HIRDETÉS BEZÁRÁS

Hogyan ment tönkre az amerikai Motorola cég, a mobilkommunikáció megalkotója

Több mint fél évszázadon keresztül a Motorola vállalat az USA rádióelektronikai iparának zászlóshajója volt, és a világ legnagyobb rádióberendezés-gyártói közé tartozott.

    HIRDETÉS

    Az első mobiltelefonok, amelyeket a Motorola készített, számunkra földönkívüli készülékeknek tűntek. A cég éves bevétele elérte a kétmilliárd dollárt. Hirtelen a vállalat eltűnt a piacról. Mi áshatta alá ezt a monstrumot?

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    A vállalat alapítója, Paul Galvin, nagyon céltudatos ember volt. Mindössze egy évig dolgozott alkalmazottként egy elektrotechnikai gyárban, azután céget alapított akkumulátorok és elemek gyártására. A cég két évig működött, majd csődbe ment. Paul pénzt szerzett, és újra céget alapított, amely azonban szintén csődbe ment, mivel nem bírta a versenyt a nagyvállalatokkal.

    Harmadszorra Paul úgy döntött, hogy megváltoztatja az alapítandó cég profilját: elkezdett tápegységeket gyártani elemes rádiókhoz (mai nevén hálózati adaptert). Így jött létre 1928-ban a Galvin Manufacturing vállalat, amelyet később Motorolára neveztek át.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa
    HIRDETÉS

    Hamarosan Paul Galvin felfigyelt egy újsághirdetésre, amelyben egy autóba szerelhetővé átalakított rádióvevőt kínáltak eladásra. Kolosszális összeget kértek érte – 250 dollárt!!! Ez abban az időben egy autó árának egyharmada volt! Paul rájött, hogy ez egy aranybánya, és hamarosan a cége speciális autórádiók gyártásába kezdett.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    Éppen ez a rádióvevő tette lehetővé a cég számára, hogy ne menjen csődbe a Nagy Gazdasági Világválság éveiben. Állami megrendelés reményében hordozható rádió adóvevőket fejlesztettek ki a rendőrség számára, de a városi negyedekben ezek rosszul működtek, így a rendőrök lemondtak róluk.

    A hadsereget viszont nagyon érdekelte a fejlesztés – elkezdődött a második világháború. Paul Galvin cége a háború évei alatt végig gyártott rádió adóvevőket: a hordozható SCR-536-ot, kis, 1,5 km-es hatótávolsággal. Ez a rádió „mindössze” 2,3 kg-ot nyomott.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    És a nagyobb SCR-300-at, 32 km-es hatótávolsággal. Ennek súlya már 7,3 kg volt.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    Ezeknek a rádió adóvevőknek a témáját a cég a háború után is felhasználta a rádióvevőinek reklámjaiban.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa
    HIRDETÉS

    1947-ben Paul Galvin a vállalat hosszú nevét a rövid Motorolára cserélte – ezt az autórádió-termékcsaládot már mindenki ismerte.

    A Motorola agresszívan kezdte meghódítani az autórádiók piacát. Néhány versenytársat sikerült felvásárolniuk, az érinthetetleneket pedig az autógyártókkal kötött megállapodások révén kiszorították a piacról. A Ford és Chrysler autók fele már beszerelt Motorola rádióvevőkkel gördült le a futószalagról. Azonban a cég a háztartási rádiók piacán sem maradt el a versenytársak mögött.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    Elkezdődött a harc a televíziók piacáért, amelyek ára akkor 300 dollárnál kezdődött. 1948-ban a Motorola megkezdte a televíziók gyártását. Az első modell a VT-73 (VT-71) Golden View nevet kapta. Az áramkörök egyszerűsítésével a Motorola le tudta csökkenteni a tévékészülék árát 180 dollárra, miközben a versenytársaknál ezek 300 dollárba kerültek. Mindössze pár hónapra volt szükségük ahhoz, hogy a televízió-eladások terén piacvezetővé váljanak.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    Ez az árcsökkentés a kereslet robbanásszerű növekedését okozta, és már az első évben több mint 100 000 darab televíziót sikerült eladniuk. Ilyen mennyiségű készülékkel a lakosság körében már a kereskedelmi televíziózás fejlődésének is tere nyílt: a Motorola elkezdte a fizetős kábeltelevíziós hálózatokhoz szükséges berendezések gyártását. 1957-ben az USA-ban megkezdte működését az első kábeltelevíziós hálózat, a Jerrold Electronics.

    A Motorola saját gyárat nyitott az új találmány, a tranzisztor gyártására, és az első teljesen tranzisztoros készülékük a zsebrádió lett.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    Ráadásul a zsebrádiók ugyanannyiba kerültek, mint a nagy, elektroncsöves készülékek, miközben sokkal rosszabbul szóltak.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa
    HIRDETÉS

    1956-ban Paul Galvin úgy döntött, hogy lemond a cég vezetéséről, és átadta az irányítást fiának, Robertnek.

    Ugyanabban az évben a Motorola új találmánnyal lepte meg a piacot: a hangüzenetes személyhívóval. Kapcsolataik révén sikerült szerződést szerezniük egészségügyi intézmények személyhívókkal való ellátására.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    A rádió adóvevők gyártásában szerzett nagy tapasztalat jó szolgálatot tett a vállalatnak: a Motorola nyerte meg a NASA tenderét a holdprogram űrhajóinak adó-vevő berendezésekkel való ellátására. És ha már így alakult, azonnal el is kezdte gyártani az „Astronaut TV” (asztronauta tévé) elnevezésű televíziómodellt.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    A holdprogramban való részvételükkel a cég még sokáig dicsekedett a reklámjaiban.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa
    HIRDETÉS

    A mobilkommunikációs berendezések fejlesztése az USA-ban közvetlenül a második világháború befejezése után kezdődött – a katonai rádióberendezések gyártói polgári piacot kerestek termékeiknek. Chicagóban kísérleti jelleggel autókba telepített rádiótelefon-hálózatot indítottak.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    Ezek elektroncsöves rádiótelefonok voltak, amelyeket a telefonvonalhoz csatlakoztattak. Minden készüléknek saját frekvenciára volt szüksége, és nagyon gyorsan kevés lett a szabad csatorna az éterben. A „mobil”telefon több dobozból állt, amelyek az egész csomagtartó teret elfoglalták.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    A tréfamesterek azt mondogatták, hogy ez egy kéthívásos telefon: az első hívás még az üzleti ügyintézésé, a másodikkal viszont már csak autómentőt érdemes hívni, mert a telefon lemerítette az autó akkumulátorát.

    Csak a 70-es évek elején, a kompakt mikroáramkörök megjelenésével nyílt lehetőség hordozható mobiltelefonok megalkotására.

    A cellás rádióhálózaton működő mobiltelefon fejlesztésén sok vállalat dolgozott különböző országokban, de elsőként a Motorola mérnökei alkották meg azt. A fejlesztőcsoport vezetője, Martin Cooper, 1973. április 3-án kezdeményezte az első mobilhívást, méghozzá a legnagyobb konkurensüket, az AT&T vállalatot hívta fel.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa
    HIRDETÉS

    10 hosszú év elteltével adta ki az USA kommunikációs bizottsága (FCC) az engedélyt az AMPS szabványú mobilhálózatok kiépítésére. 1983-ban a Motorola DynaTAC 8000X telefon megjelent a boltokban.

    800 grammot nyomott, egy teljes feltöltéssel 30 percig lehetett beszélni, utána pedig 10 órás töltésre volt szükség. Még a 3995 dolláros ár sem tántorította el a vásárlókat – a telefon 1983 slágerterméke lett.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    Ezzel párhuzamosan fejlődött az olcsóbb kommunikációs mód, a személyhívó (pager) is. A személyhívók kompakttá váltak, és lehetővé vált szöveges üzenetek küldése. Minden országban kitört a személyhívó-láz. Kezdetben a sikeres, közepes szintű üzletemberek státuszszimbóluma volt, de nagyon gyorsan a diákok „játékszerévé” vált.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    A mobil- és személyhívó-kommunikáció terén elért sikerek arra ösztönözték a Motorola vezetőségét, hogy belefogjon a világméretű Iridium műholdas telefonhálózat létrehozásába. Az előzetes tervek szerint 77 kommunikációs műholdat kellett volna pályára állítani, ami lehetővé tette volna a Föld nagy részének lefedését. Az üzemeltetés első évére 500 ezer előfizetővel számoltak.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    A számítások a 90-es évek elején még helytállóak lettek volna, de 1998-ra, amikor az Iridium hálózatot hivatalosan elindították, a helyzet már gyökeresen megváltozott. A verseny letörte a mobilszolgáltatók díjait, megjelent a nemzetközi roaming. Fél év alatt kevesebb mint 10 ezer előfizetőt sikerült szerezniük, az ebből származó bevétel pedig még a hálózat üzemeltetési költségeit sem fedezte. Az Iridium vállalat 1999-ben csődbe ment.

    HIRDETÉS

    Az Iridiumba fektetett pénz elvesztése nagyon súlyos csapást mért a Motorola pénzügyi helyzetére. A helyzetet átszervezésekkel és létszámleépítésekkel próbálták orvosolni, de ez csak gyorsította a romlást. A piacvezető Motorolából a piacot csak követni próbáló vállalat lett, ami végzetes hatással volt az eladásokra.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    2008-ban a vállalat veszteségei elérték a rekordmértékű 4 milliárd dollárt. A további működés már csak a csődhöz vezetett volna, ezért az egyetlen kiút a vállalat eladása maradt. E célból a céget két részre bontották: Motorola Mobility és Motorola Solutions.

    2011-ben a Google megvásárolta a Motorola Mobilityt 12,5 milliárd dollárért. Voltak ugyan ellentmondásos tervek a márka újjáélesztésére, de 3 évvel később a Google négyszer olcsóbban – 2,9 milliárd dollárért – adta tovább a Motorola Mobilityt a Lenovónak. Az értékcsökkenés oka: a Motorola Mobility tulajdonában lévő 15 000 szabadalmat a Google megtartotta magának – ez bizonyult az egyetlen valódi értéknek az egykor hatalmas Motorolában.

    Bukás, innováció, márka, mobiltelefon, Motorola, rádió, technológia, Telekommunikáció, történelem, usa

    Gyakorlatilag egyetlen meggondolatlan befektetés egy globális projektbe elég volt ahhoz, hogy eltűnjön az USA gazdaságának legendás óriása. A Lenovo a megvásárolt gyárakban gyárt ugyan telefonokat, de már csak saját fejlesztésűeket, és az új Moto márkanév alatt. Az egykori Motorola vállalatra már csak egy árva logó emlékeztet a készülékházon.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni