A művészek általában szép, szárnyas emberként ábrázolják az angyalokat, akik világos ruhát viselnek, és fejük felett fénylő glória lebeghet.
Valójában azonban ez a kedves külső köszönőviszonyban sincs azzal, amit a Biblia leír, mivel a bibliai angyalok különös lények voltak, akik rettegést keltettek azok szívében, akiknek „szerencséjük” volt látni őket. Különösen igaz ez az ofánokra…




Először is nézzük meg az angyali hierarchiát, aztán térjünk rá az ofánokra.
Az első hierarchiát a Szeráfok, Kerubok és Trónok (ofánok) alkotják; a másodikat az Uralmak, Erők és Hatalmasságok; a harmadikat pedig a Fejedelemségek, Arkangyalok és Angyalok.


Szeráfok:

Jelentésük (héberből, görögből): égők, tüzesek, lángolók.
Bibliai említésük: Ézs 6:2.
Hatszárnyú angyalok, akik a legközelebb állnak Istenhez. Nevüket arról a lángoló szeretetről kapták, amelyet a Teremtő iránt éreznek.
Kerubok:

Jelentésük (héber kerubim): elmék, a megismerés és bölcsesség terjesztői.
Bibliai említésük: Kiv 25:18–20; 37:7–9 stb.; Zsid 9:5.
Négyszárnyú és négyarcú angyalok. Fő szolgálatuk a felvilágosítás, a tudás közvetítése.
Trónok (ofánok):

Bibliai említésük: Ez 1:18; Kol 1:16.
Képletesen rajtuk ül az Úr, mint egy trónuson, és ítélkezik. Ezen angyali karok szentsége és Istenhez való közelsége olyan nagy, hogy azt senki más nem érheti el.
Uralmak:

Bibliai említésük: Kol 1:16; Ef 1:21.
Az Istentől rendelt földi hatalmak és uralkodók láthatatlan tanácsadói. Segítenek az embernek megfékezni a szenvedélyeit és uralkodni felettük.
Erők:

Bibliai említésük: Róm 8:38; Ef 1:21.
Különleges hatalommal vannak felruházva, hogy csodákat tegyenek. Ezt a kegyelmet közvetítik az igazaknak és Isten szentjeinek.
Hatalmasságok:

Bibliai említésük: Kol 1:16; Ef 1:21.
Hatalmuk van megfékezni a bukott angyalok erejét, és parancsolnak az elemeknek is.
Fejedelemségek:

Bibliai említésük: Kol 1:16; Ef 1:21.
Jogukban áll parancsolni a világegyetem és a természet törvényeinek, emellett őrzik a népeket és országokat.
Arkangyalok:

Bibliai említésük: Jel 12:7 stb.
Az angyalok vezetői. Isten akaratának tanítói és hírnökei az ember számára, a Kinyilatkoztatás átadói. Különleges helyet foglalnak el az angyali hierarchiában a mennyei seregek vezérei (arkhisztratégoszok). Közéjük tartozik Mihály és Gábriel arkangyal, valamint további hat (a szövegben említett) arkangyal: Jeremiél, Rafael, Uriél, Szelafiél, Jegudiél és Barakiél. Mihály arkhisztratégoszt tartják a legfőbb arkangyalnak, az egész mennyei sereg pártfogójának.
Angyalok:

Bibliai említésük: Jel 1:7 stb.
Ők állnak a legközelebb az emberhez, Isten akaratának közvetítői, valamint őrzők és védelmezők (őrangyal).
Világossá válik tehát, hogy a legkülönösebb megjelenésűek éppen az ofánimok (Trónok). Tüzes, szemekkel teli kerekekként írják le őket. Minden kerék kettőből áll, melyek egymásban forognak. Így ez a négy kerék a kerubokkal együtt mozog, és közös szellem köti össze őket.


A szeráfokkal és a kerubokkal együtt olyan lények, akiknek hatalom és erő adatott. Eredetileg ez a kar a kerubokhoz tartozott, amire Ezékiel próféta látomásának leírásában is találhatunk utalást: „egész testük, hátuk, kezük és szárnyuk, meg a kerekek is körös-körül tele voltak szemekkel” (Ez 10:12). Ennek a karnak a viszonylagos önállatlanságára utalnak elnevezésének változatai is: Trónok, Ofánok.

Ahogy már korábban említettük, az ofánok (Trónok) Isten trónusát képezik, amelyen ülve a legfőbb ítéletet gyakorolja. Ezért ott laknak, ahol az anyagi dolgok formát öltenek. A keresztény hagyomány szerint a Trónok segítik az alacsonyabb rangú angyalokat Istenhez jutni. Így egyfajta közvetítők Isten és az alacsonyabb szférákban élő angyalok között, valamint helyreállítják és fenntartják az isteni igazságosságot.

Énok könyve szerint (bár ez nem része a legtöbb bibliai kánonnak) az ofánok sosem alszanak, és Isten trónját őrzik. „…és fölöttük van egy nagy fejedelem, félelmetes, hatalmas, fenséges, kimagasló, rettenetes, bölcs és erős: a neve Ofanniél. Miért hívják Ofanniélnek? Mert őt rendelték az ofánmok fölé, és az ofánokat az ő gondjaira bízták.” (Harmadik Énok könyve 25:1-5).

A középkori zsidó filozófus, Maimonidész úgy vélte, hogy az ofánok (Trónok) állnak a legközelebb Istenhez az angyali karok közül. Ezzel szemben a kereszténységben (Pszeudo-Dionüsziosz Areopagita hierarchiája szerint) őket tartják a harmadik legmagasabb rangú angyali karnak (a Szeráfok és Kerubok után).

Így már a „Szép vagy, mint egy angyal” kifejezés is egészen új értelmet nyer, nem igaz?
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK