HIRDETÉS BEZÁRÁS
Egyéb

Miért van az USA-ban és sok más országban a legtöbb út betonból, míg Magyarországon aszfaltot használnak?

Nem csak az időjárás az oka.

    A statisztikák szerint a magyar utak túlnyomó többsége aszfaltozott. Amíg az USA-ban a betonutak aránya eléri a 65,5%-ot, Magyarországon egy inkább a nullához közelít.

    HIRDETÉS

    Vajon miért nem népszerűek a betonutak Magyarországon, annak ellenére, hogy rendkívül tartósak és hosszú élettartamúak?

    Aszfalt vs beton 008

    Sok aszfaltozott út Magyarországon

    A magyar autóutakat és járdákat jellemzően aszfalttal burkolják, melyek élettartama ritkán haladja meg a 8-10 évet. Nem megfelelő kivitelezés esetén a hibák már 1-2 éven belül is megmutatkozhatnak. Az aszfaltburkolat alá vastag homok- és zúzottkő „ágyazatot” kell építeni. Az aszfalt nem bírja jól a hőmérséklet-ingadozásokat: erős fagyban megrepedhet, extrém melegben pedig megolvadhat.

    Kevés betonút Magyarországon: a betonutakat itt leginkább a repülőterek kifutópályái, gurulóútjai, valamint a magánterületeken lévő utak teszi ki. A betonutak építése nagy egyszeri befektetést igényel, amit nem minden építőipari cég és megrendelő vállal.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    Aszfalt vs beton 007

    Az USA-ban a szövetségi főutak és még a kisvárosok útjai is nagyrészt betonból készülnek. A betonutak aránya Kínában is eléri a 65%-ot, Németországban, Japánban, Norvégiában, Franciaországban és Ausztriában pedig 38-55% körül mozog.

    A betonutak előnyei az aszfaltozott utakkal szemben

    Az első betonutat 1893-ban építették az USA-ban (az aszfaltozott utak egyébként 20 évvel korábban jelentek meg széles körben). A tapasztalat sikeresnek bizonyult, ezért Európa hamarosan átvette a technológiát. Később Németországban elkezdődött a nagy sebességű, több sávos autópályák építése: a legrégebbi közülük már több mint 85 éve sikeresen üzemel.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    Aszfalt vs beton 006

    A betonutak használatának tapasztalatai azt mutatják, hogy bár egy kilométernyi burkolat önmagában kétszer drágább, mint az aszfalt, gyorsabban megtérül. A betonútnak csak minimális karbantartásra van szüksége, míg az aszfalton már pár év után kátyúzást kell végezni, ami a legjobb esetben is csak pár évre oldja meg a problémát. Ha a betonutat a szabályok szerint építik, azaz megfelelő anyagot és szakszerű alapozást alkalmaznak, 20-30 évig is eltarthat (a terheléstől függően). Németországban ismert, hogy a betonutak legalább 50 évig szolgálnak minimális karbantartás mellett, igaz, ott a klíma segít ebben.

    Aszfalt vs beton 005

    A tartósságon kívül a betonból készült autópályáknak van még egy előnyük: az autók sokkal kevesebb zajt csapnak rajtuk a kerekek és az útburkolat szilárdabb tapadása miatt. Úgy tartják, hogy még a tehergépkocsiknak is könnyebb betonon haladni: kevesebb benzint fogyasztanak, így a károsanyag-kibocsátás is csökken.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    Vannak-e hátrányai a betonutaknak?

    Az aszfalt gyorsan szárad: lefektetése után aznap üzembe helyezhető. A betonútnak viszont legalább négy napig „száradnia” kell terhelés nélkül. Kérdések merülnek fel a betonburkolat téli karbantartásával kapcsolatban is. A sóalapú keverékek nem alkalmasak: speciális, a jeget roncsoló, de a betont kímélő szerekre van szükség.

    Ha az aszfaltozott út alatt lévő közművek javításra szorulnak, a közüzemi szolgáltatók egyszerűen eltávolítanak egy pár négyzetméteres aszfaltfoltot, majd a munka befejezése után „betapasztják” a lyukat új aszfalttal. De ez a beton esetében nem lehetséges: túl drága lenne „lyukakat” fúrni és utána helyreállítani őket.

    Aszfalt vs beton 004

    Miért épül kevés betonút?

    A „jó áron” dolgozó, megbízhatatlan építőipari cégeknek jobban megéri az aszfaltot fektetni: még ha az alacsony minőségű anyagok és a képzetlen munkaerő miatt „be is süllyed”, mindig lehet „kátyúzást” végezni, újra lehívni a pénzt és jól keresni.

    Ezzel szemben egy rosszul épített betonutat nem lehet gyorsan javítani: nagy darabokat kell eltávolítani az úttestből és újakkal kell pótolni.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    Aszfalt vs beton 003

    Az USA-ban betonutak építéséhez főként többféle, meghatározott minőségű sovány betont használnak. Magyarországon azonban ebből a betonból keveset gyártanak: alacsony a rá a kereslet, ezért nem éri meg elindítani a gyártást. Ezenkívül ezt a betont vízzáró adalékokkal kell ellátni, esetenként pedig akár fagyálló adalékokkal is.

    De még ha a képzett munkások és a kiváló betonkeverék kérdését sikerülne is megoldani, akkor is speciális útépítő gépekre lenne szükség. A betonutak építéséhez szükséges gépek jóval drágábbak, mint a standard aszfaltburkolók.

    Aszfalt vs beton 002
    Aszfalt vs beton 001

    Összefoglalva tehát, az aszfalthoz képest a betonutak egy nagyon drága egyszeri beruházások, amik korszerű gyártási technológiát igényelnek.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Mi a reakciód?

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.