Ha nem vagy járatos a tengerészeti témákban, akkor valószínűleg te is feltetted már magadnak a kérdést, hogy a hajók sebességét miért nem kilométer per órában mérik, hanem csomóban.
Mit jelent ez a mértékegység és honnan ered ez a furcsa mértékegység? Megpróbálom elmagyarázni.
Mielőtt feltalálták volna a GPS navigációs eszközöket, a tengerészeknek manuálisan kellett meghatározniuk, hogy hol vannak, milyen sebességgel halad a hajó, és mennyi idő alatt érnek célba. Ehhez kitaláltak egy eszközt, amit lognak neveztek.
A tengerészek egy kötélen csomókat kötöttek egymástól tízperces tengeri mérföldnek megfelelő távolságra, ami körülbelül 14,4 méter.
A kötél végére egy kis deszkát kötöttek. Ezt a logot aztán a hajó faránál a vízbe dobták, és amikor a tengerész elkezdte leengedni a kötelet, megfordította a homokórát. Az idő letelte után (28 másodperc) a tengerész kezein áthaladt csomók száma megadta a hajó sebességét csomókban.
Ma már senki sem dob logot a vízbe, mert mindenféle elektronikus eszköz létezik, amelyek meghatározzák a tengerészek számára szükséges adatokat, de a hajó sebességét továbbra is hagyományosan csomókban mérik.
Egy csomó egyenlő egy tengeri mérföld per órával (1852 méter per órával). A hajó sebességének csomókban történő kiszámításához tudni kell, hogy hány tengeri mérföldet tesz meg a hajó egy óra alatt: például, ha a hajó 10 tengeri mérföldet tesz meg óránként, a sebessége 10 csomó lesz.
Sok tengerészeti kifejezésnek nagyon érdekes története van. Te ismerted a csomó eredetét?
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK