HIRDETÉS BEZÁRÁS

Van-e elméleti határa egy felhőkarcoló maximális magasságának mérnöki szempontból?

Meddig építkezhetünk felfelé?

    A mai felhőkarcolók már rég átlépték a 800 méteres határt: a dubaji Burdzs Khalifa (828 méter) és a Szaúd-Arábiában épülő Jeddah Tower (1008 méter) is bizonyítja, hogy az ember képes egyre magasabbra „mászni”. De vajon van-e határ?

    HIRDETÉS

    A tudósok és mérnökök vitatkoznak azon, hogy milyen magas lehet egy épület, mielőtt a fizika és a technológia törvényei azt mondják: „állj!”.

    acél, beton, Burdzs Khalifa, energiaellátás, építészet, felhőkarcoló, innováció, Jeddah Tower, jövő, környezetvédelem, liftek, magasság, mérnöki tudomány, nanotechnológia, szélterhelés, szénszál, talajmechanika, technológia, tűzvédelem, vízellátás
    A felhőkarcoló egy nagyon magas, többszintes épület, amelynek teherhordó váza acélból, bambuszból, vasbetonból vagy kompozit anyagból készül, és emberek lakhatására és munkavégzésére szolgál.

    Az első felhőkarcoló – a 10 emeletes, 54,9 méter magas Home Insurance Building – 1885-ben épült Chicagóban. Az acélváz és a biztonságos liftek tették lehetővé a városok vertikális növekedését. 1931-re az Empire State Building elérte a 443 métert. Ma a technológia lehetővé teszi, hogy háromszor magasabbra építsünk, de minden új méter tucatnyi probléma megoldását igényli: az anyagok szilárdságától a több ezer lakos logisztikájáig.

    A felhőkarcolókban a fő terhelés a vázra nehezedik. A modern acél- és betonötvözetek óriási nyomást bírnak el, de az épület tömege arányosan nő a magasságával. Például a Burdzs Khalifa 500 000 tonnát nyom. Ha megdupláznánk a magasságát, az alsó emeleteket abszurd méretekre kellene szélesíteni, hogy elbírják a terhelést.

    A tudósok a szénszálas műanyagokkal és a nanocsövekkel kísérleteznek – ezek erősebbek az acélnál és könnyebbek. Az ilyen anyagok ipari méretű előállítása azonban egyelőre túl drága.

    HIRDETÉS
    acél, beton, Burdzs Khalifa, energiaellátás, építészet, felhőkarcoló, innováció, Jeddah Tower, jövő, környezetvédelem, liftek, magasság, mérnöki tudomány, nanotechnológia, szélterhelés, szénszál, talajmechanika, technológia, tűzvédelem, vízellátás
    Az 54,9 méter magas Home Insurance Building. 1931-ben lebontották.

    A felhőkarcoló akár 10 megapascal nyomást is gyakorolhat a talajra – ez olyan, mintha három Eiffel-torony nehezedne egy teniszpálya méretű területre. Dubajban a Burdzs Khalifa alapja 50 méter mélyen van, és 192 cölöp erősíti. Egy 2-3 km magas épülethez vagy tökéletesen stabil talajra lenne szükség, mint például egy gránitlap, vagy alapvetően új terheléselosztási módszerekre, például külső támaszokkal ellátott hibrid szerkezetekre.

    500 méteres magasságban a szélsebesség eléri a 45 m/s-ot. A rezgések kilengethetik az épületet és tönkretehetik a szerkezetét. A tajvani Taipei 101 felhőkarcolóban egy 660 tonnás lengéscsillapító inga van beépítve, amely ellensúlyozza a rezgéseket. A kilométeres tornyokhoz a mérnökök szenzorokkal és automatikus kiegyensúlyozással ellátott dinamikus rendszereket javasolnak. De minél magasabb az épület, annál erősebbek a rezonancia jelenségek – egy apró számítási hiba pedig katasztrófát okozhat.

    A Burdzs Khalifában a liftek 10 m/s sebességgel emelkednek, de az 1 km-nél magasabb épületekhez ez nem elég. Az acélkábelek már 1,5 km-en elszakadnak a saját súlyuk alatt. Alternatív megoldás a szénszálas kábelek vagy a mágneses liftek kábelek nélkül, mint a mágnesvasutakban. Ilyen technológiák léteznek, de bevezetésük az építkezés költségeit a sokszorosára növelné.

    acél, beton, Burdzs Khalifa, energiaellátás, építészet, felhőkarcoló, innováció, Jeddah Tower, jövő, környezetvédelem, liftek, magasság, mérnöki tudomány, nanotechnológia, szélterhelés, szénszál, talajmechanika, technológia, tűzvédelem, vízellátás
    A Burdzs Khalifa egy 828 méter magas, szupermagas felhőkarcoló Dubajban (Egyesült Arab Emírségek), a világ legmagasabb és legtöbbszintes épülete, valamint a legmagasabb építmény.
    HIRDETÉS

    Egy két kilométer magas felhőkarcolóban több száz emelet van. Így a tűzvédelmi evakuálás, a vízellátás, a szellőzés komoly fejfájást okozna. Dubajban a Burdzs Khalifa vízellátó rendszerét három független részre osztották. A magasabb épületekhez autonóm energiaegységekre, hulladékfeldolgozó miniüzemekre és helikopter-leszállóhelyekre lenne szükség 200 emeletenként.

    Van-e határ?

    Elméletileg a felhőkarcolók magasságának határa körülbelül négy kilométer, ha olyan anyagokat használunk, mint a gyémánt nanocsövek. A négy kilométeres szám nem fantázia, hanem a jövőbeli hipotetikus anyagok tulajdonságain alapuló elméleti számítások eredménye. A tudósok a fizika törvényeit és a modern és ígéretes technológiákra vonatkozó adatokat felhasználva modellezik a szerkezetek szilárdsági határait.

    A szupermagas épületek fő „jelöltje” a szén nanocsövek vagy azok továbbfejlesztett változata – a gyémánt nanocsövek (DNT). Ezek a szerkezetek elméletileg akár 130 gigapascal húzófeszültséget is kibírnak (az acél kb. 0,5 GPa-t). Ha ezekből köteleket és vázat fonunk, csökkenthető az épület súlya és növelhető a megengedett magasság. 2005-ben a Rice Egyetem (USA) tudóscsoportja kiszámította: egy 100 GPa szilárdságú anyaggal akár négy kilométer magas tornyot is lehetne építeni.

    acél, beton, Burdzs Khalifa, energiaellátás, építészet, felhőkarcoló, innováció, Jeddah Tower, jövő, környezetvédelem, liftek, magasság, mérnöki tudomány, nanotechnológia, szélterhelés, szénszál, talajmechanika, technológia, tűzvédelem, vízellátás
    A 660 tonnás acélinga a tajvani Taipei 101 felhőkarcolónál.

    Négy kilométeres magasságban az épület tömege körülbelül 1000 MPa nyomást gyakorolna az alapra. A modern betonok már 50 MPa-nál tönkremennek. De ha a váz szuperkönnyű és szupererős kompozitokból készül, a terhelés egyenletesebben oszlik el. Például a nanocsövek hatszor könnyebbek az acélnál, ugyanakkora szilárdság mellett. Ez csökkenti a szerkezet össztömegét, és ezáltal a talajra nehezedő nyomást is.

    2021-ben a Massachusetts Institute of Technology (MIT) mérnökei egy 3,7 km magas tornyot modelleztek grafénerősítésű beton és kompozit gerendák felhasználásával. A modell azt mutatta, hogy szél hiányában és ideális talajviszonyok mellett a szerkezet nem omlik össze a saját súlya alatt. A valóságban azonban a szélterhelés csökkentené ezt a határt.

    acél, beton, Burdzs Khalifa, energiaellátás, építészet, felhőkarcoló, innováció, Jeddah Tower, jövő, környezetvédelem, liftek, magasság, mérnöki tudomány, nanotechnológia, szélterhelés, szénszál, talajmechanika, technológia, tűzvédelem, vízellátás

    A négy kilométer tehát az az elméleti maximum, ahol az anyag csak a gravitációnak áll ellen. A valóságban a szél, a szeizmikus aktivitás, a hőmérséklet-ingadozások és a logisztika csökkentené a lécet. Például ezen a magasságon a szél elérheti a 70 m/s-ot, az alap és a csúcs közötti hőmérsékletkülönbség pedig 25 Celsius-fok is lehet. Ezeket a tényezőket a számítógépes modellezések nem veszik figyelembe.

    A négy kilométer nem garancia, hanem egy tájékozódási pont, amely azt mutatja, hogy ha bizonyos tulajdonságokkal rendelkező anyagokat hozunk létre, akkor a fizika törvényei elméletileg nem tiltják, hogy ilyen magasra építsünk. De ma még egy két kilométeres felhőkarcoló is szinte lehetetlen feladat.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni