- Azonnal habot viszek fel a koszos karosszériára (még akkor is, ha nagyon koszos), így a hab jobban megtapad, feloldja a koszt. És utána könnyebb lemosni.
- Nem látok semmi különbséget az öblítéssel vagy anélkül. Az autó így is, úgy is tiszta lesz. Ezért azonnal habot viszek fel.
- A habot csak azért viszem fel azonnal, mert így pénzt spórolok az „önkiszolgáló mosónál”. És amúgy is taxis vagyok, leszarom az autó karosszériáját.
Beáll egy nagyon koszos autó, és a tulajdonos azonnal habbal fújja le, vagyis nem öblíti le vízzel. Ez így helyes? Lehet ezt egyáltalán csinálni? Vagy először le kellene öblíteni vízzel, és csak azután felvinni a habot a karosszériára? Nem káros ez a fényezésre? Beszéljünk erről részletesen, már csak azért is, mert van miről beszélni.

Egyébként ez a téma nem olyan egyszerű, mint amilyennek első pillantásra tűnik. Három helyzetet kell megvizsgálnunk – egy nagyon koszos autót télen, egy ugyanolyan koszosat nyáron, és egy olyan autó karosszériáját, amely védőbevonattal van ellátva (például „karbonfóliával”). Kezdjük a legbonyolultabb esettel.
Koszos autó – télen
Mielőtt azon gondolkodnánk, hogy azonnal habot vigyünk fel a koszos karosszériára vagy sem, nézzük meg, mit írnak az interneten.
Ezek a leggyakoribb állítások. De vajon igazuk van? A hab gyártói határozottan nem értenek egyet velük!
Sok habgyártót megnéztem, és mindegyikük weboldalán van egy ilyen figyelmeztetés: hogy az autómosás előtt le kell mosni a felső réteg koszt. Vagyis le kell öblíteni az autót. Különösen fontos ezt megtenni télen!
A gyártók szerint a hab egy nagyon aktív összetétel (sok aktív vegyi anyagot tartalmaz, amelyek meghatározott arányban vannak jelen).

De a városok útjain, különösen télen (ezt hangsúlyozom), nagyon sok olyan vegyi anyag van, amelyek a jég, a hó és más dolgok elleni küzdelemre szolgálnak. A legártalmatlanabb a só és a homok, de a fővárosokban vannak „keményebb” összetevők is.
Ezek a vegyi anyagok „körülveszik” az autódat, egyszerűbben fogalmazva megtapadnak a koszon, majd odaszáradnak.
Aztán megérkezel az önkiszolgáló autómosóba, és elkezded felvinni ezt az aktív habot! A hab pedig reakcióba lép a karosszérián lévő reagensekkel. És hogy végső soron mit alkotnak, azt senki sem tudja. Éppen ezért a gyártók biztosítják magukat, és azt mondják: először le kell öblíteni az autót, és csak azután felvinni a habot.
Hiszen télen még hó és jég is lehet a karosszérián – vízzel pedig azt is könnyen le lehet mosni a hab felvitele előtt.

Érthető, hogy ilyen mosásoknál semmi komoly nem fog történni (a festék nem fog foltosodni). De 3-5 év múlva a karosszéria lakkja már nem lesz olyan fényes, akár a krómozott alkatrészek is elkezdhetnek hámlani stb.
Érdemes tehát a téli időszakban először lemosni a koszt, és csak azután felvinni a habot.
Nyáron azonnal fel lehet vinni a habot.
Mint látható, nyáron nincsenek reagensek, tehát elvileg azonnal lehet habot fújni a karosszériára. De a vegyipari gyártók itt is azt javasolják, hogy először öblítsd le az autót vízzel.
Ez esetben minden a hőmérséklettől függ. Nyáron az autó karosszériája, még ha fehér is, könnyen felmelegedhet +30, +40, +50 fokra. Ahogy a fényezőműhely mesterei mondják, a karosszéria lakkja ilyenkor hajlékonyabbá válik. Íme egy fehér autó nyáron egy hőkamerán keresztül.

A hab ilyenkor sokkal erősebben hat a fényezésre! Ezért a lakk lehűtéséhez egyszerűen csak le kell spriccelni vízzel, magyarán mondva le kell öblíteni az autót.
Ezután a hideg karosszériára már bátran felvihetjük a habot és lemoshatjuk az autót.
Ugyanez a helyzet a karosszérián lévő védőfóliákkal. Előfordul, hogy lefóliázzák a fényszórókat, vagy kavicsfelverődés elleni csíkokat raknak a motorháztetőre és a tetőre. Az egész karosszériát is be lehet fóliázni, de ez finoman szólva is drága.

Szóval a fólia, akárcsak a karosszéria, felmelegszik és megpuhul. Ha azonnal habbal fújod le az autót, az negatívan hathat a fóliára. Egy-két év múlva bepárásodhat vagy besárgulhat, repedések is keletkezhetnek rajta. Aztán ki kell cserélni. De ha először lemosod az autót vízzel, a fólia, akárcsak a karosszéria, lehűl, és jobban fel lesz készülve a hab vegyi anyagaira és a további mosásnak.
Egy másik tévhit, amiben sokan hisznek, hogy a vastag kosz jól megtartja a habot, ezért nem kell leöblíteni az autót.

Számos kísérletet végeztek, amelyek bizonyítják, hogy ha először leöblíted az autót vízzel, majd felviszed a habot, a karosszéria tisztább lesz, mintha azonnal habot vinnél fel a koszos karosszériára, és csak utána mosnád le vízzel.
Igen, ha először leöblíted a karosszériát vízzel, az „csúszósabb” lesz, ha így lehet fogalmazni. De a hab nem víz, így még nedves felületen is jól megtapad, ráadásul az öblítéssel már eltávolítasz egy réteg koszt, így a hab a mélyebb rétegekkel is érintkezhet.
Még ha a nedves autón a hab egy kicsit gyorsabban is folyik le, a különbség nem nagyságrendekben, hanem másodpercekben mérhető. A hatását a koszon így is, úgy is kifejti.

Éppen ezért a fizetős, nem önkiszolgáló autómosókban – ahol mások mossák le az autódat – a legelső lépés a karosszéria alapos lemosása sima vízzel, és csak azután viszik fel a habot. Mindez azért van, mert ezt írják elő a vegyi anyagok gyártói, és a legtöbb autómosó a szabályok szerint működik, nem akarnak problémákat az ügyfelekkel.
És te hogyan szoktad mosni az autód? Írd meg hozzászólásban!
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK