A lehetőségeket végtelenül lehetne sorolni: itt van a fékrendszer bármely elemének banális kopása, a csikorgás megjelenését befolyásolják az üzemi körülmények, a vezetési stílus, és ami fontos, az alkatrészek minősége, ami időről időre egyre rosszabb.
Így aztán előfordul, hogy bár a fékeket látszólag teljesen leszervizelték, új alkatrészeket tettek be, de valamilyen nyikorgás vagy csikorgás ugyanúgy megmarad, ahogy volt.
Nemrég ismerősök fordultak hozzám segítségért, akik már jókora összeget költöttek a márkaszerviz látogatására azzal a kéréssel, hogy szüntessék meg a kerekek felől érkező kellemetlen hangot.

Az autójuk 2018-as évjáratú, és a 60 000 km-es futásteljesítmény alatt kizárólag márkaszervizben tartották karban.
Az események rövidített kronológiája nagyjából így néz ki:
Elérkezett a következő fékbetétcsere ideje (a márkaszerviz szerint), ami után ki is cserélték őket. Majd pár ezer kilométer múlva megjelent az a bizonyos nyikorgás és csikorgás.
Látogatás a márkaszervizben – „a fékbetétek hibásak, cserélni kell”. Megcsinálták, az új fékbetétekkel az autó hosszabb útra indult, amely során a csikorgás egyre jobban és jobban zavaróvá vált.
És újra – fékbetétcsere. A márkaszervizesek bizonyára ujjongtak – hiszen minden alkalommal legombolhattak egy szép kis összeget az ismerősömékről.
Végül az autó új fékbetétekkel és, ahogy a márkaszerviz állítja, „teljesen hibátlan fékrendszerrel” került hozzám.

Nem kellett sokáig találgatnom, mi lehet az oka.
A kerék levétele után nyilvánvalóvá vált, hogy a féktárcsák kritikusan elkoptak. A kopás mértéke meghaladta az 5 mm-t, mindkét oldalról körülbelül 2,5 mm-t „ettek meg” a fékbetétek 60 000 km alatt.

Furcsa, hogy a márkaszerviz nem kezdett el foglalkozni a fékcsikorgás okával, még csak nem is javasolták a féktárcsák cseréjét, pedig azok már jelentősen elkoptak.
Minden egyes látogatás alkalmával a szerelők széttárták a karjukat ezekkel a szavakkal: „Minden rendben van, csak a fékbetéteket kell kicserélni.”
De akkor honnan jön az állandó csikorgás?
Nézzük meg, egyúttal azt is, mennyire jól végzi a márkaszerviz a „minőségi karbantartást” és a hibaelhárítást.
Megrendeltem: egy garnitúra új féktárcsát és fékbetétet, és nekiláttam a cserének.
Azonnal szembetűnő a fékbetétek állapota – a súrlódó betét azon részén, ahol a féktárcsa külső peremével érintkezik, ilyen kopás látható.

Nyilvánvaló, hogy ezt a nyomot az a bizonyos, a féktárcsán kialakult kopott perem hagyta. És pontosan ez az apróság késztette a fékbetétet arra, hogy még a legenyhébb fékezésnél is folyamatosan nyikorogjon és sípoljon.
A régi tárcsákat nem kis erőfeszítéssel sikerült leszedni, elvégre 5 évig senki sem nyúlt hozzájuk. Az egyetlen kenőanyag, ami itt bőségesen jelen volt, az a rézpaszta. Ezzel volt bekenve a keréktárcsa és a féktárcsa minden érintkezési felülete.

Viszont a féknyergek vezetőcsapjait mintha senki sem érintette volna.
Egy csepp kenőanyagot sem találtam rajtuk, pedig az előző fékbetétcsere nem több mint 2 hónapja történt.

Így néz ki a „minőségi márkaszerviz-szolgáltatás”, amiért sok friss autó tulajdonosa verseng és hajlandó többet fizetni, ahelyett, hogy a hagyományos szervizekbe látogatna.
Természetesen mindezt megtisztítottam és speciális kenőanyaggal kentem be.

Beszerelés előtt minden alkatrészt alaposan megtisztítottam a rozsdától és a fékportól, továbbá a féknyergeket védőbevonattal láttam el, így a látvány is sokkal kellemesebb.
Hasonló eljárást a szervizben még csak fel sem ajánlanak.

A néhány szervizlátogatás kisebb vagyont vett ki a családi kasszából. Mindezt azért, hogy a fékeket karbantartsák és elfelejtsék a bosszantó csikorgást az autó mozgása közben.
Érdekes, mennyibe került volna a tárcsacsere a márkaszervizben?
Az alkatrészek nekem kb. 50 ezer forintba kerültek a munkadíj nélkül, de valami azt súgja, hogy a márkaszerviz ára ennek többszöröse lett volna.

Én viszont mindössze körülbelül 1,5 órát töltöttem vele, beleszámítva az olyan kiegészítő műveleteket, mint az alkatrészek tisztítása a szennyeződésektől, valamint a féknyergek és kengyelek festése.
Ahogy mondani szokás, ha jót akarsz, csináld magad. Én személy szerint nem tudok hanyagul hozzáállni ahhoz a dologhoz, amibe belefogtam, ezért mindent úgy csinálok, mintha „magamnak” csinálnám.

Az eredmény: az autó hibátlan, nincs többé semmiféle csikorgás és nyikorgás, ahogy ennek a Renault-nak a tulajdonosainak sincs kedve legközelebb a márkaszervizbe menni a következő időszakos karbantartásra.
Nagyon sajnálatos, hogy sok márkaszerviz az autótulajdonosok műszaki ismereteinek hiányát kihasználva megpróbál mindent a véletlenre bízni, és „összecsapni” a munkát.
Te bízol a márkaszervizekben? Hol szereted szervizelni az autódat? Mondd el hozzászólásban.
A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK