HIRDETÉS BEZÁRÁS
Egyéb

Miért mutat eltérő sebességet a sebességmérő és a GPS: melyik adat a pontosabb

Neked is feltűnt már a jelenség?

    Sok sofőr rendszeresen használ GPS navigációs rendszert, ami nemcsak az optimális útvonalat mutatja meg a célponthoz, de valós időben képes mérni a sebességet is.

    HIRDETÉS

    Manapság szinte minden okostelefonon elérhetőek ezek a funkciók, míg régen az autóba épített navigációs rendszer a gazdag felszereltség jelképe volt. A sebességmérő és a GPS adatainak összehasonlításakor eltérést figyelhetünk meg a jármű sebességében. Vizsgáljuk meg, miért keletkezik ez a pontatlanság, és melyik adatnak érdemes jobban hinni.

    GPS sebességmérés 011

    A sebességmérés elve az autó konstrukciós jellemzőitől függ. Régen mechanikus érzékelőket szereltek be erre a célra, amelyek a sebességváltó tengelyének vagy más mechanizmusok fordulatszámát olvasták le. A modern sebességérzékelők elektronikusak, és gyakran összevonják őket az ABS és ESP rendszerekkel. A digitális eszközök bevezetése lehetővé tette a sebességmérő adatainak kiemelkedő pontosságát.

    Az érzékelő az objektum fordulatszámát olvassa le, és ezek alapján határozza meg az egész autó sebességét. Bizonyos típusú tuningok torzíthatják ezeket a megjelenített információkat. Például a nem gyári méretű keréktárcsák felszerelése a sebesség helytelen méréséhez vezethet. Ilyen esetben a vezetőnek mindig szem előtt kell tartania ezt a lehetséges hibafaktort.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    GPS sebességmérés 010

    A navigáció a GPS-adatok alapján határozza meg az objektum sebességét. A kapott adatok pontossága számos tényezőtől függ, például a jel minőségétől, az időjárási körülményektől és a közelben lévő felhasználók számától. Mindazonáltal a modern navigátorok nagyon pontosan képesek meghatározni az objektumok sebességét, még akkor is, ha azok gyorsan haladnak. Honnan eredhet tehát a különbség a különböző eszközök által mutatott értékek között?

    Általában a sebességmérő által mutatott sebesség mindig nagyobb, mint amit a GPS jelez, és a különbségnek megvan a maga oka. Például, amikor a sebességmérő 40 km/h-t mutat a navigátor 38 km/h-t mutat, 80 km/h-nál 75 km/h-t láthatunk, 130 km/h-nál pedig a különbség akár 10 km/h is lehet. A különbség tehát számottevő, pláne, hogy szerencsétlen esetben már egy 1km/h-s sebességtúllépésért is bírságot kaphatunk.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    sebesség

    Tapasztalati úton sikerült megállapítanom, hogy melyik adatnak érdemes jobban hinni. Furcsa, de a GPS navigáció az esetek többségében pontosabban méri a gépjármű sebességét. Ezt a sebességmérő radarok segítségével lehet jól megállapítani, amik a sofőrök számára már távolról is mutatják a gépjármű sebességét: sok város, de még kisebb településeken is találkozhatunk ilyenekkel. A tesztek során kiderült, hogy a navigáció és a sebességmérő radar adatai 1 km/h-nál kisebb eltéréssel egyeznek.

    utós segebees

    A gépjárművekbe épített sebességmérők egyértelműen túlzott értéket mutatnak a valós sebességhez képest, még a modern autókon is. A legtöbb országban a törvények maximum 5%-os felfelé történő eltérést tesznek lehetővé az autógyártóknak. Ennek az eltérésnek az okait nem tudom pontosan, de lehetséges, hogy valamilyen módon összefüggnek a biztonsággal vagy esetleg a marketinggel.

    Ha tehát a gépkocsi sebességmérője a ténylegesnél sebeségnél nagyobb értéket mutat, akkor a sebességmérő adatai alapján az autó hamarabb éri el a 100 km/h sebességet, mint a GPS navigáció adatai alapján. Ennek ellenére én továbbra is az autóba épített sebességmérőre fogok hagyatkozni, mivel a túlzott érték nem okoz problémát a gépjármű normál üzemeltetése során, sőt, hasznos is, hiszen a segítségével megúszhatjuk azokat a bírságokat, amikbe esetleg a GPS navigáció értékeit alapul véve beleszaladnánk.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Mi a reakciód?

5 hozzászólás
Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest
  • Ez jogi okokból van így. Ha kevesebbet mutatna a valóságosnál, akkor az esetleges birság a járműgyártót terhelni, hiszen a vezető "mindent megtett",hogy szabályos legyen. Ennyi a megoldás. Mindíg kevesebbet mutat mint a valóság. 
  • Minden mérőeszköznek van valamennyi pontatlansága. Az nem elfogadható, hogy olyan autót adjanak el, ami lassabbat mutat, mint a valós, mert akkor esetleg követelném az autógyártótól, hogy fizesse ki a káromat, hogy az óra alapján nem léptem túl a sebességet, mégis megbüntettek. Tehát olyan autókat fognak eladni, amelyek egy kicsit túlbecslik a sebességet
  • Az autóban lévő sebesség mérő azért mutat többet a valóságnál mert túl van kalibrálva, hogy a vezető ne mondhassa egy sebesség ellenőrzéskor, hogy pedig én az óra szerint nem mentem gyorsan szóval ha az óra szerint hajtasz akkor jársz jól 
    • Ez teljesen hibás okoskodás. Miért ne mondhatná a vezető, hogy óra szerint nem ment gyorsabban az előírtnál? Hiszen tuti, hogy lassabban ment, mint amennyit látott kilométer órán. A rendőrséget, a traffipaxot és a védát az érdekli, hogy mennyivel mentél és az nem érdekli, hogy mennyit csal esetleg a kilométeróra. Szóval a gps a tuti,  mert az olyan mint a radar, egyetemlegesen méri a sebességedet Földhöz képest.
      • A régi autós időkben, még a múlt század végén is,  a kormány bowden esetleges megnyúlásával és a hajtott kerék nem előírás szerinti használatával magyarázták az eltérést, plusz a téli,  nyári, 4 évszakos, eső gumik eltérő voltával. Azt én sem tudom,  hogy a mai autókban, miért van túl jelezve a sebesség. 

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.