HIRDETÉS BEZÁRÁS
Érdekességek

6 fő különbség az amerikai és magyar szupermarketek között

Néhány dologban teljesen eltérnek.

    Az univerzális boltok és különféle marketek, plázák és egyéb bevásárlóközpontok Amerikából jöttek ide hozzánk. Útközben persze némileg átalakultak, így az amerikai szupermarketek néhány dologban különböznek a mieinktől.

    HIRDETÉS

    A Liked.hu-nál most utánajártunk, hogy melyek a legnagyobb különbségek az amerikai és magyar bevásárlóközpontok között. Íme:

    amerikai vs magyar boltok 007

    Önjáró bevásárlókocsik

    Tudtad például, hogy az Amerikai Egyesült Államokban, miután kimásztál az autód utasteréből, egy hatalmas bevásárlókosárral ellátott, elektronikus hajtású speciális kisautót nyergelhetsz meg – és azzal járhatod be a boltot?

    amerikai vs magyar boltok 006

    Meglepő módon, ezek a lehetőségek nem csak a több hektáros alapterületű, tízkilométeres polcrendszerrel rendelkező óriás hipermarketekben érhetők el, hanem a kisebb boltokban is, melyek mérete nem haladja meg a „CBA” vagy a „Spar” méretét.

    amerikai vs magyar boltok 005

    Ezt a szokatlan szállítóeszközt eredetileg a mozgássérültek kiszolgálására szánták, de nagyon hamar beleszerettek a kövér emberek is, akiknek a túlsúlya nem teszi lehetővé, hogy kellő kényelemmel és szabadsággal használják a saját lábukat. Természetesen senki sem tiltotta be ezt a dolgot – az amerikai megközelítés más. A korlátozások vagy az elektromos kisautók fizetőssé tétele helyett egyszerűen több kisautót vásároltak, hogy a vásárlók több időt töltsenek a boltban, és kényelmesen vásárolhassanak.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    Intelligens bevásárlókocsik

    Pár évvel ezelőtt hazánkban is megjelentek az elektronikus pénztárak. Odamegyünk, odatartjuk az árut a leolvasó-szkennerhez – és a végén már csak be kell pakolni mindent a táskába, majd bankkártyával fizetni.

    amerikai vs magyar boltok 004

    Az amerikaiak még tovább mentek: a bevásárlókocsikat több kamerával is felszerelték, melyek célja, hogy a kosárba került árut összehasonlítsák a bolt adatbázisában szereplő áruval. Ezenkívül a bevásárlókocsi szükség esetén mérlegel is – a vásárlónak csak a számítógépes algoritmusok helyességét kell ellenőriznie. Ha úgy dönt, hogy kiveszi az árut, a számítógépes rendszer automatikusan levonja annak árát az összköltségből. Ez nagyon kényelmes: egyrészt a vásárló azonnal tudja, mennyit kell fizetnie. Másrészt a bolti lopások gyakorlatilag lehetetlenné válnak.

    A fizetés közvetlenül itt történik, a fogantyún lévő terminálon keresztül. Kényelmes és gyors, sorban állás nélkül.

    Adók nélküli címkék:

    amerikai vs magyar boltok 003

    Az USA-ban az árcímkék nem tartalmazzák az értékesítési adót. Ennek oka, hogy az adó mértéke államonként, sőt néha megyénként vagy városonként is eltérő. Így a vásárlótérben látott ár és a végső számlán szereplő ár néhány százalékkal eltérhet. A napos Kaliforniában az értékesítési adó mértéke 7,25% és 10% között van, az árukategóriától függően. Illinoisban még ennél is magasabb, a luxuscikkekre, elektronikai cikkekre és számítógépekre a maximális adómérték 15%.

    Az élelmiszerek adómentesek, kivéve a készételeket és az italokat. Tehát a kóla vagy egy üveg whisky drágább lesz, mint amennyi az árcímkén szerepel (bizonyos államokban az alkoholra jövedéki adót is kivetnek).

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    Érmeváltó automaták:

    amerikai vs magyar boltok 008

    Minden amerikai háztartásban van egy üvegcsébe gyűjtött aprópénz. Ha ez megtelik, valaki elviszi a bevásárlóközpontba. De nem azért, hogy a kasszásokat aprópénzzel traktálja, hanem bedobja egy speciális automatába, amely papírpénzt ad cserébe. Az utóbbi időben olyan automaták is megjelentek, amik segítségével az aprópénz közvetlenül bankkártyákra vagy a csekkfüzethez kapcsolt számlákra tölthető.

    WC-k:

    amerikai vs magyar boltok 002

    Magyarországon nem meglepő, ha egy szupermarketben van WC – ritka az a bevásárlóközpont, ahol nem találunk mosdót a vásárlók számára. Azonban a kisebb, lakótelepi üzletekben ez a luxus nem elérhető – a mosdók nem szerepelnek a tervezésben, és drágák is: minden nem kereskedelmi terület vagy raktárhelyiség csak fölöslegesen növeli a költségeket.

    Az USA-ban ez másképp van, és még a apró üzletek is fel vannak szerelve legalább egy WC-vel. Gyakran kettővel (hölgyek és urak számára) vagy akár hárommal is – ez utóbbi a nembináris személyek számára, akik még nem döntötték el, hogy kik is ők valójában.

    HIRDETÉS
    HIRDETÉS
    HIRDETÉS

    Óriási csomagok:

    amerikai vs magyar boltok 001

    A magyarországi üzletekben egyre gyakrabban figyelhető meg az a tendencia, hogy a csomagolások mérete csökken: a liter helyett 950 vagy akár 875 millilitert kapunk. Ugyanez a helyzet a többi kiszereléssel is.

    Amerikában ez másképp van: a gyümölcslé vagy tej szabványos palackmérete egy gallon, ami majdnem négy liter. A majonézt nem dobozban, hanem literes műanyag- vagy akár üvegcsészékben árulják. A Coca-Colát vagy a sört pedig nem palackokban, hanem 4-6-8-12 darabos promóciós csomagokban vásárolják. Ugyanígy van ez a fűszerekkel, a tésztákkal, a fagylalttal (legtöbbször hatalmas vödrökben). Ugyanez a helyzet a többi élelmiszerrel is. Az óriási kiszerelések miatt nagyon gyakran nem sikerül a szavatossági időn belül elfogyasztaniuk az ételek és italokat, így az amerikai élelmiszerek akár 30%-a is a szemétben landol végül.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Mi a reakciód?

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!
  • Szia, guest

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVELÜNKRE,

hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

*heti egy e-mailt fogunk küldeni

Még több Liked.hu

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.