HIRDETÉS BEZÁRÁS

Miért kapcsolja ki sok autótulajdonos a Start/Stop rendszert, és miért rossz?

A "Start/Stop" rendszer egyre elterjedtebbé válik.

    HIRDETÉS

    Mostanra már a különböző gyártók olcsóbb autóiba is beszerelik. Ez nagyrészt a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak köszönhető, de messze nem minden sofőr kedveli a motor automatikus leállítási és indítási rendszerét. Nézzük meg, hogy mi a rossz benne, és mely érvek veszítették már érvényüket napjainkra.

    akkumulátor, Autótechnika, hibrid, költség, kopás, motor, önindító, StartStop, üzemanyag, vezetés

    A Start/Stop rendszer első változatai körülbelül 40 évvel ezelőtt jelentek meg. Akkoriban ez egy bonyolult mechanikus szerkezet volt, amely jelentősen megbonyolította az autót és növelte annak költségét. A fékek, a fedélzeti elektronika és más rendszerek működését leállított motor mellett további mechanizmusok biztosították, ezért a megoldás nem vált tömegessé.

    Ennek ellenére a gyártók továbbra is próbálták fejleszteni a „Start/Stop” rendszert, és mára sokkal elterjedtebbé vált. Közlekedési lámpánál, dugóban stb. történő megálláskor automatikusan leállítja a motort. A motor újraindításához a sofőrnek elegendő felengednie a fékpedált. Ez a rendszer messze nem nyerte el minden sofőr tetszését, és ennek az álláspontnak megvannak a maga érvei.

    akkumulátor, Autótechnika, hibrid, költség, kopás, motor, önindító, StartStop, üzemanyag, vezetés
    HIRDETÉS

    A Start/Stop rendszerrel felszerelt autó ára kezdetben érezhetően magasabb volt. Ez a speciális, megnövelt élettartamú akkumulátor, valamint erősebb generátor és önindító beszerelésének szükségességével függ össze.

    Manapság a „Start/Stop” rendszert egyre gyakrabban kapcsolják össze a „mild” hibrid technológiával, amely biztosítja az elektronikus rendszerek működését leállított belső égésű motor mellett.

    akkumulátor, Autótechnika, hibrid, költség, kopás, motor, önindító, StartStop, üzemanyag, vezetés

    A motor folyamatos be- és kikapcsolása óhatatlanul befolyásolja az önindító élettartamát. Figyelembe véve annak megerősített kialakítását, Start/Stop rendszer nélkül az alkatrész szinte örök életűnek mondható. Sok autós kikapcsolja ezt a funkciót, hogy minél tovább megőrizze az önindítót.

    A generátort és az akkumulátort kisebb mértékben éri többletkopás. A speciális akkumulátort direkt nagy számú indításra tervezték. Azonban, mint más akkumulátorok, ez is ki van téve a természetes elhasználódásnak, különösen a mélykisülések miatt. A jövőben tehát az autótulajdonosnak mindenképpen egy jelentős összeget kell majd költenie ennek a felturbózott akkumulátornak a cseréjére.

    akkumulátor, Autótechnika, hibrid, költség, kopás, motor, önindító, StartStop, üzemanyag, vezetés
    HIRDETÉS

    Sok sofőr a motor fokozott kopása miatt tart a Start/Stop rendszertől. Általános vélekedés szerint minden egyes indítás további terhelést jelent a motornak. Azonban mára ez nagyrészt elvesztette aktualitását.

    A Start/Stop rendszer csak bemelegedett motor és elegendő akkumulátortöltöttség esetén működik. Ilyenkor az olaj már megfelelő viszkozitású és minden súrlódó felületen jelen van, ezért – a hidegindítással ellentétben – nem okoz további kopást.

    A bekapcsolt Start/Stop rendszer óhatatlanul befolyásolja az autó dinamikáját. A hirtelen álló helyzetből történő elindulást lassítja a motorindítás szükségessége. A rendszer sajátosságaitól függően ez 0,08 és 0,3 másodperc közötti időt vesz igénybe. A késlekedés érezhető, ezért az aktív vezetési stílus kedvelői inkább megszabadulnak ettől a funkciótól.

    akkumulátor, Autótechnika, hibrid, költség, kopás, motor, önindító, StartStop, üzemanyag, vezetés

    A Start/Stop rendszer kikapcsolása egy olyan döntés, amelyet minden autótulajdonos maga hoz meg. Figyelembe kell venni, hogy ez a funkció egyrészt lehetővé teszi körülbelül 5% üzemanyag megtakarítását, másrészt viszont hosszú távon további költségeket okozhat.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni