- tartály;
- fűtőelemekkel ellátott csövek;
- befecskendező fúvóka;
- vezérlőegység;
- szivattyúk.
Sok sofőr észrevette már a benzinkutakon az AdBlue nevű szokatlan terméket. Nagy kannákban árulják, vagy akár külön kútoszlopa is van, a többi üzemanyag mellett. Nézzük meg, milyen autókban lehet szükség AdBlue-ra, és milyen előnyökkel jár a használata.
A 2000-es évek eleje óta a belső égésű motorok kipufogórendszere számos változáson ment keresztül. Ebben aktív szerepet játszottak az új, egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások. Ezek arra kényszerítették a mérnököket, hogy új megoldásokat keressenek a károsanyag-kibocsátás csökkentésére. Az egyik ilyen a speciális kipufogófolyadék alkalmazása dízelüzemű autókban.
Az AdBlue egy reagens folyadék. A keverék fő összetevője a demineralizált víz, amely a termék össztömegének kétharmadát teszi ki. A fennmaradó 33% a nagy tisztaságú karbamid. A hamisított és gyenge minőségű AdBlue folyadékokban a víz koncentrációja lényegesen alacsonyabb, és a használatuk meghibásodásokhoz vezet.
A rendszer a következő részekből áll:
A dízelmotor kipufogógázait először a DPF-szűrő (koromszűrő) tisztítja meg. A következő lépésben AdBlue folyadékot fecskendeznek be. A gázok magas hőmérséklete miatt a karbamid azonnal ammóniára és izociánsavra bomlik. Ezután az autó katalizátorába kerülnek. A keletkezett ammónia lehetővé teszi a káros nitrogén-oxidok nitrogénre és vízgőzre bontását. Az izociánsav bomlása során szén-dioxid is keletkezik.
A folyadék ára nem túl magas, fogyasztása pedig az üzemanyag-fogyasztás körülbelül 5%-át teszi ki. Ha nincs AdBlue a tartályban, a vezérlőegység hibát jelez. A sofőrnek ilyenkor csak néhány indítási kísérlete marad (általában hat). Ez alatt kell elmennie és AdBlue folyadékot vásárolnia, különben a motor beindítása blokkolódik.
Összességében a rendszer egyszerű és hatékony a káros anyagok semlegesítése szempontjából, de a gyakorlatban nyilvánvalóan vannak hátrányai. A rossz minőségű dízel üzemanyag használata a befecskendező fúvóka szennyeződéséhez és meghibásodásához vezet.
Az AdBlue fagyáspontja körülbelül -11°C, ezért a hideg téli napokon aktívan működik a fűtési rendszer. Sok autótulajdonos már 100.000 kilométer megtétele után problémákkal szembesül a rendszer alkatrészeinek működésében.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK