„Az autópályán haladva időnként érdemes „kiégetni” a motort maximális fordulatszámon és nagy sebességgel haladva. Ez a művelet megszünteti az ingadozó alapjáratot, növeli a motor teljesítményét, és könnyebb hidegindítást biztosít. Még az üzemanyag-fogyasztás is csökken.”
Valóban igaz ez? És hogyan tisztíthatod meg a motort anélkül, hogy gyorshajtás miatt büntetést kapnál érte? Nézzük meg közelebbről.
Megjegyzés: a benzinmotor főtengelyének fordulatszám-tartománya körülbelül 650-6500 ford./perc, míg a dízelmotoré 600-4500 ford./perc.

Miért veszélyes állandóan alacsony fordulatszámon autózni?
A modern automata sebességváltók lehetővé teszik, hogy a motor alacsony fordulatszámon, nagy terhelés mellett működjön. A manuális váltós autók vezetői is igyekeznek elkerülni a magas fordulatszámot, mert úgy gondolják, hogy attól gyorsabban elkopik a motor.
A manuális váltós autók tulajdonosai ezért igyekeznek minél hamarabb felváltani, míg az automata váltós autók tulajdonosai kerülik a hirtelen gázadást. A CVT-váltós autók vezetői pedig minden sebességnél igyekeznek a főtengely fordulatszámát 2000 ford./perc alatt tartani.
Ezek a műveletek azonban nem hosszabbítják meg a motor élettartamát. Ilyen üzemmód mellett ugyanis a forgattyús hajtórúd mechanizmus (hajtókar) alkatrészei fokozott terhelésnek vannak kitéve. A dugattyúk nyomása a hengerfalakon megnő. Emellett figyelembe kell venni az olajszivattyú alacsony fordulatszám melletti alacsony teljesítményét is.

Ennek eredményeként a dugattyúk és a forgattyústengely csapágyain lévő súrlódásgátló réteg gyorsan elkopik. Ezután a dugattyúk lötyögni kezdenek a hengerekben, ami előbb-utóbb a motor nagyszervizelését teszi majd szükségessé.
Kiderült tehát, hogy ha meg akarod hosszabbítani a motor élettartamát, akkor néha tényleg érdemes egy kicsit „meghajtani” a motort. A rendszeres, magas fordulatszámon történő működés elősegíti a gyújtógyertyák és az égésterek kokszosodásának megszüntetését.
A nagy mennyiségű kipufogógáz, amely csak a motor magas fordulatszámánál keletkezik, szintén biztosítja a rendszer alkatrészeinek tisztítását. Egyébként a „nyugdíjas” vezetési stílus a turbófeltöltéses autóknál azért is rossz, mert a szabályozó fúvóka és a megkerülő szelep alacsony motorfordulatszámnál nem üzemel. Emiatt pedig ezek az alkatrészek idővel elveszítik a mozgékonyságukat.

Télen a motort gyakran hidegen használják, ami tovább súlyosbítja a helyzetet. A motor forgattyúházában ugyanis kondenzvíz képződik. Ez összekeveredik a motorolajjal, és emiatt az olaj veszít a kenőképességéből. Emiatt télen a motoroknak a bemelegedés után főleg „kiégetésre” van szükségük a felesleges nedvesség elpárologtatásához. Ezt azonban érdemes inkább az enyhébb napokon megtenni. (nem a legnagyobb mínuszokban)

Tényleg hasznos lehet tehát a motort időnként magas fordulatszámon járatni?
A válasz igen. De nem elég csak úgy üresben odalépni neki, amikor a motor minimális terhelésnek van kitéve. Magát a motort és a segédberendezéseket ugyanis a mérnökök úgy tervezték, hogy ez a folyamat csak természetes körülmények között menjen végbe. A „kiégetéshez” tehát ki kell menni az autópályára.
Hogyan gyorsítsd fel helyesen a motort?
Válassz egy száraz, derűs napot, és menj ki egy egyenes, többsávos autópályára, vagy még jobb, egy autóútra, ahol a megengedett sebesség 110 km/h. Ezután 30 percig, de inkább egy órán át 5000 ford./perc motorfordulatszámot kell tartani. Ezt körülbelül 100 km/h sebességgel teheted meg, értelemszerűen nem a legmagasabb fokozatban.
Az automata váltós autóknál manuális váltási módot kell választani. Ne félj: az elektronika nem engedi, hogy a fordulatszámmérő mutatója a piros tartományba kerüljön. Ennek megfelelően a sebességváltó és a motor sem fog sérülni.
Hasonlóképpen kell eljárni a CVT-váltóval is. A választókart manuális „sebességfokozat”-vezérlés módba kell állítani. Ezután válaszd ki azt a fokozatot, amelynél a motor 5000 ford./perc fordulatszámot tart amikor az autó sebessége körülbelül 100 km/h. Fel kell készülnöd rá, hogy a motor „kiégetése” közben jelentősen megnövekedhet az üzemanyagfogyasztás. De a motor átöblítése és tisztítása kétségkívül megér ennyit.

Következtetések
A motor magas fordulatszámmal történő tisztításának mítoszában van némi igazság. Néha hasznos lehet. Kb. 2-3 ezer kilométerenként érdemes megismételni. És fontos, hogy terhelés alatt (autópályán) tegyük.
Ha a mindennapi autózás során nem szereted az alacsony fordulatszámot, és általában akkor váltasz, amikor a motor 3500-4000 ford./percre pörög fel, akkor ezek a tanácsok nem neked szólnak. Te alapból sem engeded, hogy a motor „berozsdásodjon”.
Vagyis ezek a tanácsok leginkább a takarékos vezetési stílus híveinek hasznosak.
Sajnos lehetetlen megállapítani, hogy a rendszeres „kiégetések” miatt mennyivel nőtt meg a motorod valódi élettartama, hiszen ehhez tudni kéne, hogy meddig bírta volna „kiégetések” nélkül. A motor átöblítésének és tisztításának előnyeit azonban azonnal érezheted. Az ilyen kiégetéseket körülbelül 30 ezer kilométer futásteljesítmény után érdemes elkezdeni, ennél újabb autók esetében értelemszerűen fölösleges.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK