HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért van szükség olyan szárnyakra egy tengerjáró hajón, ami úgy néz ki, mint egy bálna farka?

Nem csak azért vannak ott, mert "jól néznek ki".

    Manapság szinte minden nagy utasszállító hajó fel van szerelve ezzel a furcsa szerkezettel. Nem, nem javítják a hajózási képességeket. És nem, nem a szépség kedvéért vannak ott.

    HIRDETÉS
    bálnafarok, Carnival Cruise Line, érdekesség, füst, füstterelő, hajó, hajóépítés, hajózás, Joseph Farcus, kémény, óceánjáró, technológia, tenger, utasszállító hajó
    Miért van szükség ezekre a bálnafarok-szerű terelőlapátokra a hajókon?

    A fedélzeten gomolygó füst komoly problémát jelent a hajózásban.

    Ha a szél kedvező, a kéményből származó füst szó szerint sűrű füstfelhőbe boríthatja a hajót. És míg a teher- vagy hadihajókon ezt valahogy elviselik, az utasszállító hajók számára ez teljesen elfogadhatatlan.

    Különböző módszerekkel próbálták leküzdeni ezt a jelenséget. Például megpróbálták úgy tervezni a kéményeket, hogy alakjukban egy utasszállító repülőgép turbinájának fúvókájára hasonlítsanak. Egy ilyen kéményből a gázok nagy sebességgel áramlanak felfelé, magasan a levegőbe emelkedve és keveredve azzal.

    Az ilyen kémények azonban felemésztették a hajómotor teljesítményének egy részét.

    A kéményen lévő szárnyak hatékonyabb megoldásnak bizonyultak. Lényegében ezek füstterelők, amelyek átirányítják a légáramlást, hogy a füstöt felfelé és oldalra tereljék a fedélzetről.

    HIRDETÉS
    bálnafarok, Carnival Cruise Line, érdekesség, füst, füstterelő, hajó, hajóépítés, hajózás, Joseph Farcus, kémény, óceánjáró, technológia, tenger, utasszállító hajó
    Ezek a füstterelők hatékonyabbak, mint a magasra épített kémények, ráadásul még jól is néznek ki!

    Az első hajó, amelyet ilyen eszközzel szereltek fel, a Franciaország által 1960-ban vízre bocsátott gigantikus transzatlanti óceánjáró volt. Építése idején a leghosszabb, az egyik legnagyobb és műszakilag a legfejlettebb utasszállító hajó volt a világon.

    Ki találta fel ezeket a szárnyakat?

    A modern óceánjárókon a terelők némileg eltérő alakúak, mint az első francia hajón. A dizájnjukat Joseph Farcus, a Carnival Cruise Line fő hajótervezője dolgozta ki. Ez a megoldás hosszú évekig az általa tervezett hajók védjegyévé vált.

    bálnafarok, Carnival Cruise Line, érdekesség, füst, füstterelő, hajó, hajóépítés, hajózás, Joseph Farcus, kémény, óceánjáró, technológia, tenger, utasszállító hajó
    Az első ilyen terelődizájnt Joseph Farcus hozta létre.

    Később más hajóépítők is átvették ezt a hasznos megoldást. A köznyelvben ma már csak „bálnafaroknak” nevezik őket.

    Tudtad ezt?

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni