Sziasztok kedves olvasók! Valószínűleg mindannyian utaztatok már metróval a város alatt, és sokan rendszeresen használjátok is valamelyik metróvonal egyikét.
A metrókocsikban nincs kijelző, ami az aktuális sebességet mutatná, mint a vonatokon. Telefonnal szintén lehetetlen sebességet mérni, mivel a jel gyakran megszakad és a föld alatt egyébként is pontatlan.
Az ablakon kinézve úgy tűnik, hogy a vonat sebesen suhan a alagútban, akár 100-120 km/h sebességgel (de néha úgy tűnik, mintha 160, sőt 200 km/h-val is menne).
Az „izgalmas élményt”, vagyis a nagy sebesség illúzióját fokozza az is, hogy egyeseknek gyakran bedugul a fülük metrózás közben. Ez általában a szellőzőaknák melletti elhaladásakor történik meg, amikor hirtelen nyomáskülönbség lép fel.
Ezenkívül a gyorsaság érzetét még két tényező is befolyásolja: a vizuális hatás, azaz a zárt tér – az alagút falai nagyon közel helyezkednek el az ablakokhoz, így úgy tűnik, hogy gyorsabban „haladunk” (mint mondjuk, amikor repülőgépen utazunk a felhők felett és a lenti táj alig halad), illetve a hanghatás, ami szintén a sebesség és a gyorsulás hihetetlen érzését kelti.
De vajon mekkora sebességgel halad valójában egy metró?
A valóságban a helyzet nem is olyan izgalmas és magával ragadó. A metróvonat sebessége általában nem haladja meg a 80 km/h-t. Ráadásul ezt a sebességet is csak a hosszú egyenes szakaszokon képesek elérni a szerelvények.
A vonat átlagos sebességét az állomás előtti lassulás, valamint az utána történő gyorsulás figyelembevételével számítják ki. Ezenkívül az átlagsebesség függ az adott metróvonaltól is, azaz például a megállóhelyek számától, a köztük lévő szakaszok hosszától és a pálya profiljától. Ezeket figyelembe véve azt mondhatjuk, hogy a metrók átlagsebessége körülbelül 40 kilométer per óra.
Ha megpróbálnánk kivenni a számításból az állomások előtti lassítást, illetve az utánuk történő gyorsítást, az átlagsebesség akkor is 40-60 km/h körül alakulna, metróvonaltól függően. Tehát szó nincs itt 100 km/h feletti sebességről.
Egyébként az interneten számos érdekes videó található, ami megmutatja, hogyan néz ki az alagútban történő közlekedés a mozdonyvezető szemszögéből. Ebben a videóban például remekül megmutatják az oldalirányban érezhető sebesség és a tényleges sebesség közti különbséget.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK