A Mercedes S-osztályban 20 éve bemutatkozott KeyLess-Go funkció ma már nem csak a prémium márkák kiváltsága, hanem számos olcsóbb modellben is megtalálható.
A gyártók sokáig hangoztatták, hogy ez a rendszer biztonságos a lopások ellen, de a KeyLess-Go rendszerrel felszerelt autók világszerte elszaporodó lopásai bebizonyították, hogy az autótolvajok erre a biztonsági rendszerre is találtak megoldást.
Míg a mérnökök újabb védelmi megoldásokon törik a fejüket, a leleményesebb autótulajdonosok egy egyszerű, de hatékony módszert találtak: a sima alufóliából készült tasakot. De hogyan is működik a kulcs nélküli rendszer, és miért hatásos ez az egyszerű alufólia védelem?
Így működik a kulcs nélküli rendszer
A KeyLess-Go (Advanced Key, Smart Entry) funkciónak köszönhetően elfelejtheted a kulcsok használatának kellemetlenségeit. Az ajtók kinyitásához és a motor beindításához elég, ha a kulcs a közeledben van, például a zsebedben vagy a táskádban.
Ezután csak meg kell érinteni az ajtókilincsen található gombot. Az autóban található elektronikus vezérlőegység (ECU) leolvassa az ajtóban lévő érzékelő jelét, és megkeresi a közelben lévő kulcsot. A kulcs rádiójelet bocsát ki, amelyet az ECU titkosított formában fogad.
Az első „találkozás” után az ECU egy második titkosított jelet küld, amire a kulcsnak egy újabb válasszal kell válaszolnia. A kétlépcsős azonosítás után az ECU engedélyezi az ajtók kinyitását és a motor beindítását.
Hogyan lopják el a kulcs nélküli autókat?
A bonyolult azonosítási rendszer ellenére az autótolvajok találtak módot a kulcs által kibocsátott rádiójel felerősítésére egy nagy teljesítményű jelerősítő segítségével. Ezzel a módszerrel akár több száz méteres távolságból is képesek fogadni a jelet. Tehát, ha a kulcsod a lakásban van, az autó pedig az udvaron, a tolvajok speciális eszközzel képesek távolról kinyitni az autót és beindítani a motort.
A lopás általában a következőképpen történik: az autótolvajok az áldozatra várnak a parkolóban. A tulajdonos bezárja az autót, és elmegy, például bevásárolni. Ekkor az egyik tolvaj a vevővel az autóhoz megy, a másik pedig a tulajdonos után megy a jelerősítővel.
Amikor az első tolvaj megérinti az ajtókilincset, az ECU leolvassa a kulcs jelét távolról, azt „gondolva”, hogy a kulcs a közelben van, és engedélyezi a hozzáférést. A tolvaj beül az autóba, és elhajt. Amint elég messzire kerül, az ECU „elveszíti” a kulcsot, és erről a műszerfalon megjelenő jelzéssel tájékoztat.
Az autó azonban nem áll le, mivel a gyártók kénytelenek voltak ezt a biztonsági rést fenntartani arra az esetre, ha például lemerülne a kulcsban az elem. Ez ugyanis nem ritka eset.
A jelerősítéses autólopás az utóbbi időben egyre népszerűbb lett az autótolvajok körében, mivel a jelerősítő ára a feketepiacon jelentősen lecsökkent.
Hogyan védekezhetsz a lopás ellen?
Jelenleg több módszer is létezik a kulcs nélküli autók lopása elleni védekezésre.
Az első, és talán a leghatékonyabb a rádiójeladó telepítése. Ez egy kiegészítő chip-adó, amelynek vevőjét az autó belsejébe szerelik.
A kulcs nélküli rendszertől eltérően a jeladó jelét nem lehet a kulcs rádiójelével együtt felerősíteni, és a KeyLess-Go feltörésével ellentétben a jeladó nélkül a motor néhány méterrel a jel elvesztése után leáll.
A második módszer egy speciális árnyékoló tok, amely megszakítja a rádiójelet. A tok használata esetén azonban elveszik a kulcs nélküli rendszer kényelme, hiszen ahhoz, hogy az autó megkapja a szükséges jelet, minden alkalommal ki kell venni a kulcsot a tokból.
Ide tartozik továbbá az interneten gyakran emlegetett trükk, vagyis a kulcs alufóliával történő árnyékolása is. A több rétegnyi fólia gátként működik a rádiójel átvitele ellen.
Bár a kulcs fóliával történő árnyékolása furcsa, sőt, kissé komikus módszernek tűnhet, a szakértők szerint meglehetősen hatásos. Ezért sok autótulajdonos használja.
Hogy melyik védelmi módszert választod, az természetesen rajtad múlik, de a legfontosabb, amit nem szabad elfelejtened, hogy az autótolvajok elleni védekezéshez komplex módon kell hozzáállni.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK