HIRDETÉS BEZÁRÁS

Honnan tudja az automata sebességváltó, hogy mikor kell váltani?

Az automata sebességváltó egy rendkívül kényelmes dolog.

    Az automata váltó legfőbb „trükkje”, hogy a megfelelő sebességfokozatot a vezető beavatkozása nélkül választja ki. És itt jön a legfőbb kérdés…

    Honnan tudja az automata váltó, hogy mikor kell váltania?

    HIRDETÉS
    autó karbantartás, autó sebességváltó, automata sebességváltó, automata váltó, automata váltó hibák, automata váltó működése, hidraulikus tengelykapcsoló, nyomatékváltó, sebességváltás, váltás
    Mikor kell váltani???

    Kézi váltó esetén a vezető a váltáskor a fordulatszámmérő adataira és a mozgás dinamikájára, valamint a közlekedési helyzetre támaszkodik. Sőt, mindenféle műszer nélkül is egy tapasztalt vezető már érzi, hogy mikor és melyik sebességfokozat lesz jó a haladáshoz. Ez szó szerint hallható a motor működéséből.

    Az, hogy az automata váltó egy adott pillanatban hogyan és miért vált, a váltó szerkezetétől és működési elvétől függ. Az automata váltók közé sorolható a robotváltó, a CVT-váltó és a klasszikus bolygóműves váltó. Nézzük meg, hogyan vált a bolygóműves.

    autó karbantartás, autó sebességváltó, automata sebességváltó, automata váltó, automata váltó hibák, automata váltó működése, hidraulikus tengelykapcsoló, nyomatékváltó, sebességváltás, váltás
    Biztosítja a motor és a váltó közötti zökkenőmentes kapcsolatot, ami lehetővé teszi a sebességváltást. Ez merev kapcsolat esetén lehetetlen lenne.

    Itt érdemes megjegyezni, hogy az általános logika mindig nagyjából ugyanaz lesz (minden szerkezetben lesz egy sor érzékelő és vezérlő mechanika). Kivéve talán a CVT-váltót, amely a centrifugális erőnek köszönhetően működik. De akkor a többi rendszer honnan tudja, mikor kell váltani?

    A klasszikus váltó szerkezete nagyon bonyolult. Nyomatékváltóból, hidraulikus tengelykapcsolóból, bolygóműves áttételekből, tengelykapcsolókból és érzékelőkből áll.

    autó karbantartás, autó sebességváltó, automata sebességváltó, automata váltó, automata váltó hibák, automata váltó működése, hidraulikus tengelykapcsoló, nyomatékváltó, sebességváltás, váltás
    Egy 10 sebességes automata váltó belseje.

    A nyomatékváltó köti össze a motort a hajtáslánccal, és hidraulikus tengelykapcsoló segítségével biztosítja a zökkenőmentes erőátvitelt. Amikor a motor forog, a hidraulikus tengelykapcsoló átadja a forgást a hajtáslánc bemenőtengelyére, elindítva a sebességváltási folyamatot.

    Az egyik legfontosabb tényező, amely meghatározza, hogy az automata váltó mikor vált, az autó sebessége.

    autó karbantartás, autó sebességváltó, automata sebességváltó, automata váltó, automata váltó hibák, automata váltó működése, hidraulikus tengelykapcsoló, nyomatékváltó, sebességváltás, váltás
    Az automata sebességváltó szelepházának belseje olyan, mint egy labirintus.

    A sebességérzékelők mérik a bemenő és kimenő tengelyek forgási sebességét. Ezen értékek összehasonlításával a sebességváltó vezérlőegysége meg tudja határozni a megfelelő időpontot a sebességváltáshoz. A korai automata váltók ettől nagyon sokat szenvedtek, és képesek voltak „felforralni” magukat.

    Pusztán a sebesség mérése nem a legpontosabb mutató. Ha az autó például sárban ragadt, az érzékelő azt mutatta, hogy a hajtáslánc forgási sebessége hatalmas. Az elektronikus agy azt hitte, hogy az autó száguld az autópályán, és 4. sebességfokozatba kapcsolt. Pedig az csak egy pocsolya volt. A több érzékelővel és továbbfejlesztett vezérlési algoritmussal rendelkező modernebb váltók szinte teljesen leküzdötték ezt a problémát.

    HIRDETÉS
    autó karbantartás, autó sebességváltó, automata sebességváltó, automata váltó, automata váltó hibák, automata váltó működése, hidraulikus tengelykapcsoló, nyomatékváltó, sebességváltás, váltás
    Automata sebességváltó.

    A sebesség mellett az „agy” más változókat is figyelembe vesz, mint például a fojtószelep helyzetét és a motor terhelését. A fojtószelep helyzetérzékelője megállapítja, hogy a vezető mennyire erősen nyomja a gázpedált, a terhelésérzékelő pedig, furcsa módon, a motor üzemi terhelését méri.

    Ezek a bemeneti adatok segítenek meghatározni az optimális sebességfokozatot az aktuális vezetési körülményekhez, biztosítva a zökkenőmentes gyorsulást és az üzemanyag-takarékosságot.

    Az automata sebességváltó rendszerek érzékelők kombinációjára támaszkodnak az optimális sebességváltási időpont meghatározásához. Az olyan tényezők nyomon követésével, mint az autó sebessége, a fojtószelep helyzete és a motor terhelése, ezek a rendszerek biztosítják a zökkenőmentes sebességváltást és a hatékony erőátvitelt.

    autó karbantartás, autó sebességváltó, automata sebességváltó, automata váltó, automata váltó hibák, automata váltó működése, hidraulikus tengelykapcsoló, nyomatékváltó, sebességváltás, váltás
    BMW ZF 8 fokozatú automata sebességváltó.

    Annak ellenére, hogy sokan szidják az automata váltókat, valójában megbízhatóak. A modern rendszerek annyi érzékelővel vannak tele, mint égő a karácsonyfán. Néha az automata még pontosabban is választ sebességfokozatot, mint maga a vezető, mivel az algoritmus mindig pontosabban „számolja ki” a beérkező információkat.

    Mindezek mellett a vezetőnek nem szabad kikapcsolnia az agyát, és ha észreveszi, hogy az autó hóban ragadt, nem kell céltalanul pörgetnie a kerekeket. A modern automaták valószínűleg helyesen választják ki a sebességfokozatot, de a megfelelő fokozat kiválasztásán túl számos más veszély is létezik a váltó számára. Például a túlmelegedés. Leggyakrabban a túlmelegedés és az automata „hintáztatási” (gyors előre-hátramenetbe kapcsolás, pl. sárba ragadáskor) kísérletei okozzák a meghibásodását.

    A BEJEGYZÉS A HIRDETÉS ALATTI GOMBBAL FOLYTATÓDIK

Beszélgetés indítása

Jelentkezz be!

Tipp: a felhasználók képet is csatolhatnak a hozzászólásaikhoz!

    Iratkozz fel a hírlevelünkre,

    hogy elküldhessük neked a legjobb cikkeinket

    *heti egy e-mailt fogunk küldeni