hát a parfümboltok jellegzetes illatára? Ezek mind-mind mesterségesen levegőbe juttatott aromák, melyekkel egy céljuk van a cégeknek: hogy vásárlásra és fogyasztásra ösztönözzenek bennünket. Azokban az üzletekben, ahol külön illataromával hatnak a vendégekre általában 20%-al több értékesítés történik, mint más boltokban.

  5. 5 Gyermekeket célzó marketing.


    Egyes szülők annyira szeretik a gyermekeiket, hogy szó szerint az egész világot képesek lennének megvásárolni nekik. Ezt a marketingesek is jól tudják és hülyék is lennének nem kihasználni.

    Hogyan működik: minél fényesebb egy termék csomagolása, annál jobban vonzza a gyerekek figyelmét.

  6. 6 A kontraszt elv.


    A befolyásolás pszichológiájának első és legfontosabb szabálya, hogy az emberi létezésnek van egy alapelve, mégpedig a kontraszt elv. Ez az elv szabja meg milyennek érzékeljük a különbséget két egymás után elénk kerülő dolog között. Egyszerűsítve az elvet, ha a második dolog elég nagy mértékben különbözik az elsőtől, a különbséget a ténylegesnél nagyobbnak fogjuk látni.

    Hogyan működik: egy férfi bemegy a boltba, hogy öltönyt és pulóvert vegyen. Az eladók először az öltönyhöz kísérik őt, mivel annak az ára jóval magasabb, és bár a pulóver ára is csillagászati, a jóval drágább öltönyhöz képest mégis jó üzletnek fogja érzékelni a vásárló. Ugyanez igaz minden más kiegészítőre is, (póló, cipő, öv) és természetesen nem csak a ruhaboltok esetében figyelhető meg ez a jelenség, a szupermarketekben és egyéb helyeken is a kontraszt elvre alapozva kerülnek berendezésre az üzletek. 

  7. 7 Az ördög a részletekben rejlik.


    Hogyan működik: a ruhaboltokban szakemberek által összeállított kollekciókat láthatunk, amik a legapróbb részletekig (nyaklánc, karkötő, gyűrű) úgy lettek megtervezve, hogy a tökéletesség érzését keltsék bennünk. Ebből kifolyólag pedig nem elégszünk meg a fő ruhadarab megvásárlásával, a kiegészítőkre is igényt tartunk, amiken nem csak hatalmas a profitjuk a cégeknek, de sokszor irreálisan magas is az áruk.

  8. 8 Fej nélküli próbababák.


    Gyakran látni fej vagy arcnélküli próbababákat az üzletekben. Gondolkoztál már rajta, hogy miért?! Az oka meglehetősen egyszerű: az eladók nem akarják, hogy bármi is elvonja a figyelmünket a próbababákra öltött ruhákról.

    Hogyan működik: az arc vagy fejnélküli próbababáknak nem kezdjük el nézegetni az arcukat (pedig emberi mivoltunkból fakadóan egy másik ember-formájú lénynél ezt nézzük meg először) hanem rögtön 100%-ban a ruhadarabokra koncentrálunk.

  9. 9 Megtévesztő előnyök.


    Gyakran választunk terméket konkrét probléma okán, ilyenkor pedig teljesen megfeledkezünk a minőségről, a teljesítményről a felhasznált anyagokról, stb. Ezt a pszichológiai jelenséget előszeretettel használják a gyártók.

    Hogyan működik: például a narancsbőr elleni krémet úgy tervezték, hogy egyértelmű legyen számunkra az üzenete és hatása, pedig valójában egy hidratáló krém, a rendszeres testmozgás és egészséges táplálkozás sokkal többet segíthet, mint bármilyen krém.

  10. 10 Nem létező választék.


    Egy gyorsétterembe érve az ott árult termékek méretét nem a vevői szükségletek, hanem a drágább vásárlásra történő ösztönzés jegyében alkották meg. Ezeket a trükköket legtöbbször a vendéglátó szektorban használják.

    Hogyan működik: vegyünk például egy kávézót. A kis latte ára 500 forint, a közepesé 600 míg a legnagyobbé 800. Mi az első, ami eszébe jut ilyenkor egy vásárlónak? Az, hogy „jéé, de hisz akkor a nagyobb sokkal jobban megéri!” pedig ez egyáltalán nincs így. Az árakat és a termékek neveit nézve persze könnyedén ez szűrhető le, de a valóság az, hogy a nagyobb kiszerelésben sincs annyival több latte, mint az indokolt lenne a termék árának tükrében. Mivel azonban mi tudat alatt a leginkább „nyereséges” terméket szeretnénk választani, egyszerűen rá leszünk kényszerítve arra, hogy a nagyobbat válasszuk.

REAGÁLJ A TARTALOMRA EMOJIVAL!

0
Ez igen!
0
Nem tetszik!
0
Vicces
0
Imádnivaló
0
Meglepő
0
Szomorú
0
Bosszantó

SZÓLJ HOZZÁ!



Hozzászólások

Mit készítsünk?!
Kép
Fotó vagy GIF.
GIF
GIF képek vagy MP4 formátumú videók.
Videó
Youtube, Vimeo vagy Vine.
Szöveg
Szöveg-orientált bejegyzés, beágyazásokkal, videókkal és képekkel.
Lista
Klasszikus internetes lista, számozással.
Szavazás
Véleménynyilvánítás az előre megadott kérdésekre.
Visszaszámlálás
Ugyanaz, mint a sima lista, csak fordított számozással.
Személyiség teszt
Egy sor kérdés, melyek végül lelepleznek valamit rólunk.
Kvíz
Tudáspróba, melyekre csak jó vagy rossz válasz van.
Nyílt lista
Egy lista, melyet a látogatók szabadon bővíthetnek.
Ranglista
Egy lista, melynek elemeire a látogatók szavazhatnak.

Küldd el egy barátodnak!