HIRDETÉS BEZÁRÁS

Lehet azonnal habot nyomni egy koszos autóra az autómosóban: vagy először le kell öblíteni vízzel?

Gyakori helyzet az autómosóban, ráadásul nem számít, hogy önkiszolgáló vagy hagyományos.

    HIRDETÉS

    Beáll egy nagyon koszos autó, és a tulajdonos azonnal habbal fújja le, vagyis nem öblíti le vízzel. Ez így helyes? Lehet ezt egyáltalán csinálni? Vagy először le kellene öblíteni vízzel, és csak azután felvinni a habot a karosszériára? Nem káros ez a fényezésre? Beszéljünk erről részletesen, már csak azért is, mert van miről beszélni.

    autóápolás, autómosás, autómosás előöblítés, autómosás habbal, autómosás nyáron, autómosás télen, autómosási tippek, autómosó, fényezésvédelem, önkiszolgáló autómosó

    Egyébként ez a téma nem olyan egyszerű, mint amilyennek első pillantásra tűnik. Három helyzetet kell megvizsgálnunk – egy nagyon koszos autót télen, egy ugyanolyan koszosat nyáron, és egy olyan autó karosszériáját, amely védőbevonattal van ellátva (például „karbonfóliával”). Kezdjük a legbonyolultabb esettel.

    Koszos autó – télen

    Mielőtt azon gondolkodnánk, hogy azonnal habot vigyünk fel a koszos karosszériára vagy sem, nézzük meg, mit írnak az interneten.

    • Azonnal habot viszek fel a koszos karosszériára (még akkor is, ha nagyon koszos), így a hab jobban megtapad, feloldja a koszt. És utána könnyebb lemosni.
    • Nem látok semmi különbséget az öblítéssel vagy anélkül. Az autó így is, úgy is tiszta lesz. Ezért azonnal habot viszek fel.
    • A habot csak azért viszem fel azonnal, mert így pénzt spórolok az „önkiszolgáló mosónál”. És amúgy is taxis vagyok, leszarom az autó karosszériáját.

    Ezek a leggyakoribb állítások. De vajon igazuk van? A hab gyártói határozottan nem értenek egyet velük!

    Sok habgyártót megnéztem, és mindegyikük weboldalán van egy ilyen figyelmeztetés: hogy az autómosás előtt le kell mosni a felső réteg koszt. Vagyis le kell öblíteni az autót. Különösen fontos ezt megtenni télen!

    A gyártók szerint a hab egy nagyon aktív összetétel (sok aktív vegyi anyagot tartalmaz, amelyek meghatározott arányban vannak jelen).

    autóápolás, autómosás, autómosás előöblítés, autómosás habbal, autómosás nyáron, autómosás télen, autómosási tippek, autómosó, fényezésvédelem, önkiszolgáló autómosó

    De a városok útjain, különösen télen (ezt hangsúlyozom), nagyon sok olyan vegyi anyag van, amelyek a jég, a hó és más dolgok elleni küzdelemre szolgálnak. A legártalmatlanabb a só és a homok, de a fővárosokban vannak „keményebb” összetevők is.

    HIRDETÉS

    Ezek a vegyi anyagok „körülveszik” az autódat, egyszerűbben fogalmazva megtapadnak a koszon, majd odaszáradnak.

    Aztán megérkezel az önkiszolgáló autómosóba, és elkezded felvinni ezt az aktív habot! A hab pedig reakcióba lép a karosszérián lévő reagensekkel. És hogy végső soron mit alkotnak, azt senki sem tudja. Éppen ezért a gyártók biztosítják magukat, és azt mondják: először le kell öblíteni az autót, és csak azután felvinni a habot.

    Hiszen télen még hó és jég is lehet a karosszérián – vízzel pedig azt is könnyen le lehet mosni a hab felvitele előtt.

    autóápolás, autómosás, autómosás előöblítés, autómosás habbal, autómosás nyáron, autómosás télen, autómosási tippek, autómosó, fényezésvédelem, önkiszolgáló autómosó

    Érthető, hogy ilyen mosásoknál semmi komoly nem fog történni (a festék nem fog foltosodni). De 3-5 év múlva a karosszéria lakkja már nem lesz olyan fényes, akár a krómozott alkatrészek is elkezdhetnek hámlani stb.

    Érdemes tehát a téli időszakban először lemosni a koszt, és csak azután felvinni a habot.

    Nyáron azonnal fel lehet vinni a habot.

    Mint látható, nyáron nincsenek reagensek, tehát elvileg azonnal lehet habot fújni a karosszériára. De a vegyipari gyártók itt is azt javasolják, hogy először öblítsd le az autót vízzel.

    Ez esetben minden a hőmérséklettől függ. Nyáron az autó karosszériája, még ha fehér is, könnyen felmelegedhet +30, +40, +50 fokra. Ahogy a fényezőműhely mesterei mondják, a karosszéria lakkja ilyenkor hajlékonyabbá válik. Íme egy fehér autó nyáron egy hőkamerán keresztül.

    autóápolás, autómosás, autómosás előöblítés, autómosás habbal, autómosás nyáron, autómosás télen, autómosási tippek, autómosó, fényezésvédelem, önkiszolgáló autómosó
    HIRDETÉS

    A hab ilyenkor sokkal erősebben hat a fényezésre! Ezért a lakk lehűtéséhez egyszerűen csak le kell spriccelni vízzel, magyarán mondva le kell öblíteni az autót.

    Ezután a hideg karosszériára már bátran felvihetjük a habot és lemoshatjuk az autót.

    Ugyanez a helyzet a karosszérián lévő védőfóliákkal. Előfordul, hogy lefóliázzák a fényszórókat, vagy kavicsfelverődés elleni csíkokat raknak a motorháztetőre és a tetőre. Az egész karosszériát is be lehet fóliázni, de ez finoman szólva is drága.

    autóápolás, autómosás, autómosás előöblítés, autómosás habbal, autómosás nyáron, autómosás télen, autómosási tippek, autómosó, fényezésvédelem, önkiszolgáló autómosó

    Szóval a fólia, akárcsak a karosszéria, felmelegszik és megpuhul. Ha azonnal habbal fújod le az autót, az negatívan hathat a fóliára. Egy-két év múlva bepárásodhat vagy besárgulhat, repedések is keletkezhetnek rajta. Aztán ki kell cserélni. De ha először lemosod az autót vízzel, a fólia, akárcsak a karosszéria, lehűl, és jobban fel lesz készülve a hab vegyi anyagaira és a további mosásnak.

    Egy másik tévhit, amiben sokan hisznek, hogy a vastag kosz jól megtartja a habot, ezért nem kell leöblíteni az autót.

    autóápolás, autómosás, autómosás előöblítés, autómosás habbal, autómosás nyáron, autómosás télen, autómosási tippek, autómosó, fényezésvédelem, önkiszolgáló autómosó
    HIRDETÉS

    Számos kísérletet végeztek, amelyek bizonyítják, hogy ha először leöblíted az autót vízzel, majd felviszed a habot, a karosszéria tisztább lesz, mintha azonnal habot vinnél fel a koszos karosszériára, és csak utána mosnád le vízzel.

    Igen, ha először leöblíted a karosszériát vízzel, az „csúszósabb” lesz, ha így lehet fogalmazni. De a hab nem víz, így még nedves felületen is jól megtapad, ráadásul az öblítéssel már eltávolítasz egy réteg koszt, így a hab a mélyebb rétegekkel is érintkezhet.

    Még ha a nedves autón a hab egy kicsit gyorsabban is folyik le, a különbség nem nagyságrendekben, hanem másodpercekben mérhető. A hatását a koszon így is, úgy is kifejti.

    autóápolás, autómosás, autómosás előöblítés, autómosás habbal, autómosás nyáron, autómosás télen, autómosási tippek, autómosó, fényezésvédelem, önkiszolgáló autómosó

    Éppen ezért a fizetős, nem önkiszolgáló autómosókban – ahol mások mossák le az autódat – a legelső lépés a karosszéria alapos lemosása sima vízzel, és csak azután viszik fel a habot. Mindez azért van, mert ezt írják elő a vegyi anyagok gyártói, és a legtöbb autómosó a szabályok szerint működik, nem akarnak problémákat az ügyfelekkel.

    És te hogyan szoktad mosni az autód? Írd meg hozzászólásban!

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni