HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért a 1618 a legfontosabb szám az Univerzumban és miért hívják „Isten számának”

Biztosan mindenki hallott már az aranymetszésről, igaz? Nos, erről van szó.

    HIRDETÉS

    A Fibonacci-sorozatból származik (vagyis szorosan kapcsolódik hozzá), ami így néz ki: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987 és így tovább. A sorozat a 0-ból és az 1-ből indul, és a sorozat minden következő száma az előző két szám összege.

    aranymetszés, arányok, Fibonacci-számok, galéria, geometria, Leonardo da Vinci, matematika, művészet, spirál, természet, zene
    Leonardo Pisano. Később kapta a Fibonacci becenevet az olasz „bonacci” szóból – szerencsés –, de ez már egy másik történet.

    Ha most elosztunk egy tetszőleges számot a sorozatban az előző számmal (lehetőleg legalább a tizedik tagtól kezdve), akkor egy olyan arányt kapunk, amely az 1,618-as számhoz közelít. Ráadásul minél távolabb vagyunk a sorozat elejétől, annál pontosabb számot kapunk.

    Akkor miért is hívják ezt a számot „Isten számának”, és miért ez a legfontosabb szám a világegyetemben?

    Mert geometriai szempontból ez a szám egyfajta ideális arányt képvisel. Ha a Fibonacci-sorozat bármelyik két egymást követő számát vesszük alapul oldalként, akkor 2 szomszédos négyzetet építhetünk, és átlós íveket húzhatunk. Ennek eredményeként egy szabályos spirál jön létre.

    HIRDETÉS

    Ez az ideális arányokra való törekvés többek között Leonardo da Vinci legendás „Mona Lisa” portréján is megtalálható, melynek rejtélyén a tudósok évezredek óta törik a fejüket.

    aranymetszés, arányok, Fibonacci-számok, galéria, geometria, Leonardo da Vinci, matematika, művészet, spirál, természet, zene

    A természetben ennek az aranyspirálnak a megjelenésével mindenhol találkozhatunk: a fenyőtobozok és ananászok szerkezetében, a DNS spiráljában, a kagylók héjában, a szarvasmarhák szarvának spiráljában, a fülkagyló szerkezetében, a galaxisok, köztük a Tejútrendszer szerkezetében, sőt, még a macskák is ösztönösen követik az aranymetszés elvét.

    HIRDETÉS

    Még a zenében is találkozunk a Fibonacci-számokkal: egy oktávban 13 billentyű van, ebből 8 fehér és 5 fekete. Sok, a mindennapi életben használt téglalap alakú tárgy (névjegykártyák, ablakok, játékkártyák) oldalhosszának aránya szintén az aranymetszéshez közelít.

    Tökéletes példa a napraforgó közepén lévő magok elhelyezkedése. A virág közepén lévő magok két spirálrendszerben rendeződnek: az óramutató járásával megegyezően és ellentétesen (lásd az alábbi képet).

    aranymetszés, arányok, Fibonacci-számok, galéria, geometria, Leonardo da Vinci, matematika, művészet, spirál, természet, zene
    A rövidebb spirálok az óramutató járásával megegyezően indulnak a középpontból, a hosszabbak pedig ellentétesen. Ha a spirálokat egymás után számoljuk, akkor valószínűleg mindig Fibonacci-számokat fogunk találni.

    A példákat szinte a végtelenségig lehetne sorolni. A Fibonacci-számok az élet minden területén megtalálhatók: biológiában, anatómiában, művészetben, zenében, fotográfiában, csillagászatban és még a tőzsdei kereskedésben is (részletek a kép leírásában). Ez nem tűnik egyszerű véletlennek, ezért is nevezték ezt az arányt „Isten számának”.

    Végül itt van még néhány kép, ami megerősíti, hogy az aranymetszés és a Fibonacci-számok mindenhol jelen vannak.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Szólj hozzá Te is!

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

Iratkozz fel a hírlevelünkre,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni